• Creşterea întregii pieţe de leasing, de numai 38% în trimestrul al treilea
Ritmul de creştere a finanţărilor acordate de firmele de leasing pentru achiziţii de autovehicule a încetinit semnificativ în al treilea trimes-tru, la circa 40%, mai ales ca urmare a intrării în vigoare a taxei de poluare, a declarat secretarul general al ALB, Adriana Ahciarliu, citată de NewsIn.
În trimestrul al doilea, creşterea pieţei a fost de 117% faţă de trimes-trul anterior.
Ahciarliu a precizat că rezultatele se referă la datele cumulate de la societăţile de leasing afiliate Asociaţiei Societăţilor Financiare din România (ALB), care are 34 de membri şi reprezintă peste 94% din piaţa românească de leasing.
În acelaşi timp, creşterea întregii pieţe de leasing a fost de numai 38% în trimestrul al treilea comparativ cu perioada aprilie-iunie, faţă de avansul de 117% din al doilea trimestru faţă de primele trei luni din 2008.
Secretarul general al ALB a explicat că rezultatele pieţei româneşti de leasing sunt influenţate de cele din segmentul auto, deoarece acesta din urmă are o pondere de 70% în total piaţă.
Astfel, piaţa românească de leasing ar putea creşte în acest an cu doar 20%, până la 6 miliarde euro, faţă de avansul de 51,3% înregistrat în 2007 comparativ cu anul anterior, susţine Ahciarliu.
Rezultatele din al treilea trimestru au fost influenţate de introducerea taxei de poluare, începând cu 1 iulie 2008. Aceasta a înlocuit vechea taxă de primă înmatriculare, care a funcţionat din 2007 până în primul semestru din 2008.
"Taxa auto a afectat piaţa de leasing auto din România şi func-ţionarea acesteia pe parcursul întregului an", a mai spus Ahciarliu.
Ea a explicat că românii care au avut de ales între o Dacia nouă şi o maşină second-hand, din import, au optat pentru a doua variantă, în contextul în care costurile cu taxa de poluare sunt aproape la acelaşi nivel.
După introducerea acestei taxe, vânzările de autovehicule în leasing au fost afectate semnificativ în cel de-al treilea trimestru.
În ce priveşte efectele crizei mondiale asupra acestei pieţe, precum şi problemele înregistrate în sectorul auto, Ahciarliu crede că acestea se pot observa în evoluţia pieţei de leasing auto din octombrie.
Totuşi, în ciuda unor finanţări mai slabe, secretarul general al ALB exclude scăderea dobânzilor pe aceas-tă piaţă, "mai ales în conjunctura economică actuală".
Mai mult decât atât, costurile de refinanţare ale companiilor de leasing ar putea creşte şi mai mult, din cauza coborârii ratingului de ţară de către agenţiile de evaluare financiară Fitch şi Standard&Poor, a explicat Ahciarliu.
Ea consideră că, în contextul economic actual, socităţile de leasing şi-ar putea orienta afacerile către segmentul de leasing operaţional (de închiriere a flotei pe anumite perioade de timp, cu servicii de management incluse).