Mai mulţi clienţi ai băncilor au sesizat Comisia Europeană (CE) în legătură cu activitatea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Acţiunile debitorilor au fost formulate în luna martie, după ce, la începutul anului, peste 50 de clienţi împrumutaţi la bănci au reclamat ANPC la Avocatul Poporului, cerând ca Autoritatea să pună în practică acţiunile în încetare asupra activităţii băncilor, solicitate de clienţi încă de la finalul lunii iunie 2015.
Reprezentanţii Grupului Clienţilor împrumutaţi în franci elveţieni (CHF) ne-au spus că Avocatul Poporului a confirmat, la sfârşitul lunii februarie, înregistrarea plângerilor şi faptul ca "s-a adresat" ANPC.
Conform scrisorii pe care Avocatul Poporului a trimis-o debitorilor, "din răspunsul ANPC rezultă că Autoritatea a întreprins demersurile legale privind eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit încheiate cu diferite bănci, în limitele sale de competenţă".
Debitorii susţin, însă, că "ANPC nu îşi face treaba", apreciind: "Am fost acolo (n.r. la ANPC), am discutat, am văzut cu cine avem de-a face, care sunt putinţele şi mai ales neputinţele acestei instituţii. (...) Acţiunea noastră (n.r. petiţia adresată Avocatului Poporului) se îndreaptă împotriva ANPC pentru că a blocat acţiunile în încetare".
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor susţine, în răspunsul trimis Avocatului Poporului, că ANPC a întocmit procese verbale în legătură cu unele clauze din contractele de credit încheiate de bănci, pe care le-a considerat abuzive, şi le-a transmis instanţelor de judecată competente, care vor dispune măsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale aferente.
ANPC a câştigat mai multe procese de tip class action deschise împotriva băncilor, unul dintre acestea fiind câştigat definitiv de către Autoritate, care a primit inclusiv motivarea deciziei, dar care, încă, nu a dispus băncii respective eliminarea clauzelor găsite ca fiind abuzive din toate contractele similare, aşa cum prevede legea.
Scandalul dintre consumatori şi ANPC pe tema acţiunilor în încetare este unul mai vechi, izbucnit la jumătatea anului trecut.
Clienţii sintetizează, în cadrul sesizării adresate Avocatului Poporului: "Începând cu data de 20 iunie 2015, clienţii băncilor au procedat la sesizarea APC (Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România) şi a ANPC (...) pentru iniţierea acţiunilor în încetare prevăzute de HG 1553/2004.
Astfel, APC România a primit sute de sesizări de la clienţii băncilor. (...) Urmare a acestor sesizări, APC România a constatat caracterul colectiv prevăzut de HG1553/2004 şi în data de 3 septembrie 2015 a trimis către şapte bănci - Banca Românească, Bancpost, Credit Europe Bank, OTP Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank şi Volksbank - adrese de încetare a practicilor ilicite. Băncile nu au răspuns în mod pozitiv acestor adrese, drept pentru care, după scurgerea termenului legal prevăzut în HG1553/2004 Art.6 «în situaţia în care practica ilicită nu încetează în termen de 14 zile calendaristice de la data la care s-a adresat persoanei care se face vinovată de săvârşirea faptei ilicite, organizaţia respectivă al cărei interes colectiv a fost vătămat se va adresa autorităţii competente cu atribuţii în domeniul protecţiei consumatorilor (...)», organizaţia abilitată - APC România - s-a adresat autorităţii competente - ANPC (...), urmând ca ANPC să aplice HG 1553/2004, în speţă: «în cadrul termenului de soluţionare a sesizărilor, autorităţile competente vor dispune, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în cazuri temeinic justificate, măsurile şi/sau sancţiunile contravenţionale prevăzute de actele normative cuprinse în anexă, în vederea încetării, limitării ori înlăturării efectelor produse prin practica ilicită, în regim de urgenţă, după caz, în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data primirii sesizării.
Nerespectarea măsurilor dispuse de autorităţile competente se sancţionează conform dispoziţiilor actelor normative care reglementează domeniul de activitate încălcat prin practica ilicită.
(...) Autoritatea competentă - ANPC (...) a transmis organizaţiei abilitate (APC România) un răspuns prin care exprima hotărârea de a nu pune în practică acţiunile în încetare solicitate de către clienţii băncilor încă de la sfârşitul lunii Iunie 2015. Din adresa sus menţionată, se observă modalitatea prin care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor înţelege să aplice HG 1553/2004, care transpune Directiva 2009/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, din 23 aprilie 2009, privind acţiunile în încetare în ceea ce priveşte protecţia intereselor consumatorilor (...) şi Directiva 2005/29/CE (...) din 11 mai 2005 privind practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor de pe piaţa internă faţă de consumatori (...), total diferit de comportamentul Autorităţilor Naţionale din alte ţări ale Uniunii Europene".
În luna octombrie 2015, Costel Stanciu, preşedintele APC, ne-a spus că, în răspunsul ANPC la solicitarea Asociaţiei, se precizează că autoritatea nu va demara acţiunile în încetare împotriva băncilor amintite, având doar rol de "sesizor".
