PLASAMENTE ALTERNATIVE  Salturi şi tîrîşuri prin licitaţiile de artă

Marius Tiţa
Ziarul BURSA #Investiţii Personale / 27 februarie 2004

Duminica trecută, la "Alis", nu s-au înregistrat recorduri ale pieţei obiectelor de artă şi s-au vîndut doar 27 din cele 47 de picturi şi lucrări de grafică propuse. E drept că aşa se întîmplă cel mai des, pleacă sub 50% din oferta celei mai vizionate secţiuni a licitaţiei, dar de data asta ce s-a dat, s-a dat bine. Altfel spus, preţurile nu au fost mari, ci mari au fost creşterile de preţuri. Şi susţinem asta fie gîndind relativ, în procente adăugate la ce s-a cerut, fie absolut, ca sumă obţinută în final. De fapt aces-tea sînt şi cele două criterii de evaluare a creşterilor de preţuri pe care le vom amesteca în povestea noastră.

Astfel, cel mai mare preţ de vînzare realizat, în secţiune, dar şi în întreaga licitaţie, a fost de 85 de milioane de lei, obţinut pentru "Model şezînd", pictură de dimensiuni mari realizată de Iosif Iser în tehnica mai puţin utilizată a uleiului pe hîrtie lipită pe carton. Preţul de pornire, 61 de milioane, a fost, de asemenea, cel mai mare al secţiunii, dar şi al licitaţiei şi a mai şi crescut. Să asistăm la o revenire a pictorului în topul cotelor, după ce, cam pe la sfîrşitul anilor 90, era în mare vogă? În aceeaşi şedinţă, de duminica asta, un alt Iser, "Clientul şi avocatul", desen în creion cu o notă explicativă pe spate, a punctat la capitolul relativ, cel cu procente, sărind de vreo trei ori şi mai bine, adică peste 300%, şi a ajuns de la 6 la 20 de milioane de lei. Sînt primele lucrări de Iser care apar pe piaţă anul acesta după ce, anul trecut, au fost destul de rare. În noiembrie s-a dat cu 50 de milioane o guaşă "Balcic" pe care se cerea 23 de milioane, deşi, în aprilie, o altă lucrare cu aceeaşi temă, de dimensiuni apropiate şi cu acuarelă completînd guaşa, nu s-a vîndut, preţul de pornire fiind de 24 de milioane de lei. Între timp, în iunie, mai exact, "Odaliscă în albastru", culmea, tot guaşă şi nicidecum ulei, a urcat exploziv de la 51 la 240 de milioane de lei.

La licitaţia de duminică, de la Teatrul de operetă, după Iser vine, în topul milioanelor, Eustaţiu Stoenescu, un pictor ale cărui lucrări apar şi mai rar în vînzările la licitaţie din Bucureşti. Acum, "Procesiune pe malul mării", o compoziţie stranie, dar care trădează în toate un mare maestru, a urcat de la 49,5 la 65 de milioane de lei. Pictorul, de la a cărui naştere, la Craiova, se împlinesc, la 14 mai, 120 de ani, a avut o viaţă dintre cele mai interesante şi cosmopolite, a murit la New York, unde îi făcuse portretul guvernatorului Franklin D. Roosevelt, viitorul preşedinte al SUA, şi îşi doarme somnul de veci în Père-Lachaise, celebrul cimitir din Parisul unde studiase, în tinereţe, pictura. Asta în caz că îl caută cineva să îi repatrieze rămăşiţele pămînteşti, cînd, chiar zilele acestea, s-a verificat adevărul grăit de manualul comunist de istorie de a lV-a, care se jura că Nicolae Bălcescu a fost înhumat la Palermo, dar la comun şi în loc necunoscut. Mai amintim că fiul de boieri olteni Stoenescu a fost prieten foarte bun cu Nicolae Titulescu, un alt repatriat post-mortem, la părinţii căruia a şi locuit cît a studiat la Paris. Şi cu asta am închis paranteza repatrierilor cu forţa, deşi am auzit că se lucrează la dosarele Brîncuşi şi Enescu şi mi-e teamă că este an electoral şi se face.

