OPINII Cauză şi Efect

Radu Sârbu
Ziarul BURSA #Editorial / 3 iunie 2010

Radu Sârbu

Tratând efectul, nu elimini cauza; pare evident, mai puţin pentru guvernul Băsescu-Boc. Măsurile disperate de tăiere a salariilor bugetarilor, a pensiilor, a subvenţiilor şi a alocaţiilor de tot felul nu salvează situaţia; doar amână deznodământul.

"Curbele de sacrificiu" încearcă să cârpească sacul putred al bugetului, pentru a opri hemoragia, dar - neatingând cauzele acesteia - nu rezolvă problemele României.

Nu există ţări sărace şi ţări bogate; sunt numai ţări bine administrate şi ţări prost administrate, iar România este prost administrată.

În România, statul este - în mod intenţionat - prost construit. Răul pleacă de la Constituţie, care statuează o putere executivă bicefală, un număr prea mare de parlamentari, două Camere cu atribuţii identice, o Curte Constituţională cu determinantă politică şi o justiţie la discreţia legislativului şi chiar a executivului.

În România, legile nu sunt puţine, clare şi stabile, ci numeroase, interpretabile şi permanent schimbate. Nu suntem o democraţie, pentru că suntem la discreţia oligarhiei, care are cele mai adânci rădăcini în serviciile secrete succesoare fostei Securităţi. Deoarece în România, cei care trebuie să apere interesul cetăţeanului - prevenind sau sancţionând jefuirea banului public - sunt primii responsabili de aceasta, statul este organizat în stil mafiot.

Guvernul nu are viziune şi proiect. În schimb, are 15 miniştri, 65 de secretari de stat şi 203 şefi de agenţii, cu rang de secretar de stat. Cu 283 de componenţi, este cel mai numeros guvern din lume.

Statul nostru consumă mai mult decât încasează, iar deficitul bugetar este cronic. În anul 2009, Guvernul României a încasat 50 miliarde de euro, dar a cheltuit 58 de miliarde de euro. Ca să nu sperie poporul, raportează deficitul nu la venituri, ci la PIB: -5,5%, nu -16%.

Ca să cheltuie mai mult decât veniturile colectate, guvernul s-a tot împrumutat. Viteza de creştere a datoriei publice, internă şi externă - în condiţiile ineficienţei sectorului public şi a incapacităţii guvernului de a ameliora circumstanţele economiei naţionale - reprezintă principala ameninţare pentru ţară.

Pentru ca bugetul să fie bogat, trebuie ca economia să meargă bine. Un guvern responsabil nu ar fi ajuns în situaţia guvernului Băsescu-Boc. Un guvern eficient, înainte de a tăia cheltuielile, ar fi reuşit să sporească veniturile.

În primul rând, ar fi trebuit să încurajeze economia reală, ca să creeze valoare adăugată mai mare şi - implicit - să aibă o bază de impozitare mai mare. În loc să crească fiscalitatea, guvernul ar fi trebuit să o reducă; în vreme de criză, este axiomatic. Ar fi trebuit să capitalizeze Eximbank, pentru a facilita exporturile. Ar fi trebuit să facă orice pentru a mări capacitatea de absorbţie a fondurilor primite de la Uniunea Europeană. Guvernul nu poate, pentru că este incompetent.

În al doilea rând, guvernul ar fi trebuit să rentabilizeze companiile la care statul este acţionar unic sau majoritar. Statul are 40 de companii şi regii, care, deşi în majoritate sunt monopoluri, lucrează în pierdere ori cu profit minim şi nu îşi plătesc obligaţiile faţă de bugetele statului; ba îşi mai permit să finanţeze echipe de fotbal. Cu toate astea, salariile celor 260.000 de angajaţi ale acestora totalizează 3,2 miliarde euro/an, ceea ce înseamnă o medie de 1.000 euro/lună, faţă de 520 euro/lună la funcţionari şi 340 euro/lună în economie. Aici este clientela politică, deci guvernul nu vrea, pentru că este corupt.

În al treilea rând, ar fi trebuit să elimine corupţia din achiziţiile publice. În anul 2009, din 80.000 de contracte încheiate, în valoare de 12 miliarde euro, numai 12% s-au adjudecat prin e-licitaţie. Dacă facturile au fost umflate, aşa cum se estimează, cu 20-40%, rezultă o hemoragie - provocată de corupţie - de aproape 5 miliarde euro! (Şi) Aici este clientela politică, deci guvernul nu vrea, pentru că este corupt.

