Ce am avut în minte, nici eu nu ştiu... Anturajul. M-am dus la slujba de Înviere la o biserică ortodoxă undeva prin cartierul Floreasca. Am aprins o lumânare şi mi-am luat o figură spăşită. Vremea era bună, lumea din jur părea normală. Totul era bine până ce am auzit predica.
Am mai fost prin biserici, ortodoxe, catolice sau protestante, însă este prima dată când aud un preot care se răfuieşte cu... constructorii. Aţi citit bine. În faţa credincioşilor, preotul şi-a reglat conturile cu o firmă care - dacă am înţeles bine - reparase acoperişul bisericii. Se pare şi ceruseră sfinţiei-sale prea mulţi bani. Nu îmi este clar cum s-a rezolvat disputa, însă mai aveau puţin şi erau afurisiţi.
Nici restul predicii nu a fost în regulă. Preotul ne-a vorbit ceva despre pască, vin roşu şi despre "bunăstare" în general. Despre care am înţeles că este un lucru bun. Nu îmi amintesc ca aceasta să fie doctrina Bisericii (ba dimpotrivă). După cum am rezerve teologice şi faţă de altă teză enunţată de preot: anume că învierea lui Cristos este "a 8-a zi a Creaţiei", una care şterge toate păcatele noastre, ale celor prezenţi.
Derapajul major este însă altul. Pe parcursul slujbei, preotul o dădea înainte cu "românii". Dacă stăteai să îl asculţi, relaţia era una între Dumnezeu şi "români". Aceştia pătimeau, se căiau, înfulecau, se mântuiau - în fine, posibilităţile erau multiple...
Or, asta este fundamental împotriva dogmei creştine. Aceasta, în mod radical, insistă pe universalitatea mântuirii. Oamenii se mântuie indiferent de neamul căruia îi aparţin. Cristos este foarte clar asupra acestui aspect, în Noul Testament. Legea "naţională" este absolut irelevantă în materie de cult, iar diviziunile politice nu se regăsesc în Ceruri.
Cum am ajuns noi aici? Noi, "românii"?...
Prin anexarea Bisericii de către puterea politică. Acest proces este deja vizibil în secolul al XIX-lea. În contextul consolidării "statului naţional", între Biserica ortodoxă şi Stat s-a format un fel de alianţă. Preoţii au primit bani de la Stat, iar în schimb aceştia au legitimat un discurs identitar.
Putem să discutăm până mâine ce logică şi ce efecte a avut acest discurs. Problema este alta. Teologic vorbind, creştinismul a fost complet deraiat de pe şinele sale. Au rămas din el un nume şi câteva simboluri.
Restul este un amestec de superstiţii şi de politică. Se insistă, spre exemplu, pe ritualurile taumaturgice (moaşte, apă sfinţită, talismane). Şi pe cultul autorităţilor. Tricolorul este peste tot. Am văzut de curând o declaraţie a unui fost primar din Transilvania: Cristos a fost... geto-dac. Ridicolul nu are nici o limită.
În spaţiul public, de la o vreme, este un adevărat festival nonstop organizat de o coaliţie de politicieni, de clerici şi de credincioşi. Cele mai elementare forme de separaţie a Statului de Biserică au fost aruncate în aer. România a regresat rapid către forme de autoritate de dinaintea secolului al XVIII-lea.
Am notat această regresie în predica din noaptea Paştelui. Preotul cânta din carte istoria morţii şi învierii lui Cristos. Este acelaşi text, absolut la fel, de fiecare dată. Îmi pun însă o întrebare simplă. Era cineva acolo care să nu îl cunoască? Dacă nu, atunci de ce venise la slujbă? Înseamnă că nu avea nici o idee despre unul dintre stâlpii credinţei creştine, anume credinţa în Înviere. Dacă da, atunci de ce îl tot repetă, fără nici o variaţie?
O predică trebuie să fie un exerciţiu intelectual, nu o simplă lectură. Biblia, vieţile sfinţilor, istoria ecleziastică, sau chiar istoria generală pot servi ca puncte de plecare. În toate cazurile este important ca credinciosul să afle ceva, să înţeleagă ceva, şi apoi să ajungă la o concluzie.
Însă care era ideea predicii la care am asistat, îmi este cu neputinţă să spun... Preotul a mai spus ceva despre fondurile de la Uniunea Europeană, cu care spera să termine ceva lucrări prin curte. Ne-a îndemnat să ne rugăm pentru "conducătorii acestui oraş", un îndemn nou, pentru care sper că are şi o bază teologică. (Care este aceea, îmi este cu neputinţă să o descopăr. Nici asta nu am văzut să scrie în Biblie, cu toate eforturile mele).
Am ieşit apoi din curte, prin "acest oraş". Călcam cu dificultate, pentru că zilele trecute era să îmi rup picioarele în metrou. Afară era o cetăţeană care vindea lumânări. Pe stradă erau tineri pentru care seara de Înviere părea mai degrabă o ocazie să se distreze. Aerul mirosea pestilenţial de la lacul din apropiere, care de ani de zile este colmatat, cu şantiere abandonate pe malurile sale. Un îndemn la hărnicie, la disciplină, la respectul legilor, nu am mai auzit de mult la o predică.
