Cât durează un transfer bancar intern? De regulă până la 2-3 zile lucrătoare, dar ce se întâmplă când banii ajung după o săptămână? Cine a făcut un pas greşit în lanţul dintre comerciant, procesatorul de plăti, banca emitentă a cardului si client? Uneori nimeni... oficial.
Am încercat să aflu asta pornind de la un caz contret: o achiziţie de la un magazin online plătită cu cardul în aplicaţie. Produsul a trebuit returnat, nefiind pe gustul meu iar în data de 3 iunie am primit pe mail un mesaj de la comerciant (eMag): "suma X lei a pornit spre contul tău. Finalizarea transferului bancar poate dura până la câteva zile lucrătoare. Îţi mulţumim pentru răbdare". Era vorba de un mesaj recepţionat în data de miercuri, 3 iunie, seara. Joi şi vineri sunt zile lucrătoare (4-5 iunie) dar luni 8 iunie este sărbătoare, zi nelucrătoare. Banii nu intră însă nici în ziua de marţi, 9 iunie, următoarea zi lucrătoare, la 6 zile de la demararea returnării banilor. Astfel încât se cer explicaţii tuturor părţilor implicate.
De la magazinul online se primeşte, iniţial, un număr de referinţă al tranzacţiei cu sfatul de a întreba la banca emitentă a cardului de pe care s-a făcut plata pe site. Banca contactată (ING) sugerează să se ia legătură cu procesatorul (PayU). Procesatorul declară că banii au pornit de la el în data indicată de magazinul online. Nimic de făcut, deci.
În etapa a doua clientul solicită pe mail un răspuns din partea tuturor. Magazinul online revine în aceeaşi zi (9 iunie) cu o captură de ecran din care rezultă că banii au plecat din sistemul său. Banca răspunde în 17 iunie, anunţând că banii au fost creditaţi în cont în...11 iunie. "Va menţionăm că mesajul de încasare din partea comerciantului a venit în data de 10.06, însă fişierul cu sumele încasate se procesează în următoarea zi, prin urmare suma a fost creditată în cont în data de 11.06.2020".
"A-ha, deci procesatorul e de vină, tăcerea lui e un răspuns", sunt tentat să cred. Pe 24 iunie primesc două mesaje pe mail de la procesator. "Bună ziua. Va rog să ne informaţi dacă între timp au ajuns banii în contul dumneavoastră" este primul mesaj de la "Customer Care". Urmat în acelaşi zi de un al doilea mesaj, de la serviciul financiar PayU. "Suma aferentă refundului pentru comandă....a fost retrasă din contul de comerciant la o zi după procesarea anulării în sistemul PayU. Creditarea sumei respective în contul dumneavoastră se realizează de către banca emitentă a cardului....conform procedurilor sale interne. De regulă, suma redevine disponibilă în cont în două-trei zile lucrătoare de la momentul anulării. Acest interval depinde de sisteme şi procese independente de platforma PayU şi nu poate fi influenţat de această. Va punem la dispoziţie detaliile comenzii pentru a verifică cu banca dumneavoastră situaţia refundului". Urmează numărul codului de autentificare, codul plăţii (RRN), data autorizării tranzacţiei iniţiale (când s-a făcut prima plata cu cardul pentru produs), suma iniţială, dată procesării anulării (3 iunie, aşa cum susţinea şi magazinul online).
După răspunsurile primite pe mail nimeni nu pare să fi gresit. Magazinul a trimis mesajul de anulare a tranzacţiei pe 3 iunie, cum a şi anunţat pe mail, procesatorul l-a procesat tot atunci, dar banca a primit banii în cont în 10 iunie, aceştia ajungând în contul de card al clientului pe 11 iunie. De ce abia în 10 iunie? Din 3 iunie în 11 iunie când i-am primit în cont sunt 8 zile, 3 dintre acestea au fost nelucrătoare, rezultă aparent că un transfer bancar poate dura în România şi cinci zile lucrătoare. Ştim însă din practică faptul că acest lucru nu prea se petrece (sunt suficiente 1-3 zile), astfel încât rămâne varianta în care partea care a tărăgănat operaţiunile nu doreşte să îşi asume asta în comunicarea oficială cu clientul. Să remarcăm şi decalajul dintre solicitările făcute pe mail în 9 iunie şi data la care se răspunde din partea băncii (17 iunie) şi procesatorului (24 iunie), la 8 zile, respectiv 15 zile distanţă de la transmiterea mailurilor. E drept, transferul s-a operat în final totusi mai repede decât au operat departamentele de relaţii cu clienţii solicitarea primită.