Companiile aeriene nu sunt obligate să despăgubească pasagerii pentru anularea curselor, deoarece există o situaţie de forţă majoră, a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Marin Anton, citat de Antena3. Potrivit lui Anton, soluţia este o nouă repartizare a călătorilor în cazul în care zborurile vor fi reluate.
Potrivit Hotnews, oficialii români sunt, însă, contrazişi de comisarul european pentru Transporturi, Siim Kallas, care a spus, vineri, că pasagerii companiilor aeriene, ale căror curse au fost afectate de norul de cenuşă din Islanda, au două opţiuni: fie îşi amână călătoria, fie îşi primesc banii înapoi, dar în anumite condiţii. "Chiar şi în circumstanţe excepţionale, drepturile pasagerilor din Uniunea Europeană continuă să se aplice, iar călătorii se pot folosi de acestea", a precizat Siim Kallas.
El a amintit că, în afara informaţiilor despre evoluţia situaţiei, companiile aeriene sunt obligate să ofere băuturi, mâncare şi servicii corespunzătoare, spre exemplu cazare în astfel de situaţii.
În schimb, pasagerii nu au dreptul să solicite compensaţii financiare suplimentare, ca în cazul întârzierilor şi anulărilor care intră în răspunderea companiilor aeriene.