M-am convertit la capitalismul radical într-o seară de Ianuarie, în 1990. Eram la pizzeria care exista atunci pe strada Câmpineanu. Lumea trăia momentul căderii regimului Ceauşescu, ne amestecam cu toţii, români şi străini. Eram la masă câţiva, nu ne cunoşteam. Discutam aprins politică. La un moment dat, un francez care abia aterizase în România mi-a spus un lucru straniu.
"Voi aici trebuie să începeţi să clădiţi un stat cu adevărat socialist. Servicii sociale, şcoli, spitale etc." El credea, săracul, că noi nu le avem...
L-am contrazis. Le aveam. Însă ceea ce i-am spus mai departe m-a dus dincolo de această simplă constatare.
Tocmai faptul că funcţionează atât de prost, că toate aceste instituţii sunt ca şi inexistente, reprezintă o mare şansă pentru România. Româ-nii nici nu aşteaptă nimic de la aces-tea şi sunt obişnuiţi să plătească ei înşişi costurile reale, din buzunar. Ceea ce înseamnă - am argumentat eu mai departe - că noi nu vom merge pe calea statului asis-tenţial, ci "vom sări etapele", direct în capitalismul total.
M-am înşelat. Recunosc. Oligarhia care a pus mâna pe guvernare a făcut exact invers. A creat sau a consolidat instituţiile statului asistenţial. Cu ajutorul unei porţiuni considerabile a electoratului captiv. Aşa am ajuns în pragul falimentului ca stat, cu alocaţii "sociale" care ruinează Bugetul.
Am ratat, atunci, în 1990, un moment bun pentru a trece la capitalism. Mai încerc o dată.
Una din problemele cu care ne confruntăm - şi pe care am semnalat-o public încă din anii '90 - este creşterea numărului de pensionari. Regimul autoritar al lui Ion Iliescu a folosit pensionarea ca pe o formă de mită electorală. Aşa am ajuns să avem 5,5 milioane de angajaţi şi 5,1 milioane de pensionari. (Cifrele sunt cele oficiale, de la sfârşitul guvernării Ponta - nu cred o iotă în acestea, însă le voi folosi, din lipsă de altceva). Avem mai puţini salariaţi decât totalul pensionari+şomeri. Iar pensiile, cu excepţia celor ale securiştilor, sunt tot de mizerie.
Toate statele normale au ridicat vârsta de pensionare. Germania se pregăteşte să treacă la pensionarea la 69 de ani. În multe state este deja 67 (Grecia, Islanda, Norvegia) sau 66 (Italia, Statele Unite, Irlanda). La noi este 65.
Vrem, nu vrem, trebuie să creştem vârsta de pensionare... Faptul că politicienii tac din gură nu elimină problema. Care este gravă. La finele anului 2013, conform datelor dintr-un raport despre sistemul de pensii elaborat de Victor Giosan şi Ciprian Ciucu, se transferau de la bugetul de stat circa 2,5% din PIB anual pentru a susţine sistemul de pensii. Colosal. Adăugaţi la aceasta ciuntirea salariilor prin contribuţiile obligatorii la sistemul de pensii de stat...
Ce este de făcut? O soluţie ar fi să schimbăm pe ici, pe colo, dar nimic în punctele esenţiale... De pildă să ridicăm puţin vârsta de pensionare, pentru a mai da un balon de oxigen unui sistem muribund.
Soluţia mea este diferită. Să ridicăm masiv vârsta de pensionare. Altfel spus, să eliminăm de facto sistemul de pensii. Pensie la 100 de ani.
Istoric vorbind, sistemele de pensii au apărut într-un timp când speranţa de viaţă era considerabil mai mică decât acum. Spre exemplu, la jumătatea secolului al XIX-lea, în Marea Britanie, speranţa de viaţă era de 39 de ani. Acum este de 81 de ani.
Rezultă că în condiţiile demografice de la început, o pensie era, statis-tic vorbind, un privilegiu şi nu un drept. Puţini ajungeau să o primeas-că. Majoritatea decedau înainte să apuce vârsta pensionării. De aceea sistemele de pensii erau sustenabile. Acum nu mai sunt. Oamenii se pensionează la 60-65 de ani şi trăiesc, în medie, peste 70.
Pensia trebuie să redevină ceea ce a fost: un privilegiu şi nu un drept. Altfel spus, pensiile trebuie plătite celor puţini, nu celor mulţi.
Nu de alta, însă pensionarii trebuie să ştie că ei primesc bani nu din ceea ce au contribuit - cum mulţi dintre ei îşi imaginează - ci din banii plătiţi de actualii salariaţi şi contribuabili.