În 2003 au fost propuse la "Alis" doar trei lucrări de Eustaţiu Stoenescu. În iunie, cunoscătorii au onorat cum trebuie apariţia pe piaţă a unei picturi a maestrului, după un 2002 cu doar două evenimente de acest fel, ambele ratate prin neadjudecare, şi au ridicat preţul pentru "Vas cu crengi înflorite" de la 66 la 105 milioane de lei. Peste o lună şi jumătate, în iulie, la ultima licitaţie înaintea vacanţei de vară a casei anterior numite, a avut loc un eveniment care arată că au avut dreptate organizatorii cînd au cerut o pauză: o superbă pictură de dimensiuni mari, "Doamna cu flori roşii" de Eus-taţiu Stoenescu, a rămas nevîn-dută, deşi pe ea se cerea doar 19,6 milioane de lei, iar euro nu începuse, încă, să-şi bată joc de dolar. O corectură tîrzie se petrece în octombrie, cînd un desen în creioane colorate, probabil schi-ţă pentru portretul arhitectei H. Delavrancea-Givory din 1938, se vinde cu 12 milioane, în creştere uşoară de la 10 milioane. Ne îndoim că a fost cumpărat de Muzeul Naţional de Artă al României, care deţine şi pictura pentru care a slujit drept schiţă, deoarece ministerul culturii plăteşte cifre elveţiene pentru achiziţii îndoielnice din străinătate, nu pentru piese deosebite ce se tranzacţionează în Romînia la preţuri româneşti. Şi dacă nu le place Eustaţiu Stoenescu ar fi putut lua cam cu aceiaşi bani, mai exact 60 de milioane, o copie după un maes-tru italian, Guercino, o "Maria Magdalena" cu faţă şi sîni de româncă naivă din fotografia cu care vrea să cîştige selecţia pentru slujba de dansatoare la Istanbul sau chelneriţă în Italia. Specialistul în "Hustler" şi turism care îl secondează pe minis-trul Răzvan Theodorescu ar fi apreciat, cu siguranţă, piesa. Pentru poziţia următoare rămînem în Istanbul, mai exact "Pe podul Galatei" cu un grup de oameni îmbrăcaţi dominant în alb care zoresc de parcă au auzit că dă Mircea Lucescu autografe în Sarai. Acuarela a urcat de la 13,8 la 43 de milioane de lei, este semnată indescifrabil şi nu este exclus să aflăm că acela care şi-a dorit lucrarea atît de mult, încît i-a triplat preţul a recunoscut semnătura ca fiind a unuia demn de cel puţin 1,3 mii de dolari. Cu un turban uriaş pe cap şi un ulcior şi mai mare de gît, "Bragagiul" lui Constantin Jiquidi a ajuns, de la 15,8 la 30 de milioane de lei, acolo unde s-a oprit şi "Grădină iarna", pictură de Hrandt Avakian care a plecat mai de jos, de la 11,8 milioane.

Cu 39 de milioane de lei, cît s-a cerut, s-a vîndut pictura reprezentînd o scenă de cîrciumă, tiroleză ni se spune şi am putea bănui şi noi după pantalonii scurţi ale personajelor, fie ele mature sau minore. Deşi nu ar trebui să aibă voie într-un local, minorul se află chiar în mijlocul imaginii şi se uită în gura personajului central, maturul îmbrăcat indecent, în pantaloni scurţi adică, care vorbeşte autoritar şi porcos. Altfel nu se explică de ce se uită asistenţa aşa fix în gura lui. O astfel de scenă ce se petrece pe teritoriul Uniunii Europene indignează şi ne pune pe gînduri despre cum ar putea fi trataţi orfanii noştri adoptaţi în Tirolia şi să mai zicem că nu are dreptate baroana, şi nu baroneasa, cum incorect i se tot spune!

Revenirea pe ogoarele noastre se face la Comarnic, cu un peisaj de Pierre Bellet, vîndut cu 26 de milioane, de la 11 cît era pornirea, preţ de speculă care îl face cel mai scump "belet" vîndut vreodată pe la noi, de la domnul Goe şi tinereţea Becali încoace. Un loz bun au tras la licitaţia de duminică şi contemporanii noştri maeştri, cel puţin Constantin Piliuţă şi Ion Mus-celeanu, ale căror picturi s-au vîndut cu 28 de milioane, în creştere de la 15, şi, respectiv, 19 milioane, pornind de la 13,8. Nu putem, însă generaliza, ci doar spera că recent dispăruţii mari artişti români vor vedea, cel puţin din ceruri, că lucrările lor se vînd la preţuri care nici măcar nu sînt mari.

Despre afaceri balcanice, pe stradă, este vorba şi în cele două acuarele de Ignat Bednarik apă-rute în licitaţie, probabil făcînd parte dintr-un şir mai lung de astfel de iviri. Ambele au pornit de la 14,8 milioane, prima, adi-că "Stradă comercială l", oprindu-se la 20 de milioane, iar a doua, cu un titlu asemănător în care doar numeralul ordinal este diferit, a rămas la cît s-a cerut şi totuşi s-a dat. Despre Ignat Bed-narik şi evoluţia cotei lui vom detalia cînd vom simţi că s-a terminat rezervorul care se risipeşte cu picătura, deşi ar fi putut fi un eveniment unic al vîn-zărilor de artă de la noi. Sau poate vom scrie foarte curînd o po-veste emoţionantă cu un străin care acum lucrează într-un arhipeleag exotic, dar care, cînd a trecut prin Bucureşti, cu ani în urmă, s-a îndrăgostit de pictura lui Bednarik şi a prezentat-o lumii întregi printr-un procedeu tehnic foarte la modă în prezent. Se lucrează pentru a dezvălui întreaga frumuseţe a gestului, aşa că staţi pe aproape şi aşteptaţi cu ziarul "Bursa" în mînă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb