Produsele piratate şi contrafăcute reprezintă 2,5% din comerţul mondial sau aproximativ 461 miliarde dolari pe an, ceea ce afectează în mod semnificativ bugetele companiilor şi statelor, a apreciat ieri Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), informează Reuters, conform Agerpres.
Potrivit OECD, comerţul cu produse contrafăcute, precum poşete Louis Vuitton sau pantofi sport Nike, s-a înrăutăţit în ultimul deceniu, în condiţiile în care precedentul studiu al OECD, care datează din 2008, estima că produsele piratate şi contrafăcute erau responsabile pentru 1,9% din comerţul mondial - aproximativ 200 miliarde dolari pe an.
Studiul mai arată că impactul contrafacerii este mai mare pentru ţările bogate, în special SUA, Franţa şi Italia, unde îşi au sediul majoritatea companiilor care realizează produse de mărci renumite. OECD susţine că până la 5% din produsele importate de Uniunea Europeană în 2013, adică aproximativ 116 miliarde de dolari, au fost produsele piratate şi contrafăcute.
"Concluziile acestui nou raport contrazic ideea că aceia care se ocupă cu contrafacerea afectează doar marile companii şi producătorii de bunuri de lux. Aceştia profită de încrederea noastră în mărci şi branduri pentru a submina economii şi a pune în pericol vieţi", a declarat secretarul general adjunct al OECD, Doug Frantz.
OECD susţine că de vină pentru creşterea comerţului cu produse contrafăcute şi piratate după 2008 sunt relansarea schimburilor comerciale după criza financiară, apariţia unor lanţuri de valoare adăugată globalizate şi creşterea comerţului electronic. O dovadă în acest sens este faptul că principala metodă de livrare a bunurilor piratate şi contrafăcute sunt coletele poştale, fiind utilizată în 62% din cazuri, ceea ce reflectă importanţa comerţului online în schimburile internaţionale.