În al patrulea rând, ar fi trebuit să reducă evaziunea fiscală, despre care admite că se cifrează la 28% din PIB. Un procent înseamnă 1,2 miliarde euro în plus la buget. (Şi) Aici este clientela politică, deci guvernul nu vrea, pentru că este corupt.

În al cincilea rând, ar fi trebuit să reducă numărul de angajaţi din serviciile secrete, care sunt supranumerice şi suprafinanţate. Statul cheltuie anual aproximativ 4 miliarde euro pentru plata a 260.000 de bugetari din sistemele "speciale", de siguranţă publică şi apărare, adică 38% din cheltuielile totale (10,7 mld euro) de personal din sectorul public. Rezultă o medie de 1.300 euro/lună/salariat! Dar aici este rădăcina oli-garhiei, iar guvernul nu vrea, pentru că ar zbura de îndată.

În al şaselea rând, ar fi trebuit să eficientizeze serviciile publice de aşa manieră încât să poată reduce numărul de salariaţi. În anul 1990, România funcţiona cu 800.000 de bugetari, în timp ce astăzi are 1.370.000. Aici guvernul nu poate face nimic pentru că este incom-petent.

Abia în al şaptelea rând şi numai dacă mai era necesar, ar fi trebuit să reducă unele salarii, dar în niciun caz pensiile.

Din păcate, nicio clipă, nici un decident nu a vorbit despre creşterea veniturilor; toţi, în frunte cu preşedintele Băsescu, s-au concentrat pe reducerea cheltuielilor. Consecinţele vor fi dramatice: bătrânii vor muri mai repede, pentru că nu mai au bani de medicamente; medicii vor emigra în număr şi mai mare; dascăli vor fi şi mai puţini; consumul va scădea şi mai tare, iar economia se va contracta şi mai mult.

România se scufundă. Preşedintele şi guvernul au demonstrat cât se poate de clar că sunt incapabili şi iresponsabili. Salvarea nu mai poate veni decât de la popor, care - până la urmă - trebuie să facă o legătură între calitatea alegerilor sale şi calitatea vieţii sale.

Opinia Cititorului ( 17 )

  1. D-le Sarbu toate masurile de eficientizare de mai sus puteau fi adoptate de Parlament, chiar daca guvernul nu le doreste, si nu numarul de parlamentari este cauza lipsei de viziune, sau numarul de consilieri.

    A cui viziune o pune in aplicare guvernul? 

    A Partidelor parlamentare sau a presedintelui? 

    Puterea in 2007-2008 a functinat ca o republica parlamentara, iar din 2009 functioneaza ca o republica prezidentiala, deci Constitutia nu-i bicefala este interpretata diferit. 

    Guvernul era obligat sa puna in practica legile emise de Parlamanet, dar nici parlamentarii nici partidele nu au avut initiative legislative in sensul afectarii clientelei politice. 

    Democratia nu functioneaza nici in interiorul partidelor politice. 

    Lipsa de viziune porneste de la lipsa de preocupare pentru binele public din partide.

    Ele sunt cele care ar trebui sa propuna solutii, dar ne propun doar persoane de calitate submediocra. 

    1. Nu vàd dece và ascundeti adevàrata identitate. Dacà România nu este încà o democratie, actualul neo-totalitarism nu reprezintà niciun pericol pentru liberatatea de opinie.