O reformă radicală a sistemului de pensii ar da un masiv avantaj competiţional economiei naţionale. Efectele sale ar fi echivalente cu mai mulţi ani de solidă expansiune economică. Taxele ar putea scădea imediat. Salariile ar creşte, iar birocraţia s-ar reduce.
Să nu confundăm bătrânii cu bolnavii. Nu orice bolnav este bătrân şi nu orice bătrân este bolnav. Pentru aceştia din urmă avem un sistem de concedii medicale (bun sau rău, nu discut acum despre acesta). Unii bătrâni sunt şomeri - iar pentru şomeri avem un sistem care funcţionează (bine sau rău, asta este altceva) pe care nu îl contest acum. Dacă unii bătrâni nu au slujbă sau sunt prea bolnavi, ei ar putea lua ajutor de şomaj sau concediu medical de la instituţiile deja existente. Nu propun să lăsăm bătrâni de 90 de ani să moară de foame în casă...
Dar propun ca cei toţi care pot să muncească să o facă. Nu este corect să distrugem viitorul tinerilor pentru a mai menţine o vreme un sistem colectivist, imoral, şi ineficient economic.
1. Ziarul Munca
(mesaj trimis de Oarecare în data de 06.09.2016, 02:57)
Este cel mai "năstrușnic" și mai penibil editorial din câte mi-au fost date să citesc în cotidianul ăsta.
E clar că sistemul de pensii nu mai funcționează sau chiar e mort (nu numai în România) din cauza sporului demografic negativ, dar de la asta să se ajungă la o "analiză" de tot râsul și la niște propuneri "habarniste" ...
Bine că nu citește babușka din fața blocului ziarul Bursa, că ar muri de inimă rea.
Mai amuzant era zvonul din ultimii ani ai lui Ceaușescu, cum că se intenționează mutarea pensionarilor la țară, în agricultură.
Ha, d-aia tineretul o duce rău, d-aia prin economia românească fluieră vântul, că bătrânii o parazitează!
Asmute-i pe unii împotriva altora, nestemabile, ăsta da conflict între generații!
Dar la bugetari nu v-ați gândit, să dispară și ăștia, că nu produc nimic.
Aștept cu un viu interes următorul editorial.
2. fără titlu
(mesaj trimis de Un tanar de stanga în data de 06.09.2016, 03:22)
Mie mi se pare un articol corect. De ce sa platesc eu pentru tine, incapabilule?
2.1. Ia uite (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Oarecare în data de 06.09.2016, 03:41)
Un tânăr de stânga ar trebui să facă nani la ora asta că mâine merge la muncă.
Tu nu mă plătești pe mine, băiețel. Hai, să ne vedem cu bine la 100 ani, eu la vârsta aia o să fiu în concediu medical (propunerea editorialistului), iar tu ... vreun gigolo PFA cu carte de muncă:)
În rest, nu are rost să-ți explic.
2.2. un punct de vedere (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de D.M. în data de 06.09.2016, 07:09)
Probabil Oarecarelui ii place sa stea cu mana intinsa la pomana. Si eu cred ca pensia trebuie regandita. Oricum nu vom scapa de cresterea varstei de pensionare oricat de agita unii pe aici.
2.3. Nu, ca sunt tanar si neasistat. (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de Oarecare în data de 06.09.2016, 07:53)
Problema pensiilor e una, iar aiurelile propuse in editorial sunt alta.
E clar ca trebuie ceva schimbat.
Dar s-a gandit nenea editorialistul cine angajeaza milioane de batrani? Unde, la vandut ziare? Ca in afara de vanzatori si paznici, nema oferte de munca.
Sa-i oblige statul pe particulari sa angajeze pensionarii? Ca sa ce, cheltuielile statului cu pensionarii sa fie preluat de sectorul privat?
Chiar se poate scrie orice despre orice? In tara asta orice neavenit intr-un domeniu trebuie sa arunce cu parerea in public?
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 13:33)
Pensionarii lucreaza deja, daca nu i-ai vazut. Sunt unii care vand bilete de Bingo pe holurile Mallurilor. Sau iti indeasa un pliant de supermarket in cutia postala. Sau raspund la call-center cand te suna sa iti vanda o saltea sau un aparat de energoterapie. Sau vand in piata ce recolteaza tinerii din familie. Sau au grija de nepoti cat timp parintii lor sunt la serviciu. Pana la urma este vorba doar de 5-6 ore pe zi, intrerupte de somnul de dupa-amiaza. Acesta este ritmul pe care un om de 60 de ani il mai poate mentine.
