OPINII Operatorii economici - simpli spectatori la atribuirea contractelor de achiziţie publică

Irina Forgo, Director programe FPSC
Ziarul BURSA #Companii / 20 martie 2018

Actualizare 18:00 Primăria Capitalei: "Activitatea companiilor municipale este transparentă"

Primăria Capitalei a făcut unele precizări referitoare la opiniile de mai jos, după cum urmează: "Activitatea companiilor municipale este transparentă, respectă legislaţia privind achiziţiile, ele vor fi supuse anual controlului Curţii de Conturi, iar acestea vor raporta activitatea economică în faţă Consiliului General.

Reamintim că Holdingul Municipal, înfiinţat de către Primăria Municipiului Bucureşti are ca obiectiv administrarea mult mai eficientă a patrimoniului public şi furnizarea serviciilor publice la standarde europene, la preţuri mult mai mici decât cele actuale, toate aceste măsuri constituind îmbunătăţiri ale administrării bugetului Capitalei, în beneficiul bucureştenilor.

Concret, referitor la exemplul oferit în materialul de presă preluat de mai multe site-uri de ştiri, va informăm că: Achiziţiile publice iniţiate de către societatea la care se face referire, Compania Municipală Agrement Bucureşti S.A., pentru evenimentul «Bucureşti, Inima Ta», au respectat toate prevederile legale, prevăzute de către Legea nr. 98/2016, privind achiziţiile publice.

Autoritatea contractantă, în speţă Compania Municipală Agrement Bucureşti S.A., în urma unui studiu de piaţă efectuat pentru determinarea preţului just, pentru servicii de pază şi protecţie, a constatat faptul că preţul ofertat de către Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti S.A. este unul real, respectă concurenţa din piaţă şi, în mod absolut legal, în baza art. 31 alin 3 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, a atribuit contractul de prestări servicii de pază şi protecţie, către societatea mai sus menţionată.

De asemenea, în cuprinsul articolului, în mod eronat a fost menţionat faptul că valoarea contractului de servicii de pază şi protecţie a fost în cuantum de 107.280 lei. Din simpla lecturare a achiziţiei iniţiate de către reprezentanţii societăţii Compania Municipală Agrement Bucureşti S.A., rezultă, fără echivoc, faptul că valoarea totală a contractului de serivicii de pază şi protecţie, calculată pentru un total de 4 posturi de pază permanente, respectiv 1.800 de ore, la valoarea de 14,90 lei, este de 26.820 lei şi nicidecum 107.280 lei".

-------

După modelul Capitalei, în ţară ia amploare fenomenul "firmele primăriei", deşi nici una din societăţiile înfiinţate nu au demonstrat/confirmat utilitatea, economiile promise, nici transparenţă, eficienţă sau calitate.

Holdingul municipal "Bucureşti - Capitală europeană", format din 22 de societăţi, a devenit realitate şi - deşi aflate în perioada de organizare/achiziţii/angajări - temerile operatorilor economici legate de concurenţă neloială pare că se adeveresc atunci când vorbim de achiziţii publice.

Conform Legii 98/2016 privind achiziţiile publice, noile companii sunt atât entităţi contractante, cât şi operatori economici. Aşa se face că o companie a primăriei poate atribui direct contracte unei alte companii a primăriei, aşa cum s-a şi întâmplat.

Compania Municipală Agrement SA Bucureşti a atribuit direct servicii de pază în valoare de 107.280 lei către Compania Municipală Pază şi Securitate Bucureşti S.A. pentru evenimentul "Bucureşti, inima ta".

Aceeaşi societate atribuie direct Companiei Municipale Iluminat Public Bucureşti SA servicii de iluminat în valoare de 105.128,24 lei, postând un anunţ în acest sens la ora 11:18. Răspunsul companiei cu domeniul de activitate iluminat public vine la ora 11:41, iar la 12:47, în aceeaşi zi, contractul este atribuit. Practica arată că entităţile contractante studiază piaţa şi, de la momentul în care publică un anunţ în SEAP, lasă cel puţin 24 de ore (în general 48-72 ore) pentru ca operatorii economici interesaţi să îşi prezinte ofertele... În cazul exemplificat, 30 de minute puse la dispoziţie de una din firmele primăriei pentru ofertare exclude orice concurenţă sau posibilitatea de a obţine cel mai bun preţ, respectiv de a economisi banul public.

Doamna Primar Firea (n.r. Gabriela Firea, edilul şef al Capitalei) afirma, la un moment, dat că "au existat o serie de tentative de discreditare a acestui demers, din diverse motive politice sau determinate de faptul că multe firme abonate la contractele cu statul îşi pierd acum contractele încheiate în trecut pe bani grei".

Cred că demersul se auto-discreditează când, în loc de o entitate contractantă avem 23 de entităţi, care îşi atribuie contractele între ele, sau vizează aceleaşi "firme abonate la contractele cu statul", dar pentru mult mai multe contracte (până la urmă, una este să dotezi primăria cu laptop-uri pentru circa 800 de angajaţi şi alta să dotezi încă 22 de societăţi, cu 5000 sau 8400 de angajaţi (conform informaţiilor din presă) cu articole IT (bineînţeles, prin atribuiri succesive, astfel încât să nu fie necesară o atribuire transparentă prin procedură simplificată sau licitaţie deschisă).

Deşi aceste firme supra-dimensionate, cu salarii mult peste medie, ar trebui să aibă personal suficient şi capabil să-şi desfăşoare toate activităţile pentru care au fost înfiinţate, fără să apeleze la serviciile altor societăţi, iată că în Compania Municipală Imobiliară Bucureşti S.A. nu există experţi în achiziţii publice, astfel încât compania atribuie direct către un alt agent economic servicii de consultanţă în achiziţii publice. Deşi preţul estimat este de 3500 lei/lună, contractul se încheie pentru 9.000 lei.

Acestor societăţi legislaţia le mai pregăteşte o facilitate, căci în forma propusă şi disponibilă pe site-ul ANAP modificarea Normelor de aplicare a legii achiziţiilor publice va permite ca achiziţiile directe să fie publicate numai pe site-ul propriu al entităţii contractante, nu în SEAP, cum este acum. Ce va însemna această modificare? Cum niciun operator economic nu poate monitoriza toate site-urile entităţilor contractante, aceste companii vor putea să atribuie direct cui şi cum vor ele contracte de servicii/produse sub 132.519 lei + TVA sau lucrări a căror valoare nu depăşeşte 441.730 + TVA.

În plus, în cazul atribuirilor directe, operatorii/autorităţile înscrise atât ca ofertant, cât şi ca entitate contractantă pot vedea preţurile celorlalţi competitori. Astfel, dacă Compania Municipală X doreşte să acorde Companiei Municipale Y un contract de lucrări de 440 000 lei, cu termen de depunere a ofertelor astăzi, ora 15:00, la ora 14:55, Compania Y va verifica ce preţuri s-au ofertat şi va intra în sistem ca operator, ofertând cu 10 lei mai puţin şi câştigând contractul. Se creează un avantaj evident firmelor care figurează în SEAP în ambele calităţi, de ofertant şi entitate contractantă.

În aceste condiţii, cei mai mulţi operatorii economici - oricum atât de afectaţi de măsurile fiscale din ultimul an, lipsa forţei de muncă sau concurenţă neloială, precum şi de lipsa investiţiilor - vor rămâne simpli spectatori la atribuirea contractelor de achiziţie publică, într-un amfiteatru în care se joacă o dramă, regizată de instituţia publică numită Primărie.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb