Pavilionul României de la Expoziţia Internaţională de Artă - La Biennale di Venezia 2024, ediţia 60, a fost vizitat de 730.000 de persoane. Publicaţii de prestigiu precum The Guardian, Forbes, Apollo Magazine, Le Journal des Arts, The Art Newspaper, Whitewall şi postul de televiziune Euronews au inclus proiectul românesc pe lista celor care au meritat vizitate. România a fost reprezentată de proiectul "Ce este munca/What Work Is" al artistului Şerban Savu, curatoriat de Ciprian Mureşan. Proiectul a fost selectat în urma concursului organizat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe şi Institutul Cultural Român, fiind prezentat atât în Pavilionul Naţional din Giardini della Biennale, cât şi în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia. Tema principală a Bienalei din 2024, "Străini pretutindeni - Foreigners Everywhere", a adăugat o dimensiune suplimentară lucrărilor create de Şerban Savu, reflectând migraţia şi sentimentul de dezrădăcinare asociate muncii în străinătate.
Un aspect important al implicării în cadrul Bienalei de la Veneţia a Institutului Cultural Român a fost transformarea Noii Galerii a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia într-un atelier de mozaic pe toată perioada bienalei. Aici, echipe de mozaicari au lucrat la o piesă monumentală bazată pe o pictură de-a lui Şerban Savu, combinând tradiţia veneţiană cu întrebări conceptuale contemporane. După prezentarea sa la Bienala de Artă de la Veneţia, o lucrare de mozaic de mari dimensiuni va fi expusă, într-o primă etapă, la Muzeul Naţional de Artă al Moldovei din Chişinău, iar ulterior, lucrarea urmează să fie instalată definitiv într-un spaţiu din Chişinău, contribuind astfel la peisajul cultural al oraşului şi la dialogul cultural între România, Republica Moldova şi publicul internaţional.
Publicaţia The Guardian afirma faptul că "în pavilionul românesc, picturile melancolice şi de un alb palid ca o frescă ale lui Şerban Savu prezintă muncitori care sapă în vechi situri, aduc recolta sau restaurează picturi de biserici. Întorcându-se de la câmp, pescuind în râuri: aceasta este viaţa şi timpul liber după (şi poate înainte de) comunism: fiecare scenă surprinsă făcută permanentă într-un mod elocvent". Apollo Magazine a inclus expoziţia în lista sa de pavilioane "de neratat", remarcând abordarea sa sensibilă asupra relaţiei dintre muncă şi timp liber, cu o notă melancolică. Totodată, publicaţia Business Review a evidenţiat expoziţia ca fiind un proiect care "promite să ofere o explorare profundă a relaţiei complexe dintre muncă, timp liber şi normele societale". Financial Times a evidenţiat Pavilionul României pentru originalitatea şi mesajul său relevant în contextul global actual.
Bienala de Artă de la Veneţia reprezintă pentru Institutul Cultural Român un catalizator pentru dialogul cultural internaţional, contribuind la consolidarea relaţiilor bilaterale dintre România şi Italia, mai ales în contextul Parteneriatului Strategic Consolidat dintre cele două ţări, semnat în 2024.
Opinia Cititorului