2.5. excelenta esti 0 (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de unul în data de 07.09.2016, 18:57)
nu atunci s-a "convertit" autorul .. cand oamenii mureau sau isi plangeau mortii "revolutiei " [Fragment eliminat, conform regulamentului.]
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 07:38)
Vom sari pensionarii in sus dar realitatea asta este, trebuie ridicata varsta de pensionare. Aferim!
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 08:03)
Sunt batran dar cred ca ar fi bine ca multi care primesc pensie sa mearga la munca. Cat despre tanarul acela care comenteaza nu cred ca este tanar, vorbeste mai rau ca un pensionar din Cismigiu, de la Sahisti. Mergi si tu la munca, ca stai de ieri dimineata pe internet.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 08:31)
Exista state dezvoltate, democratice, in care seniorii primesc, la cerere, o pensie, aceeasi pentru toti, calculata in asa fel incat sa fie indestulatoare.
Se presupune ca cei ajunsi la varsta a treia au acumulat deja destul intr-o viata de om si nu mai au nevoie, eventual, decat de bani de buzunar.
Fara pensii speciale enorme pentru unii, iar altii, majoritatea, sa nu aiba bani pentru intretinere sau medicamente.
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 08:38)
Exact.
Ce dracu o face Isarescu cu o pensie de 30000 de lei pe luna?!?
Cate vacante pe Coasta de Azur sau la Monte Carlo poti face?
6. Bateti campii cu gratie!
(mesaj trimis de Moftangiu în data de 06.09.2016, 09:58)
C Avramescu nu se dezminte! Mereu scoate cate o "perla" sa arate cat ii duce mintea pe cei care ne conduc. Cei care considerati ca sistemul de pensii nu e sustenabil si trebuie ridicata varsta de pensionare, ganditi ca niste contabili. Asa s-a procedat si cu disponibilizarile in anii '90 ca sa rentabilizeze societatile comerciale, in loc sa se ocupe de extinderea pietei si in final le-au falimentat si demolat.
Solutia nu-i sa ridici varsta de pensionare ca sa ai mai putini pensionari, solutia ar fi sa cresti gradul de ocupare a populatieie active de la 50% cate este acum in Romania, la 70% -80% cat au tarile ca Olanda sau Belgia, si astfel sa asiguri resurse pentru pensii.
Actuala clasa politica si-a dovedit incapacitatea. Degeaba ai "baieti destepti" daca nu sunt pregatiti.
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de mariuss în data de 06.09.2016, 15:42)
si dumneata bati deasemeni cimpii cu si mai mai multa gratie,cum sa cresti gradul de ocupare cind este criza de supraproductie?
solutia nu este sa cresti virsta de pensionare care este o batjocura si un furt in acelasi timp pentru ca chiar daca ajungi la acea virsta mai traiesti numai putin si mori fara sa mai apuci sa iei macar cit ai cotizat , statistica o spune , sistemul trebuie sa iasa pe plus , solutia este desfiintarea totala , fiecare traieste la batrinete asa cum isi asterne din timpul vietii dar cum unii dintre noi sint crestini din toata aceasta abureala socialista trebuie pastrat un singur lucru , mila si nu obligatia ca acum!, sistemui de pensii ar trebui inlocuit cu ceva mult mai putin costisitor cum ar fi cantinele ptr saraci sau ceva similar , nu trebuie sa traiesti ca sa maninci ci sa maninci ca sa traiesti
7. [Fragment eliminat, conform regulamentului.]
(mesaj trimis de Pensionar in devenire în data de 06.09.2016, 10:04)
Recunosc; l-am apreciat pentru multe articole/idei , pe autor.
Recunsc insa, ca acum, il apreciez pe autor cu un sincer: [Fragment eliminat, conform regulamentului.] poti fi sa crezi/sa afirmi ca pensia nu este un drept, ca nu este rezultatul banilor platiti o viata, ci contributia actualilor angajati.
Recunosc sincer si-i dau dreptate autorului: ceva trebuie schimbat; trebuie schimbat din functie acest bugetar numit Avramescu; probabil din lipsa de obiectul muncii pe acolo pe unde lancezeste si de prea mult stat pe internet, o ia razna. Trebuie schimbat din post, asa ca sa nu mai ia leafa buna/ avantajele functiei pe de'a moaca, sa lucreze si el la privat ca sa vada cum se castiga banul si apoi sa ia pensia dupa contributie sau vorba lui, sa n-o mai ia ca doar pensia nu-i un drept ci un privilegiu, iar el s-a bucurat /se bucura de suficiente privilegii, acum.