În replică, oficialii Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor ne-au precizat: "ANPC face toate demersurile legale pentru a proteja şi a se asigura de respectarea drepturilor fundamentale şi esenţiale ale consumatorilor. Aspectele reclamate de către petenţii care au depus reclamaţii la ANPC au fost analizate individual cu profesionalism, imparţialitate, celeritate şi cu respectarea principiului contradictorialităţii instituţiilor bancare şi în conformitate cu dispoziţiile legale - iar petiţionarii au fost informaţi prin intermediul adreselor de răspuns despre rezultatul cercetărilor. În cazul în care s-a constatat faptul că o parte din petiţii sunt întemeiate, s-a adoptat măsura legală pentru consumator, care să oblige instituţia bancară la o eventuală dezdăunare, prin măsuri legale. ANPC tratează fiecare consumator în mod egal şi aplică legea în totalitate, fără niciun fel de reţineri".
Pe Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este suverană - constată practica, dispune sancţiunea şi măsura, ne-au spus, la acea vreme, oficialii Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi Asiguraţilor din România (ACCBAR). Conducerea asociaţiei apreciază că situaţia este diferită în cazul Legii 193/2000 privind clauzele abuzive, unde doar instanţa poate constata caracterul acestor clauze, le poate elimina şi dispune plata amenzii.
ANPC nu ne-a transmis, ieri, până la închiderea ediţiei, punctul său de vedere legat de subiect.
1. La Anpc ii e frica de banci, s-au asa a fost instr
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 05:54)
Anpc nu prea intra peste multinationala in general si cu Orange are rezerve.
Anpc decizie irevocabila daca nu e pusa in practica ceri executor pt Otp, ceri inchiderea temporara a ei.
Ai decizi la Tribunalul European castigate cu clauze abuzive, Bancpost, Volksbank-Bt, Intesa Sanpaolo cu cele din tara maghiari au castigat cu Otp, Erste -Bcr, Raiffeisen ... trebuie sa te asiguri ca clauzele abuzive sunt scoase din contract.
Instanta poate declara contractul nul daca contractul are una sau mwi multe clwuze abuzive.
S-au declarat in alte tari unde pt ultima rata trebuia sa plateasca cat a imprumutat, dupa 35 de luni.
Anpc lasa inspectiile la cornuri cu susan si intra cu bocanci in multinationale.
Astea sunt stat in stat, voi sunteti romani.
Anpc cand dai comunicat spune di despre inspecturul offshore Olt de unde avea bani de ii dadeau pe afara.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 09:16)
In afara faptului ca Anpc nu a facut ceva vizibil in favoarea consumatorilor ba din contra a permis bancilor sa introduca in contractele preformulate clauze abuzive ceea ce a adus la situatia de fapt in care ne aflam......Atentie....anpc in 2010 in loc sa ajute bancile sa implementeze corect directiva europeana 48 prin oug 50/2010 a facut o manevra pe sub masa dar fara o forma juridica mai multe corespondente ,scrisori catre Arb..care le expluca cum sa pacaleasca ,sa insele cetateanul roman,este o abatere foarte grava....bancile s au conform au mofificat contractele unilateral au midificat abuziv unele clauze ca de exp. Marirea marjei fixe,redenumiri de comisioane...etc toate aceste modificari abuzive ale bancilor ATENTIE AU FOST GIRSTE DE ANPC....ACESTA ESTE ANPC...RUSINE.....Dar nu era de ajuns si anpc mai da o bomba consumatorilor un ordin intern 358 care incesrca sa faca discriminare intre cobsumatori in functie daca au semnat modificarile conventiei prin oug 50..... O alta practica a acestui Anpc care este IMPOTRIVA ROMANILOR EDTE FAPTUL CA INTRE CONSUMATORI CREEAZA O FOARTE MARE DISCRIMINARE DE NEPUTINTA SAU CU REA VOINTA.TOATE RASPUNSURILE CATRE CONSUMATORI PE O ANUMITA SPETA RASPUNSURILE SUNT NEUNITARE...RESPECTAREA LEGII SI INTERPRETAREA SE FACE DUPA URECHE FIINDCA EXP. COM.DE ADMINISTRARE UNIR CLIENTI LE RASPUNDE CA ESTE CLAUZA ABUZIVA IAR ALTORA CA NU ESTE CLAUZA ABUZIVA...REPET ACEEASI SPETA....AVEM DOVEZI PESTE SUTE DE RASPUNSURI....CONCLUZIE...NEGL UJENTA IN SERVICIU CINE RASPUNDE...IN TARA LUI PAPYRA VODA...
2.1. Nea Chirila (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 10:23)
Cat poti fi de odihnit (slujba sigura la stat in orasel mic, deh) ca sa acuzi ca erau preformulate contractele? Pai orice firma care face zeci sau sute de contracte pe zi le preformuleaza. Tu crezi ca Ginuta de la ghiseu sau Nelu de la IT stiu cum se face un contract serios?
