Să conduci un centru tehnologic care, din avion, arată ca simbolul "yin şi yang" trebuie să fii cel puţin excentric. Însă ca să îl gândeşti în aşa fel încât praful să nu se aşeze pe obiectele din interior, trebuie să te numeşti Ron Dennis şi să fii preşedinte executiv al Grupului "McLaren", cunoscut în special din "Formula Unu".
McLaren Technology Centre, căci despre el este vorba, a fost proiectat în stil feng shui. Orientarea spre vest se spune că semnifică "succes". Asta să fie cauza sau nu, "McLaren Technology Centre" seamănă mai mult cu un centru de relaxare decât cu un loc unde se dezvoltă tehnologiile auto de ultimă oră, mai ales că nu îi lipsesc piscina, sala de fitness şi o privelişte spectaculoasă.
Într-o linişte aproape desăvârşită, inginerii McLaren pregăteau monoposturile pentru sezonul următor de Formula Unu. I-am văzut la lucru chiar săptămâna aceasta, în cadrul unei vizite la centrul din Woking, Anglia, organizată de "X-Trade Brokers", sponsor al echipei "McLaren Mercedes".
Şasiul, cutia de viteze, pneurile, toate sunt gândite încă de anul trecut. Două echipe se ocupă alternativ cu dezvoltarea tehnologiilor pentru Campionatul Mondial de Formula Unu - fiecare începe treaba cu un an anterior sezonului şi este alături de piloţi pe parcursul concursului. Astfel, monopostul "McLaren Mercedes" pntru 2011 este aproape gata.
Precizia şi organizarea sunt cuvintele cheie. Piesele sunt fabricate cu o eroare maximă de 5 microni. O foaie de hârtie are o grosime de câteva zeci de microni.
Materialul de bază este fibra de carbon - cel mai bun material ce poa-te fi produs la scară industrială în acest moment ca raport rezistenţă/greutate.
Nimic nu este lăsat la întâmplare, iar fiecare greşeală trebuie corectată. Nu este de mirare că absolut totul este monitorizat şi stocat. Aproape 20 de oameni au în fişa postului să urmărească tot ce se petrece în curse sau la antrenamente. Nicio pietricică nu scapă neobservată. Orice cursă poate fi simulată ulterior şi analizată.
Toate acestea sunt în mâna lui Ron Dennis, care pare că ar face orice ca echipa lui să fie în frunte.
Pilotului Lewis Hamilton i-a promis o super maşină care a fost fabricată doar în cinci exemplare în schimbul a trei titluri mondiale. Hamilton a fost aproape anul acesta de trofeul cu numărul doi, însă Sebas-tian Vettel, de la Red Bull Racing, a fost mai rapid în ultima cursă de anul acesta de la Abu Dhabi şi a cucerit pentru prima dată în carieră ti-tlul de campion mondial.
Dennis nu s-a dat în lături nici de la a-i plăti, timp de un an de zile, brazilianului Ayrton Senna câte un milion de dolari pe cursă numai ca să îl aducă la circuit, întrucât acesta refuzase să semneze un contract cu echipa.
Comparativ cu ceea ce am trăit şi văzut pe la noi, "McLaren Technology Centre" pare o cu totul altă planetă sau cel puţin o navă spaţială, deşi nu ştiu cum arată nici una, nici alta. Obsesia pentru detalii nu a fost suficientă să împiedice un inginer de top, angajat al companiei de 19 ani, să se "pensioneze", pentru ca şase luni mai târziu să ajute adversarul "Ferarri", din poziţia de proaspăt angajat.
• Tunelul de vânt
Un tunel de vânt, care să simuleze condiţiile de circuit din orice colţ al lumii, este mai degrabă o necesitate decât un lux în Formula Unu. Tunelul dezvoltat la "McLaren" are 145 de metri lungime şi 6 metri lăţime în cel mai larg punct. Aerul este propulsat printr-o fantă uriaşă cu asemenea forţă (15 metri cubi pe secundă) că ar cauza o implozie a clădirii dacă aceasta ar fi etanşă. Pentru că nu orice echipă îşi permite un tunel de vânt, "McLaren" nu are voie să îl folosească decât 12 ore pe zi, pentru prototipuri la scară de 60% faţă de realitate. Înainte să aibă propriul generator de energie, compania trebuia să stabilească cu societatea de electricitate programul de funcţionare al tunelului, ca să nu cauzeze o pană în întregul oraş.
1. Oau
(mesaj trimis de Georgica în data de 17.11.2010, 09:10)
Bravo ! in sfarsit a aparut si prima doamna a formulei 1 . prima care scrie ...frumoasa reclama .nu vad totusi legatura cu smintirea dar ce nu sfinteste popa o face punguta cu ...4 pneuri.