[Fragment eliminat, conform regulamentului.] (nu gasesc o expresie mai diplomatica, dmnule Avramescu)sa nu poti ovserva din inaltimea "sferelor inalte" unde esti cocotat ca suferinta sistemului de pensii se datoreaza, printre altele, faptului ca "ai nostri tineri" contribuie la sistemul de pesii al strainilor pe unde si-au luat lumea'n cap si lucreaza si ca natalitatea este tot un merit/consecinta a bunei guvernari, a clasei politice din care, cu onor, faci parte.
Make, introdu cenzura articolelor, altfel asemenea tampenii discrediteaza ziarul.
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 13:28)
Eu nu l-am apreciat niciodata. Poate i-am acceptat unul, doua articole. [Fragment eliminat, conform regulamentului.]
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 19:56)
Are nevoie și de maxim un neuron [Fragment eliminat, conform regulamentului] pentru a produce astfel de inovații sociosistemice.
7.3. E și în dex, e decent (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 20:09)
ATROFIÁT, -Ă, atrofiați, -te, adj. (Despre un organism sau despre o parte sau o funcțiune a lui) Redus, slăbit, uscat, micșorat prin atrofie.
8. Este o utopie.
(mesaj trimis de Radu în data de 06.09.2016, 10:10)
Dle Avramescu, nu o sa spun ca ideea dvs este rea sau buna. Vreau doar sa va descriu o situatie care nu este ipotetica: este vorba despre tatal meu! As vrea sa-mi spuneti cum ati rezolva dvs acest caz, daca s-ar aplica ideea dvs cu pensionarea.
Tatal meu lucreaza de la 16 ani. Vreo 5 ani la CAP si pana la 71 de ani in santierul naval din Mangalia. A fost electrician, sef de echipa si , in final, maistru electrician. Sunt 55 de ani de munca din care 50 in conditiile grele dintr-un santier naval: veri toride, ierni aspre si vant intens. Sunt conditii care ar face orice om , oricat de sanatos ar fi, sa capete niste boli. Unele mai rele , altele mai "sustenabile" . La 71 de ani, patronul a venit la el si ia zis :" - Nea Misu, imi pare rau , dar nu te mai pot tine! Nu mai faci fata. Te imbolnavesti din ce in ce mai des si eu am nevoie de un om cu mai multa energie si capabil sa tina in frau pe cei 44 de muncitori, pe care ii ai in subordine. Pensioneaza-te . " Si tata s-a pensionat. Intrebarea este urmatoarea: Daca nu ar fi avut posibilitatea sa se pensioneze , ce ar fi facut tatal meu ? Dupa 55 de ani de munca! Unde si cine l+ar fi angajat ? Daca ar primi o pensie pe caz de boala, nu ar fi acelasi lucru ca si pensia propriu-zisa? Si nu as vrea sa aud ca ar fi trebuit sa-si puna bani deoparte ca sa aiba la batranete! Ar fi total deplasat sa spuneti asa ceva , in conditiile in care stiti foarte bine ca salariile de pe vremea lui Ceasca si de-acum abia daca iti asigura traiul zilnic! Si inca ceva. Tata are 4 copii. Toti muncesc, toti platesc taxe la Stat, si toti sustin sistemul de pensii din care tata primeste indemnizatia lunara. Cum ar fi daca fiecare batran ar primi pensia in functie de numarul de urmasi, de exemplu? Nu ar fi mai corect? Pana la urma , sa cresti 4 copii nu-i totuna cu a creste unul sau doi !
Va multumesc.
8.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 10:21)
Nu-i cere omului ce n-are. Probabil domnul diplomat n-are tata, altfel ar fi avut respect si consideratie fata de parinti si de munca lor de'o viata.
Asta a stat prin cafenele toata viata;n-ai observat ca si in ianuarie '90 punea tara la cale, seara, in pizzerie.
Daca avea parinti/familie, ii gatea maicasa acasa.
Nu trebuia sa-i multumesti, il faci sa creada ca are dreptate.
9. Vocea cititorului
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 10:11)
Alo MAE! scoateti-l la pensie pe Avramescu.
Make, poti face niscaiva investigatii sa scri un articol cu ceva merite/realizari ale "ilustrului" Avramescu, de pe acolo unde se pare ca nu prea are cu ce se ocupa?
9.1. Nu e bine! (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de Moftangiu în data de 06.09.2016, 10:42)
De ce sa-l scoata Make la pensie, ca pensia este un privilegiu. Somajul nu-l deranjeaza asa ca mai bine somer.
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 10:55)
Am cerut ca MAE (Ministerul Afacerilor Externe sa-l scoata la pensie.
Lui Make i-am cerut sa-l cerceteze......