Urechile îmi ţiuiau. Este o modă nouă, să pună difuzoare puternice pe clădirea bisericii. Îmi amintesc că, la un moment dat, i-am reproşat asta preotului de la biserica din apropiere. M-a întrebat cum mă numesc. I-am spus că numele meu este Avramescu. A făcut o pauză şi m-a întrebat, cu tonul omului care ştia deja răspunsul. "Sunteţi evreu?".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2017, 00:54)
asta cu difuzoare e tare
la mine in carrtisr e unul popa fara voce
e un fel de raget
multe predici sunt simple deraieri verbal-mentale, incep sa red ca romania tv e doar o suprapunere pe un fond mental pre-existent
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2017, 01:22)
esti total inadecvat, ba chiar ticalos
2. fără titlu
(mesaj trimis de Cristi în data de 19.04.2017, 07:44)
Hristos a inviat!
Stimate domnule Avramescu, cursiv articolul, dar va rog sa primti doar un sfat a unuia care va parcurge periodic articolele - ar trebui completata lectura Dvs. cu cateva texte de baza si unele din intrebarile pe care vi le puneti mai sus vor gasi raspuns.
In rest, Biserica nu e "rupta de lume", trebuie sa te ocupi si de reparare acoperis, gard etc.
E drept ca e putin mai delicat s-o faci in noaptea de Inviere.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Popa Julvache în data de 19.04.2017, 08:56)
CRISTI , poate ai citit tu despre crestinismul cu predici despre acoperisuri si firne de constructii. Eu mi-s din Ardeal si pe aici nu am auzit, dar o fi acolo la voi la regateni.
2.2. Adevaratul inteles (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Popa Paralache în data de 19.04.2017, 09:54)
Popimea vrea bani. Scurt si din buzunarele noastre.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de emil în data de 19.04.2017, 12:31)
Toti membrii uriasei bande de idioti-nativ, criminala clica securista, vor bani. Tolomaci care, neamde neamul lor, nu au fost in stare decit sa trindaveasca, cerseasca, fure, curvasareasca, etc., etc.,in prezent se imbuiba cu bani de la buget. Securistii, asa zisi LUPTATORI AI REVOLUTIEI in primul rind.
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de mitica în data de 19.04.2017, 14:36)
aantipatia fata de preoti provine din subconstient.orice,oricum ar fi vorbit.tot il criticai.
2.5. Al dracu' domn' Mitica (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de Adrian P. în data de 19.04.2017, 15:53)
De unde pana unde subconstientul ne indeparteaza de preoti ? Nici vorba! Aveti vreun argument,ceva?
Nici mie nu-mi sunt simpatici multi preoti de acum,
dar mi-i amintesc cu veneratie pe toti profesorii de
religie de pana in 1948, pe toti profesorii de la liceul Inochentie Micu Clain (Klein) din Cluj,care
erau si preoti . Vasazica : pe ce va bazati ?
2.6. Mesaj pastoral (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de Patriarhul Teoctist în data de 19.04.2017, 16:18)
Fiule, bine zici. Ne-a placut banutul, bautura, mancarea si altele. Acuma aveti alti securisti la care sa va închinati. Eu trebuie sa ma intorc in cazan.
3. Om in Cosmos
(mesaj trimis de Adrian P. în data de 19.04.2017, 16:16)
Cu cateva zeci de ani in urma,parintele Astalos din
Sinaia isi incepea predica duminicala cu cuvintele :
"Ieri a fost lansat primul om in spatiu . Cum vede
Biserica acest eveniment ?" Tin bine minte cu cata incantare i-am ascultat cuvintele. A fost
prima data cand ascultam o predica nelegata
strict de viata lui Cristos sau de parabolele sale.
Vorbele preotului mi-au deschis cu adevarat
mintea. Are mare dreptate dl.Avramescu !
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 19.04.2017, 19:55)
vezi ca ti se termina pensia
4. fără titlu
(mesaj trimis de bubu în data de 19.04.2017, 18:00)
Intii aveti o problema ca biserica nu e destul de separata de stat si ca se roaga pentru conducatori, apoi va deranjeaza ca biserica nu predica respectarea legilor statului. Nu mai inteleg nimic. Cred ca separarea asta biserica/stat e ok atita timp cit biserica face pe placul statului, daca statul face pe placul bisericii, atunci tot omul se infierbinta.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de bubu în data de 19.04.2017, 18:39)
Am uitat să vă spun ca eu sunt baiat de popă.
4.2. bubu esti praf (răspuns la opinia nr. 4.1)
(mesaj trimis de Horia Closca si Cartzan în data de 19.04.2017, 20:12)
Baiete, popo, vad de capul tau!
5. fără titlu
(mesaj trimis de Grigoraş Gherase în data de 20.04.2017, 12:42)
Cătăline, Biserica asta face la fiecare Sf. Liturghie indiferent cine este la guvernare. Ce problemă vezi tu ca Biserica să se roage pentru conducătorii țării nu înțeleg. Poate ar trebui să se roage pentru Puțin sau Erdogan. Esența creştină are două repere greu de priceput pentru tine care "Nu ştiu ce a fost în capul meu să intru în biserică..." "iubirea aproapelui ca pe tine însuți şi să iubeşte pe cel ce te urăşte". Acum îmi explic de ce figura ta este atît de încrîncenat, vînătă, de parcă te-ar măcina un crunt ulcer stomacal : eşti într-o grea luptă cu Dumnezeu.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Sf Ceausescu în data de 20.04.2017, 14:29)
Confirm ce a scris creștinul Gherase. Biserica s-a rugat și pentru mine când le dărâmam locașurile de cult. Gherase stă la bloc și știe că îmi datorează apartamentul cu două camere decomandate. Îmi plăcea și chestia aia cu oo roșii. Trebe să mă întorc la cazan, iubițiv-ă creștini!
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de Horia Closca si Cazan în data de 20.04.2017, 14:35)
ceausescule, sterge putin-a de aici!