      Aveti în linii mari perfectà dreptate. Zicala Dvs. cu liderii pe care-i merità fiecare popor este adevàratà, mutatis mutandis, si pentru partidele politice. De unde si extrema mediocritate a analizei D-lui Sârbu care se crede autorizat a se da cu pàrerea despre lucruri pe care nu le pricepe neavând nici instructuiunea nici experienta care sà-i fi adus pregàtirea necesarà emiterii de pàreri câtusi de putin avizate. Este regretabil ca unul din oamenii cei mai capabili ai PNTCD (dar nu acesta este motivul pentru care a fost ales presedintele partidului) sà se arate public ca atât de incompetent. Privitor la cauzele reale si profunde ale situatiei în care sbate România, ele sut politice, nu economice. Prima si cea mai importantà constà în monopolizarea centrelor de decizie, influentà si profit de càtre structurile comunisto-securiste care asigurà continuitea sistemului de naturà criminalà si de origine stràinà, instaurat de Stalin în 1945 si confirmat de Gorbaciov în decembrie 1989. Proaspàt iesitele din ilegalitate forte democratice au fost excluse de la reorganizarea statului prin loviturile de fortà care au culminat cu mineriada din iunie 1990. neo-totalitarismul actual functioneazà ca un simulacru de democratie: sunt mimate procedural riturile democratiei. Alternanta si alegerile sunt niste fictiuni deoarece nu existà opozitie realà între formatiile care se succedeazà la putere: PSD si PDL sunt direct iscate din PCR si reprezentate în viata politicà de membrii oligarhiei coloniale sovietice (parentela si clientela nomenclaturii partidului-stat); PSDR, PL si în oarecere màsurà PNTCD au fost fagocitate ocult prin infiltrarea de agenti în conducerea lor; UDMR, PRM, PC, etc. sunt ceea ce stiinta politic a poreclit "partide submarin", conducerile lor fiind de la început "emanatii" directe ale comunismului oficial de pânà în 1989. 

      Presedintele si partidele parlamentare si presa confundà în mod deliberat popularitatea (màsuratà de sondaje, rezultatele alegerilor si ale referenda) cu legitimitatea democraticà. Alternanta corelativà a acestor forme de aplauze si de huiduieli ale populatiei nu conferà beneficiarilor legitimitate. Mai ales într'o tarà cu un recent trecut comunist. Legitimitatea constà în conformitatea structurilor puterii si a exercitàrii ei cu principiile fundamentale specifice ideii de drept în vigoare în acea societate. Este evident cà în România actualà, detinàtorii naturali ai legitimitàtii democratice sunt, din motive istorice si politice incontestabile, cei care au luptat efectiv împotriva totalitarismului marxist si a hegemoniei moscovite. Când este vorba despre democratie, ex-neo-comunistii nu au încà cuvântul Lafel cum nu l-au avut hitleristii pânà la denazificarea Germaniei. Fàrà de care aceasté tarà n'ar fi devenit modelul de democratie pe care-l constituie astàzi. 

      Astàzi exercitarea si conservarea arbitraului nelimitat al detinàtorilor puterii nu se mai întemeiazà pe teroarea fizicà si ideologicà. Manipularea masselor prin diversiune, asiguratà de monopolizarea mass-media, si satisfacerea setei de bani si de putere pe care o oferà coruptia sistematizatà, sunt metode de stàpânire mai eficace si mai ieftine decât cele de care dispunea Ceauscescu. 

      În concluzie, atâta vreme cât nu se va fi realizat eliberarea statului si a societàtii românesti de sub stàpânirea structurilor care asigurà perenitatea hegemoniei sovito-comuniste, nimic nu se va schimba cu adevàrat în tara aceasta. Actualitatea zilnicà confirmà natura criminalà si criminogenà a formatiilor iscate din PCR, aràtându-le românilor cà situatia personalà si pozitia publicà pe care le detin membrii acestora au fost constituite prin asasinat, jaf si înselàtorie. Comise înainte de 1989 si dupà aceea. Copiii nu sunt vinovati de fàràdelegile pàrintilor. Dar dacà nu restituie celor în drept ceeace le-a fost luat prin omucidere, rapt si fraudà, se fac vinovati de complicitate cu responsabilii cestor acte si, ca atare sunt pasibili de rigorile codului penal. Acestea sunt lucrurile pe care presa ar trebui sà le bage în cap poporului acesta, ca astfel sà se scape de clasà dominantà mostenità de la comunism, care se împotrivescte procesulu de restaurare a democratiei.

      Ion Varlam 

      Dle Varlam, ia-l pe dl Sarbu la scolit. 

      Functioneaza moftangiule, dar asa cum le e interesul lor. 

    Domnule Sârbu, este cea mai simplă şi mai logică exprimare care am auzit-o până în ziua de azi , referitoare la criza din România.

    PNŢCD-ul trebuie de urgenţă să-şi adapteze politica la zilele noastre, la nevoile poporului de azi si de mâine. Dacă odată duşmanul poporului au fost cripto-comuniştii, astăzi ei sunt "oligarhii" care deţin cea mai mare parte a bogăţiilor acestei ţări, şi care în marea lor majoritate sunt foştii comunisti sau securisti. 