9.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 16.09.2016, 12:24)
Da, dar Make doarme profund si linistit.
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 12:38)
... modelele (economice) de dezvoltare actuale sunt nerealiste si nesustenabile ... expasiunea "perpetua" a fost posibila prin trecerea de la "calul zi" la "calul putere" ... dezvoltarea infrastructurii pentru a sustine aceasta "trecere" a generat o crestere exploziva a nivelului de trai; ceea ce nu se vede este "sacrificiul" africii, asiei si intr-o oarecara masura a americii de sud ... extinderea modelului "democratie si libertate" (globalizarea consumerista) a facut modelul occidental imposibil ... daca resursele nu pot fi multiplicate, astazi sunt multiplicati banii, desigur problema ramane si chiar daca helicopteram bani fiecarui cetatean tot nu o rezolvam ci doar facem colapsul inevitabil ... munca in plus nu rezolva problema deoarece companiile incep sa inlocuiasca munca umana cu munca robotizata!!! iar problema bugetelor nu sta in "acumulare" ci in "risipire"!!! ... abordarea consumerista si capitalismul de cumetrie distrug sistemul ... solutia ar fi ca pornind de la programe social-culturale sa se incurajeze un stil de viata moderat ceea va conduce la o viata mai sanatoasa si un echilibru cu resurse restranse ... deasemenea, eliberarea (nu "liberalizarea"!!!) pietelor energetice pot reduce semnificativ bugetele individuale ;) ...
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 13:27)
ha ha, nici economisirea nu mai este ce a fost ... incearca tu sa economisesti cu dobanzi de 0%.... iar bancile centrale sunt pregatite pentru a le tine asa o lunga perioada de timp
10.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 13:51)
...he he, pai tocmai asta este ideea, ca economia nu mai este economie, ci doar multiplicare de bani, intrebarea este: ce cumparam cu ei?! ... ma intreb cat or sa tina de foame si de cald actiunile, obligatiunile si e-money, ca de "economisit" avem destui - macar cu banii de hartie poti face foc! ... PS: traficul de marfuri international este in scadere! si nu din lipsa de bani ci din lipsa de "economisire" ;) ...
11. fără titlu
(mesaj trimis de emil în data de 06.09.2016, 13:06)
Pensii uriase incaseaza cei din criminala clica securista : activisti, militari, politisti, informatori si securisti! Acesta este motivul pentru care jigodiile bandei de idioti nativ sustin , pe buna dreptate, ca pensiile se acorda din bugetul statului si nu au legatura cu CAS-ul din timpul activitatii. Acesti nemernici nu au contribuit niciodata la bugetul de pensii, neretinindul-i-se CAS !O categorie aparte de securisti o formeaza asa numitii „luptatori ai revolutiei” precum , in Piatra Neamt, Munteanu Constantin, Dobanda Radu, s.a.,care, pentru ca in noaptea de 22 dec 89 s-au prezentat la Sfatul Popular Regional Neamt, pentru a bea cafele, primesc lunar , pe linga multe alte benificii, cite 4.150 (patrumiiunasutacincizeci) lei..
11.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 13:25)
Sunt de acord cu tine. Este momentul, la 25 de ani de la revolutie (sau ce a fost) sa punem punct pensiilor revolutionarilor. Doar cei care au rani cu handicap produse in timpul revolutiei (probabil mai putin de o mie) sa mai fie remunerati. Pentru ceilalti, la revedere. 25 de ani sunt suficienti.
11.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 20:01)
Rolul lui Avramescu e să asmute tinereii împotriva pensionărașilor, iar pensiile speciale depășesc noi și noi recorduri.
Până să fie adoptat sistemul pensionării la două-trei sute de ani, securiștii trăiesc în puf.
11.3. De ce? (răspuns la opinia nr. 11)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 21:12)
Da, nu li s-a retinut CAS-ul, statul le-a dat salariul "tot in mana" , deaia au avut salariul de trei ori cat aveam noi si tot deaia acum au pensia de mai mult de trei ori cat noi.
Asta da democratie/asta da dreptate sociala. Oare de ce l-am mai impuscat pe Ceausescu?
11.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 22:37)
Ai identificat sistemul oligarhic din care face parte și tovarășul Avramescu.
11.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.09.2016, 01:46)
in primul rand mare minciuna cu 4150 si manipulare. Atasati un talon cu asemenea indemnizatie pt ca mintiti.
Si urmasii celor morti impuscati in revolutie, ce aveti cu ei?
11.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2016, 22:37)
E secret, tovarase.