In alta ordine de idei vezi ca esti luat la ochi de comandant. Si stii foarte bine ca meseria asta si protestul (mai ales in timpul programului, ora 9 si 28!) e calea sigura spre disponibilizare. Nu te supara, frate.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Managconsult & Law în data de 18.05.2016, 13:46)
Noi personal am cerut sa se schimbe OG21/2000 cu referire la drepturile consumatorilor fiindca este depasita si sa dea dreptul asociatiilor pentru consumatori cat si a firmelor care au la baza consultanta si management in afaceri sa faca controale cat sa de amenzi insa ANPC refuza sa li se ia ciolanul de la gura .Toata aceasta prosteala doar stau la mijloc interese meschine bine puse la punct .Ceea ce nu intelegem noi este de ce nu inchid activitatea bancilor cu probleme de la 6 luni la 1 an ? asa cum prevede legea cat si operatorilor de telefonie care fura consumatorii.
3. Ipotenta....
(mesaj trimis de 3treid în data de 10.05.2016, 09:28)
ANPC-ul este o autoritate ipotenta, fara [...] mai pe drept. Mai mult decat atat, aceasta autoritate mai si incurca creditatii prin cele doua procese pierdute pe fond, cu otp si bancpost. Un [...] de autoritate ce trebuie urgent scoasa de sub umbrela guvernului.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 13:21)
Melinte, faptul ca tu esti un borfas care nu vrea sa isi mai plateasca datoriile sau vrea sa i le plateasca altul nu are nimic de a face cu ANPC. Voi grupul ciorditorilor in chf aveti boala pe ei pentru ca nu au dat mana cu voi la furat asa cum au facut ZamFUR si Pipiperea!
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Pentru neobositul postat! în data de 10.05.2016, 14:03)
Iar arunci cu jigniri, [...]! L-ai [...] tu pe Melinte sau pe altul sa sti pe bune daca vrea sau nu sa plătească ceva? Vad ca ti s-a redus venitul pentru defectuoasa ta activitate. Acum, ar fi un lucru brav sa si spui tuturor cine esti, nu de alta, dar din polemicile iscate de tine, unii vor sa te felicite. Ce zici, te tine? Ma mir ca mai ai bani de internet, ca de activitate ai cam slăbit! Bine ca ai ramas fidel Bursa! Pe grupul "ciorditorilor" nu te-am mai vazut!
3.3. Melinte te sparge la dinte (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 14:34)
Va dam ceva sub nas bancherilor, si Robu Ion da interviuri sub nasul vostru in televix=ziuni. Ieri l-a dat Antena cum mergea leganat spre cameraman, [...].
3.4. moc0leasca (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 14:40)
slujnicuta. Bai, [...], jicnit se zice corect. Nu te dezice de colegii de coloana a cincea. Si cand mai amintesti de riscul ala macroprudential zis de Isarexu in limbajul lui de rumegus sa stii ca e vorba de risc SISTEMATIC sau cel mult SEISMIC, consultantule economic si financiar.
Hai, curajosule mic, inainte sa le ceri altora sa fie bravi si sa zica titulor cine sunt poate nu te mai rotaiesti de dupa filmuletele trase la indigo ale lui Robu, alea cu furerul, numai voi le gustati dovada si vizualizarie d cateva sute chiar daca saraca slujnicuta 0leascu il pune in loop, zic poate nu te mai rotaiesti si te prezinti matale inainte.
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 15:57)
Printre acesti "borfasi" care nu mai vor sa-si plateasca datoriile sunt profesori, doctori, ofiteri ingineri, etc.. Probabil un astfel de borfas te-a invatat sa scrii sau un astfel de borfas o sa-ti salveze la un moment dat viata. Chiar daca acum te platesc la timp pentru postarile tale si chiar daca nu iti dai acum seama, bancile te-au adus in situatia sa te vinzi. Poate la un moment dat un "ciorditor" o sa te salveze, sper sa nu fie prea tarziu pentru tine.
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de titi în data de 10.05.2016, 16:50)
...subscriu intrutotul.... Zamfir si Piperatul sunt niste mafioti care si-au urmarit niste interese de grup.....implicand din nefericire ..probabil si pe unele persoane ..care din nestiinta sau hazardat si au..picat in cursa aceasta cu chf.
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 18:13)
De acord
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 18:15)
Furerul a plecat si peste hotare stai linistit, dormi cu Wiskey sau alprazolam
3.9. Hahaha (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 18:47)
Da. l-am vazut si eu la antena 1. Se plimba pe o alee spre cameraman si privea la camera :-))) . Mai avea putin si tinea o minge pe nas daca ii cerea reporterul sau mai ales camaramanul-zeu. O sa-i cer un autograf dupa ce da in plata, in timp sigur o sa se valorizeze. E un om foarte special.
3.10. bancher ordinar (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Dia în data de 10.05.2016, 18:59)
[...]bancher [...]tu sigur nu ai credit in franci si iti este frica sa nu iti pierzi scaunul...sau libertatea
3.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 10.05.2016, 20:05)
corect