Grupul CEZ nu este sub presiune să vândă activele pe care le are în ţara noastră şi pentru care deja au fost primite ofertele angajante, a precizat Ondrej Safar, Country Manager şi Preşedinte al Directoratului CEZ România, la finele săptămânii trecute, în cadrul unei conferinţe de presă.
Ondrej Safar a spus: "În primul rând vreau să vă asigur că, în ciuda acestui proiect de retragere, ne păstrăm comportamentul de investitor pe termen lung. Procesele de retragere sunt în general de durată şi complicate. Iar pentru noi contează să păstrăm activitatea la nivelul atins până acum, pentru că până la urmă aceaasta este ceea ce dă valoare companiei".
Safar a precizat că, la finele lunii trecute, CEZ a primit ofertele angajante, iar acum este perioada de evaluare, dar nu a oferit detalii despre numărul acestora.
"Nu suntem sub presiune să vindem neapărat la orice preţ. Ar putea exista şi varianta de a îngheţa procesul pentru moment, ceea ce nu înseamnă o schimbare a strategiei. Dacă ofertele nu sunt atractive, îl stopăm şi revenim mai târziu. Pentru noi este important să maximizăm valoarea pe care o putem obţine şi siguranţa tranzacţiei. Să avem un proces transparent pentru toţi participanţii", a spus Preşedintele Directoratului CEZ.
CEZ a intrat în ţara noastră în 2005, odată cu preluarea companiei de distribuţie a energiei electrice Electrica Oltenia SA, dar vara trecută a anunţat că scoate la vânzare activele din România şi alte state din regiune, pentru a se concentra pe investiţii în Cehia.
Una dintre ofertele depuse pentru achiziţia acestor active aparţine unui consorţiu format din Hidroelectrica, Electrica şi Societatea de Administrare a Participaţiilor din Energie (SAPE).
Întrebat despre cum se pregăteşte compania pentru liberalizarea pieţei energiei electrice de la 1 ianuarie anul viitor, Ondrej Safar a punctat: "Vorbim despre mai multe procese, cum ar fi digitalizarea, grija pentru clienţi, etc. Pentru noi este foarte important să rămânem competitivi nu numai din punctul de vedere al preţului dar şi pe partea serviciilor. Contează ca clientul să plătească mai puţin pentru energie, dar nu neapărat să fie cel mai mic preţ pe kWh. De asemenea este important să rămânem un partener stabil pentru client. De aceea, când vorbim despre achiziţia de energie, cumpărăm energie în avans, având o rezervă păstrată. Cumpărăm zilnic energie în cantităţi mai mici, pentru a avea un preţ stabil, o medie a perioadei. Pentru a nu ajunge în situaţia de spune clientului că, în urma evoluţiei preţului în piaţă, au crescut sau au scăzut tarifele".
Legat de impactul pandemiei de Covid-19 asupra costurilor CEZ România, Ondrej Safar a punctat că au existat unele costuri suplimentare, de pildă cu echipamentele de protecţie, dar pe de altă parte au existat şi circa 1.000 de oameni care au lucrat de acasă.
"Nu s-au făcut deplasări, aproape că nici acum nu facem. Deci sunt multe alte aspecte la care putem economisi, astfel încât nu aş spune neapărat că din cauza coronavirusului vom avea costuri mai mari sau va fi un impact negativ. Lucrul pe care l-am experimentat a fost ceva ce ne-ar fi luat probabil cinci ani să-l acceptăm mental, cu digitalizarea etc. Au fost lucruri cu care a trebuit să ne obişnuim în două săptămâni", a punctat preşedintele directoratului CEZ.
Totodată, Ondrej Safar a subliniat că acum, o mare provocare pentru managementul grupului este păstrarea cunoştinţelor şi abilităţilor acumulate în acestă perioadă.
"În prezent oamenii resimt impulsul de a se reîntoarce la birou, de a reveni la viaţa normală. Şi prin urmare va fi foarte important să păstrăm ceea ce am fost obligaţi să învăţăm şi să scoatem beneficiile din acestea", a spus Safar.
Grupul CEZ în ţara noastră a încheiat anul 2019 cu un profit raportat înainte de deducerea dobânzilor, impozitelor, deprecierii şi amortizării (EBITDA) de 389.465 mii lei, în scădere cu 6.443 mii lei faţă de anul 2018. La nivelul profitului net, Grupul a înregistrat rezultate mai bune în comparaţie cu anul anterior, având o creştere de 318.328 mii lei, datorată în principal activităţii de producţie de energie eoliană (vânzarea de certificate verzi).
Energia regenerabilă a fost unul dintre domeniile de interes pentru Grup în anul 2019, când turbinele din parcul eolian Fântânele - Cogealac au produs un total de 1.185 GWh producţie netă. În 2019, Grupul CEZ a fost cel mai mare producător privat de energie regenerabilă din ţara noastră. Totodată, sistemul hidroenergetic de lângă Reşiţa a produs 54 GWh în 2019, o producţie totală mai mică cu 14 GWh în comparaţie cu 2018, ca urmare a precipitaţiilor reduse.
De asemenea, furnizorul de energie electrică şi gaze naturale CEZ Vânzare şi-a îndreptat atenţia către promovarea produselor verzi. Energia provine integral din cel mai mare parc eolian de pe uscat din Europa, deţinut de Grupul CEZ în Dobrogea, cu o putere totală instalată de 600 MW.
La nivelul operatorului de distribuţie, investiţiile în reţea şi procesele smart implementate de Distribuţie Oltenia în 2019 au dus la reducerea pierderilor în reţea şi a indicatorilor SAIDI, cu 9,95 %, respectiv SAIFI, cu 13,9%, în comparaţie cu 2018, operatorul investind 190.331,82 mii lei în CAPEX (din fonduri proprii) şi 183.392,22 mii lei reprezentând puneri în funcţiune.
Grupul CEZ asigură în ţara noastră alimentarea cu energie electrică a şapte judeţe: Argeş, Dolj, Gorj, Mehedinţi, Olt, Vâlcea şi Teleorman. Afacerile Grupului CEZ în România sunt reprezentate de cele nouă companii - Distribuţie Oltenia, CEZ România, CEZ Vânzare, CEZ Trade, Tomis Team, MW Invest, Ovidiu Development, TMK Hydroenergy Power şi CEZ ESCO România.