11.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 11.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.09.2016, 00:42)
Pensia lor trebuie sa continue. In mod evident, ne refeream la sutele de mii de revolutionari, nu la victimele Revolutiei.
12. fără titlu
(mesaj trimis de Redacţia în data de 06.09.2016, 13:35)
Mesaj eliminat, conform regulamentului.
12.1. Redacţia (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 16:57)
Mesaj eliminat, conform regulamentului.
13. fără titlu
(mesaj trimis de ion în data de 06.09.2016, 17:45)
omul copiaza doar slogane de pe la niste fundatii occidentale, problema e reala, dar el n-are capacitatea sa o gandeasca in Romania decat caricatural, imprumutand idei de la niste fundatii care sunt conduse ca fundatiile unor oligarhi ca Voiculescu : studii produse la comanda, ignorand alte probleme, oamei platiti sa dea opinii unilaterale si sa faca un nationalism american rasist sudist de tip Trump, care nu te ajuta cu nimic la greu, pentru ei esti dar o staistica si o piata de desfacere sau un argument intr-o batalie ideologica interna! deci, probleme reake, oameni nepotriviti care preiau ideologie proasta americana!
13.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 13)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 20:03)
Cătă are treabă cu alți oligarhi, dinăia reali ca_cancerul.
14. Pensie sa se dea
(mesaj trimis de Ion Pomana în data de 06.09.2016, 17:47)
Ca sa mănânce gura mea.
Care vrea pentru mine să plătească
Sa-i crească salcie-n casă.
Iuiuiuiuiuiuiu!
14.1. Un articol stupid (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 18:06)
Articolul este plin de fracturi logice, inrxactitati (minciuni),cu un halo de mizantropie.Sa aiba parte (el si numai el) de ce propune.
14.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14.1)
(mesaj trimis de Mama de pensionar în data de 06.09.2016, 18:16)
Eu nu i-as da pensie fiului meu pentru ca este la penitenciar. Totuși el ia pensie chiar si așa. Eu nu i-as da pensie pentru ca a comis fapte pentru care a ajuns la penitenciar.
14.3. acord deplin (răspuns la opinia nr. 14.2)
(mesaj trimis de Baba Novac în data de 06.09.2016, 18:40)
Sunt de acord sa nu ne mai dea pensie cu conditia sa nu ne mai dea nici salarii nesimtite la regiile de stat.
14.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 14)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 20:05)
Doar evazioniștii care au contribuit cu ZERO lei la stat toată viața se luptă pentru eliminarea pensiei. :)
15. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 18:58)
Pensie! Foame! Mancare! Mititei! Opriti gratarele! Se da!
15.1. Vreau și eu (răspuns la opinia nr. 15)
(mesaj trimis de Oarecare în data de 06.09.2016, 20:22)
De ce te bagi în față? Lasă-mi și mie un mic, nu fi hapsân. Da' ăștia nu ne dă și muștar?
16. Oameni buni, stati linistiti!
(mesaj trimis de Dony în data de 06.09.2016, 19:25)
Academicianul economist Mugur Isarescu si altii de teapa lui, din toata lumea, au inventat perpetuum mobile. Tiparnita care duduie, lucrand la foc continuu. O sa fie bani pentru toata lumea si acum si-n vecii vecilor. Amin!
16.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 20:33)
Foame! Pensie!
16.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 20:36)
E o indemnizație de pensionare cât se poate de dencentă.
Orice libertarian ar băga mâna dacă ar putea.
Isărescu e primul susținător al pensionării la 100 de ani. Până atunci mai ia vreo 34 de indemnizații de pensionare.
16.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.2)
(mesaj trimis de Mugur Dolarescu în data de 06.09.2016, 20:50)
Io vreau pensie de la 45 de ani si cumulata cu salariul de bucetar. Vreau pomana de la stat platita de voi.
16.4. confuzie semnalata (răspuns la opinia nr. 16.3)
(mesaj trimis de Nelu în data de 06.09.2016, 21:06)
Totusi nu se mai imetelege nimica din commenturile acestea. Pensia poate fi invcasata sau nu. Oricum nu este cat se spune. Semnalarea a avut un rol de aceea.
16.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 16.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 06.09.2016, 23:09)
Jenante "comenturile". V-ați încasat pensia si ați cheltuit-o pe sticle cu "ochii lui Dobrin"?
17. fără titlu
(mesaj trimis de Cristi C în data de 07.09.2016, 00:09)
M-a inspirat foarte mult pasiunea pentru capitalismul radical pe care autorul o declamă. Îmi cer scuze și pentru eventualele erori pe care le-aș putea produce în următoarea analiză.