    La un prim impuls aş fi dorit sa spun ca la o analiza cauza-efect privind situatia de azi din Romania, cauza este "poporul român". Fiecare popor are conducerea care o merită.  

    Însă, acest popor a fost în permanenţă manipulat de media care este deţinută tot de ei. 

    Şi atunci cum vedeţi rezolvarea? 

    Un singur om a avut curajul să spună sus şi tare cine sunt corupţii, să demaşte filiere, etc. şi a fost mazilit de Traian Băsescu.

    Este vorba de Valerian STAN. Aduceţi-l pe acest om în PNŢCD şi acordaţii sprijin pentru a face cuăţenie. 

    1. Va multumesc pentru aprecieri!

      Dl Valerian Stan m-a refuzat de cateva ori, dar m-a asigurat ca se va reactiva daca PNTCD va reusi sa se relanseze. 

      CEVA NU ESTE IN REGULA AICI: in opinia 2 IOAN-ul intors/intortocheat il lauda pe dl Sarbu pentru radioscopia facuta, iar anonimul de la 3, se pune in postura dlui Sarbu si multumeste ptr. aprecieri lui IAON ?! 

      Nu tine. 

      Mesajul nr.3 imi apartine; am omis sa il semnez. Radu Sarbu

    Felicitari ! Incaodata. Si pentru stil. Si pentru iesirea in presa de afaceri care aduce o alta audienta. Va rog sa adaugati la cei 283 membri ai guvernului si in ministere si mult personal contractual, diversi ”consilieri” (cu PFA) care mananca o gramada de bani publici pt te miri ce activitati.

    Pe scurt, coruptia si incompetenta sunt principalele trasaturi de caracter ale guvernelor PDL. Astea trebuie asanate, altfel o sa continuam sa innotam in mizerie.  

    Legat de revitalizarea PNTCD, mizez mult ca si Dvs pe oamenii simpli. (”salvarea nu poate veni decat de la popor”). Pe mesajul pozitiv. Vor veni si liderii de opinie ulterior, la un partid care creste. Care are ”o baza de sustinere” mare in populatie, ca sa va parafrazez cu impozitele.

    Va asteptam in viitor si cu alte subiecte de interes general.  

    1. Unde il astepti stimata doamna ? Va merge dl Sarbu din nou la Timisoara sa ajute la "cresterea" partidului ; o gafa mai epocala nici nu se putea !!

      In primul rand PNTCD ar trebui sa se gandeasca la schimbarea numelui (nu mai prinde la vremurile de astazi), dar si a modului de a face politica; daca nu vor sa aterizeze cu picioarele pe pamant, nu au nicio sansa- poate doar aceea de "masa de manevra" sau de santaj politic , daca se vor complace si cu asa ceva. 

      Domnule Anonim, nu inteleg de ce trebuie sa schimbam numele unui partid vechi de 84 de ani, cu atata istorie in fata si cu un nume curat.

      Mai pragmatic si cu picioarele pe pamant decat Dl. Sarbu eu nu am vazut pe nime in viata mea. Eventual pe tata, care e neimplicat politic.  

      Iar partidul va creste prin promovarea acestui mesaj pozitiv.  

      Refuz sa va lovesc neelegant, banuiesc ca sunteti din cealalata aripa, va invit doar sa fiti Dvs in stare sa scoateti ceva mai bun decat a scos RS. Si ceva mai pragmatic si viabil si european decat am scos eu pe sanatate. Dupa care mai discutam, DOMNULE ANONIM!

      Asaaaa, sa injuri de pe margine sau din tribuna, este foarte usor, cand e sa intri in teren, este mai greu, Domnule Anonim!  

    Titlu gresit; domnul Sarbu sesizeaza cauza , care este una si aceeasi cu defectul societatii noastre, mai exact defectul functionarii societatii in ansamblu, defect datorat imoralitatii clasei politice si prostiei alegatorilor (a masei mari de alegatori) care se lasa / s-au lasat prostiti de la o legislatura la alta - nu ma refer deloc doar la ultima sau ultimele doua legislaturi. 

