Reporter: Domnule avocat, vă propun să începem cu câteva informaţii utile despre certificatul de situaţie de urgenţă (CSU). Cine poate obţine un astfel de certificat şi în ce condiţii?
Cătălin Mihalache: Acest document este emis de Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri agenţilor economici a căror activitate a fost afectată de criza coronavirusului. CSU se eliberează în baza unei declaraţii pe propria răspundere a reprezentantului legal al firmei din care să rezulte fie întreruperea totală sau parţială a activităţii ca urmare a efectelor deciziilor emise de autorităţile publice competente în perioada de stare urgenţă decretată, fie înregistrarea unei diminuări a veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020, prin raportare la media lunilor ianuarie şi februarie ale aceluiaşi an.
Acest tip de certificat se eliberează doar în perioada stării de urgenţă, este valabil doar pe teritoriul României şi poate fi utilizat, de exemplu, de IMM-uri în relaţiile cu instituţiile publice pentru obţinerea de facilităţi sau pentru accesarea unor măsuri de sprijin reglementate de OUG nr. 29/2020 şi OUG nr. 30/2020.
Reporter: Ne puteţi da câteva exemple?
Cătălin Mihalache: IMM-urile care şi-au întrerupt activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente, potrivit legii, si care deţin un astfel de certificat pot beneficia de amânarea la plată pentru serviciile de utilităţi: electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice şi de internet; amânarea la plată a chiriei pentru imobilele cu destinaţie de sediu social şi de sedii secundare; suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor şi comisioanelor bancare; scutirea de penalităţi de întârziere în executarea contractelor cu autorităţi publice, în perioada stării de urgenţă. CSU poate sta la baza emiterii unui certificat de forţă majoră (CFM).
Reporter: Cine emite certificatul de avizare a existenţei unui caz de forţă majoră şi în ce condiţii?
Cătălin Mihalache: Potrivit Legii 335/2007, acest certificat este emis de camerele de comerţ şi industrie judeţene, de Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti, precum şi de Camera Naţională, în cazul contractelor cu elemente de extraneitate.
Solicitantul trebuie să prezinte toate dovezile din care să rezulte legătura de cauzalitate între evenimentul care constituie forţă majoră şi apariţia imposibilităţii executării obligaţiei contractuale. Documentele trebuie să probeze cazul particular în care se află solicitantul, din care să reiasă că îi este imposibil să execute obligaţia asumată, rezultată dintr-un contract sau stabilită prin lege.
Certificatul de forţă majoră emis de camerele de comerţ si industrie atestă toate situaţiile în care un agent economic este în imposibilitate, impusă de anumite împrejurări ce nu depind de voinţa sa, să-şi îndeplinească obligaţiile, fără a se limita la situaţiile stabilite prin lege pentru CSU.
Prin emiterea CFM şi intrarea acestuia în circuitul civil se înlătură, practic, răspunderea pentru prejudiciile cauzate celeilalte părţi în perioada acţiunii forţei majore. Cu titlu de exemplu, dar fără a ne limita, se poate suspenda obligaţia de livrare de bunuri sau de prestare a unui serviciu pe plan intern şi extern, asumată în baza unei convenţii.
Reporter: Care sunt diferenţele între CSU şi CFM?
Cătălin Mihalache: CSU atestă o situaţie economico-financiară sau închiderea totală sau parţială a unor activităţi comerciale în perioada stării de urgenţă, fără să ateste imposibilitatea de îndeplinire a unei obligaţii propriu-zise rezultate dintr-un raport convenţional sau legal. Această imposibilitate de executare a unei obligaţii concrete este atestată de certificatul de forţă majoră, în raport de situaţia economico-financiară şi/sau în raport de alţi parametri care au afectat în diverse moduri solicitantul.
În timp ce CSU se referă strict la raporturile stipulate de lege, CFM se poate referi la orice obligaţie contractuală sau legală care la un moment nu poate fi executată ca urmare a intervenirii unui eveniment extern care poate fi încadrat ca fiind forţă majoră.
Există, de asemenea, diferenţe procedurale. CSU se emite în baza unei declaraţii pe propria răspundere, cu posibilitatea verificării ulterioare de către instituţiile statului a veridicităţii celor prezentate. Pe de altă parte, emiterea unui certificat de forţă majoră de către camerele de comerţ şi industrie necesită o analiză amănunţită şi complexă a documentelor puse la dispoziţie de către solicitant, mai ales în contextul în care prin OUG nr. 29/2020 s-a introdus doar o prezumţie relativă de existenţă a unui caz de forţă majoră în contextul epidemiei cu COVID 19.
Reporter: Vă mulţumesc!