Să începem cu definiția capitalismul radical. În anumite cercuri este vorba de o societate organizată pe baza proprietății private, a drepturilor individuale și a unui guvern minimal sau absent. Unii îl asimilează anarho-capitalismului. Adică "survival of the fittest". Darwinismul societal.
Pentru că fiecare dintre noi apreciază noțiunea de capital privat deoarece citim Bursa (și exclud pe postacii cluburilor chf care vin pe aici doar să înjure BNR-ul, profitând și de o înclinație nenaturală a unor ziariști), trebuie să declinăm verbul "a converti", cu care autorul începe editorialul, pentru persoana a treia singular, adică a lui.
El spune "m-am convertit la capita radical". Eu spun "s-a convertit oare"? Este convertit? Se va converti dacă nu ar fi adevărate cele de mai jos.
Să vedem ce spune realitatea despre autor. Și să învățăm dacă putem din lecția de viață.
Se dă un antreprenor capitalist, filosof de profesie, autor de cărți și profesor universitar. Din păcate pentru România, dl Avramescu nu a putut profesa decât în spațiul universitar de stat, deloc privat. Capitalismul de stat nu este deloc radical. Ca membru al facultății de la Univ Buc, nu poți argumenta că ești parte din capitalism. Absolut deloc. Ești membru într-o societate redusă care concurează pentru granturi de cercetare plătite din bani publici pe bază de selecție clientelară, unde alinierea doctrinară la sistemele de referință de stat este răsplătită. Iar apoi a fost Ambasador al Statului Român.
Ce se întâmplă însă în 2008? Potrivit investigațiilor vremii (publicate inclusiv în Cotidianul), Institutul Cultural Român condus de HR Patapievici a plătit 7000 € din bani publici pentru traducerea și publicarea la Princeton University Press a lucrării:
An Intellectual History of Cannibalism
Cătălin Avramescu
Translated by Alistair Ian Blyth
Avem și declarațiile de avere depuse de autor la Președinție sau MAE în care se menționează drepturile de autor provenite de la această editură.
An fiscal
2009: 0
2010: 0
2011: 0
2012: 0
2013: 0
2014: $1500
2015: 0
Orice capitalist, mai ales radical, înțelege că într-o publicație în care ai investit 7000€ dar ai obținut doar 1500$ este o publicație falimentară. Procentul de "royalties" pe care editurile academice de tipul Princeton sau Oxford îl plătesc este între 20 și 35% din venituri. Putem deci presupune că vânzările acestui volum nu au depășit 6000$. La un preț de 35$ (acum redus la 21$), putem estima un număr de 200 de copii vândute. Un capitalist radical poate trage concluzia că afacerea publicării acestui volum cu vânzări de 6000$ dar costuri de cel puțin 7000€ este nereușită.
Dar actul de cultură nu se poate măsura în bani. Acest lucru ar fi spus de un capitalist mai puțin radical. Ba poate de un socialist abonat la banii publici, obținuți prin taxe și impozite, care se bazează pe intervenția statului în cultură, educație, dar care se pretinde adept al capitalismului radical.
Ce fel de adept este Cătălin Avramescu?
17.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2016, 00:11)
FĂȚÁRNIC, -Ă, fățarnici, -ce, adj. (Despre oameni și manifestările lor; adesea substantivat) Lipsit de sinceritate; prefăcut, ipocrit, fals. – Fățare (înv. „fățărnicie” < față) + suf. -nic.
17.2. Da, dar .... (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de Oarecare în data de 07.09.2016, 07:28)
Corectă remarca, domnul Avramescu nu s-a convertit la capitalismul radical. A folosit în mod nefericit termenul, dar putea să spună "cred / sunt adeptul capitalismului radical".
Să fie adeptul oricărei filozofii (economice), nu asta deranjează.
Deranjează tonul academic în care-și exhibă "soluțiile".
Nu le mai comentez, sunt aberante.
17.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 17)
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2016, 16:08)
Felicitari pentru analiza. Dar asteptam si ceva despre pensionari.
18. Dreptul la imagine
(mesaj trimis de Cititor BURSA în data de 07.09.2016, 08:54)
Domnule Make, sub amenintarea interzicerii [Fragment eliminat, conform regulamentului.] si insulte la adresa cititorilor ziarului dumneavoastra (si a celor care au muncit onest o viata) ar trebui sa-i pretindeti "filozofului" sa-si ceara scuze pentru ineptiile din acest articol.
Asta daca aveti curaj, coloana si putin respect pentru noi, cei susmentionati.
18.1. Dreptul la a cere socoteala (răspuns la opinia nr. 18)
(mesaj trimis de anonim în data de 12.09.2016, 21:33)
De profundis.
