Volumul pieţei berii a atins doar 14,9 milioane hl în 2014, în scădere cu 8,6% faţă de cel înregistrat anul precedent, astfel că nivelul consumului pe cap de locuitor a coborât la 74 litri în 2014, de la 81 litri, transmite Asociaţia Berarii României, într-un comunicat.
"După doi ani consecutivi de contracţie accentuată a consumului având ca principală cauză presiunea fiscală, piaţa berii are nevoie mai mult ca oricând de o gură de oxigen. Toate studiile pe care le-am derulat în ultimii ani au contrazis însăşi raţiunea presiunii fiscale: creşterea accizei la bere nu poate genera venituri mai mari la bugetul de stat, ci dimpotrivă - pe fondul contracţiei consumului, pierderile la bugetul de stat din TVA şi alte taxe aferente producţiei de bere au depăşit veniturile din acciză", a declarat Lucian Ghinea, Preşedintele Asociaţiei Berarii României.
În 2013, statul român încasa venituri cu 4% mai mici de pe piaţa berii, ca urmare a creşterii accizei, în condiţiile unui nivel zero de evaziune fiscală în producţia de bere. În 2014 istoria s-a repetat, veniturile încasate la bugetul de stat din acciză, TVA şi alte taxe aferente producţiei de bere provenite doar de la membrii Asociaţiei au scăzut cu 22 milioane de euro.
Lucian Ghinea adaugă: "Salut proiectul noului Cod Fiscal propus de Guvern. Este un document care reflectă o corectă înţelegere a realităţilor din economie şi, mai mult, identifică soluţia opririi declinului pieţei berii: stabilirea accizei la bere la minimul european."
Cu zero evaziune fiscală pe lanţul de producţie, 69.700 locuri de muncă create pentru români şi un nivel înalt al valorii adăugate, industria berii continuă să aibă o contribuţie importantă la economia României. Sectorul berii contribuie cu peste 60% din totalul accizei colectate la bugetul de stat de pe piaţa băuturilor alcoolice, iar jumătate din preţul unei beri îl reprezintă în prezent taxele.
Producţia de bere din România îşi menţine caracterul naţional, peste 97% din berea consumată de români fiind produsă în continuare local. Mai mult, peste 70% din materiile prime agricole folosite pentru producerea berii provin din România.
Totodată, deşi eforturile investiţionale ale membrilor Asociaţiei au fost aproape constante de-a lungul timpului, depăşind până în prezent 1,3 miliarde euro, contracţia pieţei în 2014 a condus la o scădere cu 2 milioane de euro a bugetelor investite, acestea ajungând la 60 milioane de euro.
În 2014, importurile de bere s-au diminuat cu 0,09 milioane Hl, atingând 0,45 milioane Hl. În ceea ce priveşte exporturile, acestea au scăzut cu 0,05 milioane Hl, atingând 0,3 milioane Hl în 2014.
Preferinţele consumatorilor în ceea ce priveşte tipul de ambalaj pentru bere au avut doar mici fluctuaţii faţă de valorile înregistrate în 2013, acestea fiind pentru PET - 53,1% (- 0,1% pp faţă de anul precedent), sticlă - 25,8% (- 0,5% pp faţă de anul precedent), doză - 17,6% (+0,5% pp faţă de anul precedent) şi halbă - 3,5% (+ 0,1% pp faţă de anul precedent).
Contracţia pieţei s-a resimţit şi la nivelul numărului de angajaţi ai companiilor producătoare de bere membre ale Asociaţiei. Astfel, numărul locurilor de muncă a scăzut în 2014 cu 300, ajungând la 3.700.
• Impactul scăderii pieţei berii asupra numărului de locuri de muncă datorate berii la nivelul întregii economii a României: scăderea cu 1.4 mil Hl a pieţei berii în volum s-a resimţit prin pierderea a 6.000 locuri de muncă generate direct şi indirect de sectorul berii, la nivelul întregii economii.
"În ciuda dificultăţilor pe care producătorii de bere le-au întâmpinat în ultimii ani, berea rămâne o băutură iubită de români, fiind aproape nelipsită de pe mesele lor. Sperăm ca 2015 să aducă tuturor mai multe motive de sărbătoare, deci mai multe motive pentru a savura o bere rece alături de cei dragi", a declarat Constantin Bratu, Director general Asociaţia Berarii României.
În cei zece ani de existenţă, Asociaţia Berarii României s-a impus atât la nivel local, cât şi internaţional, ca o voce comună a membrilor săi, reuşind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor şi instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă.
Cele şase companii membre ale Asociaţiei asigură 3.700 locuri de muncă în cadrul celor douăsprezece fabrici de bere, dintre care două microberării. Unităţile de producţie ale membrilor Asociaţiei sunt situate în Ploieşti, Constanţa, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureş, Pan-telimon, Timişoara, Buzău, Braşov şi Galaţi, iar cele două microberării sunt situate în Cluj-Napoca şi Timişoara.
Începând cu anul 2008 Asociaţia Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, reprezentaţi prin organizaţia Berarii Europei, fondată în 1958, la Bruxelles. Membrii actuali sunt asociaţiile naţionale ale berarilor din statelor UE, alături de Norvegia, Elveţia şi Turcia. Organizaţia reprezintă interesele a peste 4.000 de producători de bere din Europa în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a peste 2 milioane de oameni care au locuri de muncă datorită producţiei şi vânzării berii.