• Scăderea este cea mai puternică din ultimii doi ani
Vânzările retail din Europa au înregistrat, în ianuarie 2007, cea mai mare scădere din ultimii doi ani, din cauza reducerii cheltuielilor în Germania, potrivit indicelui de achiziţii publicat de agenţia Bloomberg. În aceste condiţii, apar semne că expansiunea economică a regiunii încetineşte.
Vânzările retail din Europa au scăzut pentru prima oară în ultimele zece luni. Indicele NTC, calculat pentru agenţia Bloomberg, care măsoară vânzările retail în cele 13 ţări din UE care împart moneda unică (euro) a scăzut, potrivit ajustărilor sezoniere, la 47,9 puncte, de la 52,1 în decembrie 2006. Nivelul consemnat în ianuarie anul acesta este cel mai redus de după luna februarie 2005. Indicele mai sus menţionat este calculat pe un eşantion de 1.000 de directori de companii din domeniul retail. Indicele este măsurat de către "NTC Economics" Ltd pentru Bloomberg LP. Un rezultat mai mic de 50 de puncte indică o evoluţie proastă a economiei.
Analiştii spun că rezultatele publicate ieri arată că majorarea TVA în Germania, decisă de cancelarul Angela Merkel şi pusă în practică la 1 ianuarie 2007, a condus la încetinirea ritmului cheltuielilor în ţară. Amintim că Germania este cea mai mare economie europeană. În plus, datele evidenţiază că expansiunea economică încetineşte. Creşterea domeniului serviciilor din Europa şi producţia industrială de pe continent şi-au pierdut elanul în decembrie 2006, iar încrederea întreprinzătorilor şi a consumatorilor a scăzut în Germania şi Italia, în prima lună a lui 2007.
"Impactul creşterii TVA nu va fi limitat la o singură lună", este de părere Rainer Guntermann, economist la "Dresdner Kleinwort" din Frankfurt. Acesta adaugă: "Dacă nu va avea loc o deteriorare semnificativă a situaţiei pe piaţa muncii, există şansa ca expansiunea economică să se revigoreze în trimestrul al doilea".
Potrivit previziunilor Băncii Centrale Europene, creşterea economică a zonei euro va încetini la aproape 2,2% anul acesta, de la 2,7% în 2006.
Situaţia se înrăutăţeşte în Germania
Vânzările retail din Germania au înregistrat, în ianuarie 2007, cea mai mare scădere din ultimii doi ani şi jumătate, potrivit indicelui mai sus amintit, care a coborât la 43,9 puncte, de la 55,2 în decembrie 2006. În Franţa, vânzările retail au încetinit pentru a treia lună consecutiv, însă în Italia au crescut modest.
"Declinul indicelui pentru zona euro reflectă o scădere simţitoare în Germania, situaţie care contrastează cu expansiunea puternică din lunile precedente şi este strâns legată de creşterea TVA din luna ianuarie", spun cei de la NTC.
Angela Merkel a stabilit că, de la 1 ianuarie, taxa pe valoarea adăugată este de 19%, faţă de 16%, cât a fost până la momentul respectiv. Astfel, cancelarul german vrea să reducă deficitul bugetar al ţării.
Reprezentanţii companiilor germane nu sunt mulţumiţi de situaţia creată. Henning Kreke, director executiv al "Douglas Holding" AG, cel mai mare distribuitor european de cosmetice şi parfumuri, afirmă că este îngrijorat de majorarea TVA, care va genera o reducere a cheltuielilor de consum în acest an.