Se pare ca Make doarme. Se aude un sforait profund.
19. Excelenta, se pare ca ai bulit-o!!
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 07.09.2016, 10:50)
:))
Eu sincer cred ca ai scris... o gluma. :))
20. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 07.09.2016, 20:27)
Extremism de
toate felurile.
21. Avramescule fii barbat !
(mesaj trimis de anonim în data de 08.09.2016, 14:05)
Fa o pauza la gargara cu Lazaroiu, inchide telefonul cu cocoana mungiu pippidi si recunoaste ca nu exista gagici mishto in Finlanda !
Hai sa facem un skanderberg si dup-aia un kumite ? Nu-ti place , hai la un taekwondo, da' ia-ti o casca ca lumea :)))
22. fără titlu
(mesaj trimis de alex codrescu în data de 10.09.2016, 12:47)
in ciuda radicalitatii articolului, meritul lui C. Avramescu este de a adresa o problema grava pe care toti o matura sub pres, si de a atrage, chiar asa, cu duritate, atentia ca avem nevoie de o reforma radicala... Starea sistemului de pensii este pentru mine un argument sa vand tot si sa plec in America. Asta inseamna ca fiecare om care pleaca, va agrava problema pentru cei care pretind ca nu exista, socialisti demagogi care stiu doar ca trebuie sa se rezolve, ca statul sa ia masuri, adica sa stoarca fraierii de ultimii bani
22.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 22)
(mesaj trimis de Cristi C în data de 11.09.2016, 01:09)
Problema există iar rezolvarea ei, așa cum o demonstrează multe alte țări, se face prin import de populație din alte geografii. Tu pleci în America... cale bătută să ai și să știi că nu mai ești de interes nici pentru cetățeanul român generic, nici pentru stat (dar vei fi pentru ai tăi, cei câțiva care știu că mai exiști). În locul tău ar trebui să fie admiși 2-3 cetățeni ai altor state de pe glob. Chiar dacă aceste state s-ar numi: India, China, Yemen, Siria sau alte state din Africa.
Republica Moldova și România, în acestă ordine, sunt campioanele Europei la depopulare, la regres demografic. Cretinismul poporului român are de ales între:
- pensionar la 100 de ani
- cetățeni români de altă culoare, rasă, religie
Eu aleg varianta a doua. În caz contrar, transmit politicienilor noștri idioți, care nu pot convinge poporul speriat de schimbarea etnică și se ascund în spatele xenofobiei, că sunt obligați să lupte cu UE pentru a obține fonduri europene din care să acopere deficitul fondului de pensii.
Practic, integrarea în UE a unor țări nepregătite și necompetitive în spațiul unic, duce la depopularea lor și la transformarea lor în 10-20 de ani în țări-cămin de pensionare. Membrii activi ai societății care ar trebui să sprijine pensionarii sunt în țări europene. Acești ar trebui obligați prin tratate europene să plătească DUBLU: și pentru pensionarii englezi (dacă vor să se stabilească acolo la pensie) dar și pentru pensionarii români.
Această metodă prin care țări ca Germania, Spania sau UK importă forță de muncă din Estul sărac, dar aruncă în sărăcia cetățenii și pensionarii din aceste țări, trebuie reglementată în tratatele UE. Deficitul fondului de pensii al României trebuie acoperit de UE, până la echilibrarea lui naturală, pe cale demografică.
22.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 22.1)
(mesaj trimis de Pribeagul în data de 12.09.2016, 09:11)
Corect. Cam asta ar fi linia de urmat. Avind in vedere ca mult din tineretul nostru este din diferite motive neinstruit si pierde vremea in sate si orase consider ca ar fi util sa fie asigurate locuri de munca pentru acesti pierzatori de vreme. Asta ar insemna dezvoltarea economiei, ceea ce existind marile lipsuri in infrastructura n-ar fi un lucru dificil. Dar si asa, cine sa-l faca? Netrebnicii care ne conduc de multi ani n-au nici un interes; ei o duc foarte bine asa, de ce ar schimba ceva? O raza de speranta ofera experienta cu "guvernul tehnocrat", care parca, parca ar vrea sa guverneze altfel.
" Această metodă prin care țări ca Germania, Spania sau UK importă forță de muncă din Estul sărac, dar aruncă în sărăcia cetățenii și pensionarii din aceste țări, trebuie reglementată în tratatele UE. Deficitul fondului de pensii al României trebuie acoperit de UE, până la echilibrarea lui naturală, pe cale demografică." O idee stralucita!
23. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.09.2016, 22:59)
Make doarme profund si linistit.