"Deşi în urmă cu doi ani, circa 20 de companii se pregăteau să vină la cota Bursei, niciuna nu şi-a dus la îndeplinire planurile din cauza crizei financiare", a spus, ieri, Stere Farmache, preşedintele Bursei de Valori Bucureşti, cu ocazia unei conferinţe organizate de ziarul BURSA împreună cu BVB despre oportunitatea finanţării pe piaţa de capital.
"La începutul lui 2008, la masa Bursei de Valori Bucureşti stăteau circa 20 de companii gata să se listeze. În 2008, a început să se facă simţită criza financiară, determinând companiile să îşi îngheţe sau amâne intenţia de listare. Până la urmă, toate cele 20 de societăţi şi-au anulat planurile să se coteze", a precizat Stere Farmache.
Săptămâna trecută, Bursa de Valori Bucureşti s-a listat la cota proprie, încercând să transmită un semnal de încredere companiilor autohtone şi să le încurajeze să apeleze la piaţa de capital.
Totuşi, preşedintele BVB a admis, ieri, că Bursa de Valori mai are până să funcţioneze ca un magnet pentru companiile interesate să facă rost de finanţare. Stere Farmache este de părere că bursa a fost ocolită până acum ca modalitate de finanţare deoarece multe companii au putut să facă rost de bani relativ ieftini de la bănci, pe fondul creşterii economice de până în 2008.
Preşedintele BVB a explicat: "Drumul la bancă a fost mult mai bătătorit de toate companiile comerciale. În ultimii 5-6 ani am avut de-a face cu o expansiune nemaiîntâlnită a creditului, iar societăţile au putut obţine finanţare foarte uşor prin sistemul bancar. În plus, antreprenorii autohtoni au fost din 2000 încoace în faza de achiziţie de active şi nu au fost atât de pregătiţi să îşi împartă proprietatea cu alţi acţionari. Într-adevăr, au fost câteva companii care s-au listat la Bursă, însă nu suficient de multe cât să influenţeze mediul de afaceri.
În acelaşi timp, statul a manifestat o reţinere pentru privatizarea prin piaţa de capital, alegând opţiunea privatizării către investitori strategici".
Preşedintele BVB susţine că bursa a fost interesantă pentru antreprenorii autohtoni atunci când a fost pe creştere, dar că mulţi au întors spatele atunci când a suferit deprecieri: "Bursa a devenit interesantă pentru antreprenori când a atins cote înalte, ca în 1997 şi 2007. În 2007 am avut o campanie susţinută de atragere a emitenţilor la cotă, iar rezultatele s-au văzut la începutul lui 2008, când ne pregăteam de listarea celor 20 de companii".