Un studiu recent scoate la iveală faptul că numărul utilizatorilor de online banking în România a crescut de trei ori în ultimii trei ani, reprezentând o creştere de la 2% la 6% din populaţie.
Cu toate acestea, România se află pe penultimul loc în regiune la capitolul bancarizare, cu acest procent de doar 6%. Serbia ocupă ultimul loc (5%) iar primele poziţii sunt ocupate de Cehia, cu o utilizare de 62%, şi Austria, cu un procent semnificativ, de 55%.
Românii utilizează Internet banking-ul pentru verificarea contului şi zona de self service sau unitatea bancară pentru plăţile în numerar, depozite, retrageri.
Self banking-ul se realizează tot la sediul băncii, dar fără ajutorul unui consilier bancar, ci prin intermediul bancomatelor, ATM-urilor, maşinilor multifuncţionale, automatelor de schimb valutar, Service Box-urilor sau terminalelor bancare care le cuprind pe toate acestea.
KEBA, companie de digitalizare şi concepte de self banking şi filiala a KEBA AG global, explică pentru consumatorii români câteva dintre beneficiile serviciilor de self bank-ing:
1. Maşinile multifuncţionale aflate la sediul filialelor bancare permit mai multe operaţiuni, precum: depunerea de numerar, plata facturilor, schimb valutar, retragere numerar;
2. Selfbanking-ul este o etapă intermediară între plăţile la ghişeul de relaţii cu clienţii şi plata online, între prezenţa clientului în sucursala bancară şi mobile banking. Astfel, această autonomie din self banking pregăteşte utilizatorul pentru următoarea experienţă, cea care economiseşte mai mult timp pentru client dar, în acelaşi timp, economiseşte şi resursele băncii;
3. Atunci când vine vorba de interacţiunea cu banca, studiul relevă faptul că aproape o cincime din totalul românilor bancarizati se bazează pe un mix între folosirea serviciului de online banking sau mobile banking şi o vizită la o sucursala. Astfel, self bank-ing-ul este o metodă care în timp va creşte rată bancarizarii în rândul românilor;
4. Pentru zona de "self banking", programul de acces este 24 de ore din 24. Unităţile de self banking dispun, în general, şi de o zona de consiliere, programul fiind între 09.00 şi 17.30, de luni până vineri;
"Numărul băncilor care vor adopta sisteme de self banking este în creştere în România, iar asta este îmbucurător. Clientul vine la ce ora doreşte în zona de self banking, îşi plăteşte facturile, îşi rambursează creditele sau îşi efectuează toate operaţiunile de care are nevoie, eliminând statul la cozi şi câştigând timp preţios.
KEBA este alături de consumatorul român încă din 2006, prin terminalele inovatoare pe care le pune la dispoziţia băncilor" spune Elena Turda, General Manager, KEBA România.