Ţara noastră va participa la expoziţia anuală de vinuri de la Hong Kong din noiembrie 2014, potrivit declaraţiilor făcute de Liviu Dragnea, ministrul Dezvoltării şi Administraţiei Publice, la finalul întrevederii pe care a avut-o cu C. Y. Leung, şeful Executivului regiunii administrative speciale Hong Kong,.
"Piaţa chineză este în expansiune, iar Hong Kong este o poartă de intrare, însă cea mai importantă piaţă a vinurilor rămâne cea din Statele Unite ale Americii", ne-a declarat Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului Naţional al Viei şi Vinului. Potrivit domniei sale, principalele pieţe de export pentru vinurile auhotone pe continentul asiatic sunt China şi Japonia.
"Cu toate acestea, comerţul intracomunitar este principala destinaţie de export, cu predilecţie piaţa din Germania", ne-a spus Ovidiu Gheorghe, adăugând că producătorii de vinuri româneşti au o prezenţă nesemnificativă pe piaţa din SUA.
Potrivit lui Liviu Dragnea, C. Y. Leung i-a precizat două mărci de vinuri româneşti preferate. "Am stabilit ca România să participe la expoziţia care va avea loc în noiembrie, cu un pavilion serios, şi domnul Leung mi-a promis că va promova vinurile româneşti", a spus vicepremierul ţării noastre, citat de sursele de presă.
Petre Călin Mocanu, directorul executiv al Organizaţiei Naţionale Interprofesionale Vitivinicole, ne-a spus că promovarea sectorului la Hong Kong este unul dintre punctele discutate încă de la Forumul Europa Centrală şi de Est - China, pe lângă proiecte de asistenţă tehnică sau de înfiinţare a unor societăţi româno-chineze în acest sector.
Cu privire la expoziţia de la Hong Kong, domnia sa ne-a declarat: "Râmâne să vedem care sunt agenţii economici din Hong Kong dispuşi să ne promoveze. Aşteptăm o informare oficială din partea vicepremierului Liviu Dragnea".
Totodată, domnul Mocanu ne-a precizat că mai mulţi producători de vinuri din ţara noastră, precum Domeniile Ostrov sau Jidvei, au deja încheiate parteneriate de promovare pe pieţele din Asia, respectiv în China, Japonia, Coreea de Sud şi partea nordică a Rusiei. "Din câte ştiu, se încearcă şi intrarea pe pieţele de profil din Thailanda, Laos, Taiwan, însă nu ştiu în ce stadiu sunt negocierile", ne-a declarat domnia sa.
Potrivit lui Liviu Dragnea, susţinerea şi amenajarea standului pe care ţara noastră îl va avea în spaţiul expoziţional de la Hong Kong nu va avea costuri ridicate, iar beneficiile sunt "net superioare" acestora.
România beneficiază de o alocare financiară în cuantum de 47,7 milioane euro anual, în perioada 2014 - 2018, pentru măsurile de sprijin notificate în cadrul Programului Naţional de Sprijin în sectorul vitivinicol.
Pentru măsura de promovare în ţări terţe, se poate acorda sprijin financiar naţional, sub formă de cofinanţare, în cuantum de 30% din valoarea cheltuielilor eligibile. În nota de fundamentare a Hotărârii de Guvern pe această temă, se precizează că măsura de promovare a vinurilor reprezintă, estimativ, pe întreaga perioadă de programare, 5.850.000 euro, din care pentru anul 2014 vor fi alocaţi 750.000 euro.
Piaţa vinului din ţara noastră s-a situat, anul trecut, la 320 - 330 milioane de euro, scăzând cu aproximativ 7%, faţă de 2012. Potrivit unui raport dat publicităţii de Organizaţia Internaţională a Viei şi Vinului, la sfârşitul lui 2013 România ocupă locul 11 mondial şi locul 6 în Europa la producţia de vinuri.
Oamenii de afaceri chinezi veniţi la Bucureşti cu prilejul Forumului Europa Centrală şi de Est - China au anunţat, la acea dată, că intenţionează să importe lunar 80.000 de sticle de vin de la compania Murfatlar.
În ţară, vinul care va fi exportat în China se vinde cu 10 euro sticla. Pe cea mai mare piaţă de consum din lume va costa 100 de euro, potrivit vizitatorilor asiatici. Dacă declaraţiile chinezilor se vor materializa în contracte de achiziţie, Murfatlar ar putea câştiga până la 200.000 de euro lunar, de pe urma acestor exporturi, în funcţie de sortimentele selectate de clienţi.