Piaţa de fuziuni şi achiziţii din România poate fi caracterizată ca una nesemnificativă la nivel global, până în acest moment, determinată în fapt de comportamentul pasiv al antreprenoriatului local, potrivit unui comunicat de presă al firmei de consultanţă Parker Lewis, citat de Agerpres.
"Ca şi regulă a acestei pieţe, se aşteaptă venirea investitorilor din exterior, cei locali fiind concentraţi cu precădere numai pe piaţa internă, doar în anumite situaţii dorind să investească în exterior. Un catalizator important de promovare a României pe piaţa internaţională de M&A vor fi tranzacţiile Companiilor Naţionale, care ulterior înglobate în cele internaţionale vor putea reprezenta un punct de referinţă pentru industria locală de fuziuni şi achiziţii", se arată în document.
Potrivit acestuia, lipsa de experienţă a managementului companiilor din România care întâmpină dificultăţi reale în a comunica şi înţelege intenţiile, comportamentul şi strategia grupurilor financiare de calibru ce doresc să se extindă către Europa de Est prin achiziţia de jucători locali au reprezentat adevărate "baricade" în concretizarea unora dintre cele mai importante tranzacţii din piaţă.
"În aceste condiţii, investitorii instituţionali şi fondurile de investiţii caută astăzi cu precădere achiziţia de credite garantate de către companii viabile sau proprietăţi ce pot genera un venit sus-tenabil pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 5 ani. Ca şi specific, această metodă este foarte profitabilă pentru că de fapt ea reprezintă tranzacţionarea drepturilor de proprietate aflate sub incidenţa creditului de la o entitate la alta fără plata în numerar sau prin finanţare (foarte dificil obtenabilă în condiţiile pieţei actuale) cât şi datorită transparenţei şi juridice certificate anterior la data contractării creditului", arată comunicatul citat.
Cele mai performante industrii din România sau cele mai vânate astăzi în perspectiva realizării de tranzacţii sunt industria farmaceutică (producători, distribuitori), servicii medicale (clinici, producători de consumabile), indus-tria IT (software), magazinele de desfacere online (FMGC online), operatori de logistică, media online (ziare, publicaţii), companii de stocare a informaţiilor în sistem electronic şi letric, servicii financiare (vânzare sau fuziunea băncilor la nivel regional), bănci, companii de servicii în industria financiară, servicii financiar contabile.
"Astăzi, targeturile fondurilor de investiţii la nivel general sunt companiile mici şi mijlocii cu un grad de profitabilitate ridicat. Aceste afaceri au cele mai bune fluxuri de numerar şi astfel foarte mulţi bani generaţi cu posibilităţi reale de creştere. Având în vedere că 2012 este un an electoral, an în care din punct de vedere investiţional reprezintă unul de risc major sau de reaşezare a pieţei locale de fuziuni şi achiziţii, respectiv reorientarea intereselor, nicio tranzacţie majoră nu va fi realizată, cel puţin de către fondurile de investiţii tip "private equity" (acestea fiind deţinute în marea lor majoritate de către familii bogate din occident) sau venture (de risc major)", se mai spune în document.