    Total de acord cu enuntueile 1-6, insa nu inteleg de ce nu ati actionat atunci cand dvs. ati avut posibilitatea, din pozitia celor la putere. Sa nu ne spuneti ca v-ati desteptat acum. Remarc insa ca aceste masuri sunt doar niste enunturi de ordin generalist, lipseste modalitatea de implementare a masurilor.

    Cu 7 nu sunt de acord, atat timp cat CAS este la cel mai inalt nivel din Europa, dar nici macar asa bugetul asigurarilor de pensii nu se autosustine. Solutia pentru pensii nu este sa ne afundam la nesfarsit in sistemul actual falimentar, ci reformarea acestuia. Care reforma nu are cum sa inceapa decat cu reducerea sumelor platite, caci nu avem de unde sa platim mai mult. 

    1. 1. PNTCD a fost la guvernare in perioada 1996-2000. Toate reformele au fost facute de ministri taranisti de la Lucrari Publice (Noica), Invatamant (Marga), Agricultura (Muresan), FPS (subsemnatul). Companiile de stat erau in subordinea ministerelor PD: Transporturi (Basescu) si Industrie (Berceanu). Ei nu au restructurat si privatizat nimic, servind numai clientela si cumparandu-si linistea sindicala.

      2. Enunturile nu pot fi decat generale, dar credeti ca ar fi greu de rentabilizat o companie care are si monopol? Trebuie teoretizat? La fel, achizitiile publice si reducerea salariilor in companiile statului (25% din 1000 de euro/luna parca este mai mult decat 15% dintr-o pensie medie de 200 euro/luna). 

      3. Solutia pentru pensii rezida in consolidarea pionilor 2 si 3, nu in daramarea lor. 

      Radu Sarbu 

      Din pacate, Dl. Radu Sarbu, lipsa totala de educatie politica si exacerbarea agresivitatii - in genere - la romani, face ca sa nu se distinga intre un articol de ziar economic, un proiect de program politic, sintetic, cu care se poate iesi in presa, un program politic de partid, care deja e mult mai detaliat si un program de GUVERNARE, care este si acela altceva. Ma mira extraordinara indrazneala a unor voci, care nu stiu ce e aia administratie, sa dea lectii unui fost Ministru. Invata oul pe...cocos (ma scuzati de adaptare a proverbului). Se pot da sugestii, sunt binevenite, dar de acolo si pana la tras de sireturi si dat lectii unui fost ministru care A DOVEDIT ca a facut ceva, mi se pare rea vointa. Si este rezultatul populismului si a neprofesionalismului de ani de zile din presa romaneasca , care a promovat numai scandalul. Ca asta se vinde. Regret. Keep going !

      Si ca sa arat ca e un program concret, dar este imposibil sa scrii in 2 pagini cifrele pe larg, mentionez ca Ungaria tocmai a anuntat iesirea din recesiune pe un pachet de masuri similar cu al Dvs. Relaxare fiscala, cresterea exporturilor (! nu am auzit la nimeni asta!) si STOPAREA achizitiilor publice, nu facilitarea lor. Au taiat doar 15% din salarii. QED.

      Da, da ! Mare cocos dl Sarbu; deaia ii cotcodacesti atata ?. 

      Intradevar, nici macar nu trebuie sa dovedeasca , ca a facut ceva: a facut ceva "extraordinr" la Timisoara parca si inca impreuna cu aliatii politici ( ma insel ? ) , iar prin asta a adus un mare serviciu doctrinei partidului; ce mai; cred ca s-a zvarcolit in mormant sarmanul Coposu. 

      Si inca ceva simabila, incerc sa te citez: ".....un proiect de program politic, sintetic, cu care se poate iesi in presa, un program politic de partid, care deja e mult mai detaliatsi un program de GUVERNARE, care este si acela ceva".  

      Excelezi stimbila .... acela care este; cauti sa-l copiezi pe Vanghelie, cumva ? reusesti bine. 

      Si daca .. "n-ai vazut pe nime..." iarasi e bine; nimeni (putina diferenta ! ) nu are ce sa-ti mai reproseze.

      Si in plus sunt de acord si ca dl Sarbu este mare pragmatie si daca tot o doriti este si cu pcioarele pe pamant - dar de ce o fi cu capul in nori ??. Si IL MAI FACI SI COCOS (poate ca nu asta ai vrut) dar de ce ii cotcodacesti atata?. 

CITEŞTE ŞI

Citeşte toate articolele din Editorial

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb