Preţul petrolului brut a scăzut ieri, la New York şi Londra, traderii apreciind că nivelul maxim istoric atins la finele săptămânii trecute, de peste 139 de dolari/baril, este excesiv. Mai mult, ministrul saudit al petrolului, Ali al-Naimi, a declarat că ascensiunea consemnată de preţul ţiţeiului vineri, cea mai mare din istorie, este "nejustificată". Piaţa a fost calmată, ieri, şi de anunţul potrivit căruia exporturile de petrol Brent, extras din Marea Nordului, vor spori cu 8,6% luna viitoare (175.097 barili pe zi, faţă de 161.300 barili pe zi programaţi pentru iunie).
La ora 9:23 a.m., preţul ţiţeiului brut cu livrare în iulie a scăzut cu 2,70 dolari (2%) la New York Mercantile Exchange, ajungând la 135,84 dolari barilul. Vineri, cotaţia a fost de 138,54 la finalul şedinţei bursiere de la New York, în creştere cu 10,75 dolari (8,4%), însă anterior a fost consemnat nivelul maxim al tuturor timpurilor: 139,12 dolari/baril, mai mare cu 11,33 dolari decât preţul de joi. Creşterea de vineri a fost generată de faptul că dolarul s-a depreciat semnificativ după ce autorităţile de la Washington au anunţat creşterea peste aşteptări a şomajului în SUA, iar "Morgan Stanley" a estimat că preţul ţiţeiului ar putea ajunge la 150 de dolari/baril într-o lună.
Ieri, la ICE Futures Europe din Londra, petrolul Brent cu livrare în iulie a avut un preţ de 134,97 dolari/baril, în declin cu 2,72 dolari sau 2%.
Analiştii cred că preţul petrolului "a ieşit din parametri normali" săptămâna trecută, iar acum are loc o corecţie.
Comparativ cu preţul altor materii prime, cotaţia petrolului este subiect de analiză şi dezbatere mult mai atentă din partea publicului. Această situaţie se datorează, în principal, faptului că un preţ mai mare al petrolului se resimte imediat în preţului benzinei, care creşte la rândul său. În acest caz, există un drum foarte scurt pe care îl parcurge petrolul brut până când ajunge la consumatorul individual, sub forma benzinei (doar procesarea din rafinărie).
În schimb, alte materii prime (cuprul, spre exemplu) trebuie să treacă prin mai multe stadii de producţie înainte să ajungă la consumatorul mediu. În aceste situaţii, consumatorul nu face legătura la fel de repede între preţul mare al unui produs finit, "complicat", şi cel al materiei prime, în acelaşi fel în care face această legătură între cotaţia petrolului şi cea a benzinei.
Rezultatul este un accent exagerat pus de public pe cotaţia petrolului, când atenţia ar trebui să se îndrepte către toate materiile prime, întrucât toate au preţuri foarte mari la acest moment, ca rezultat al devalorizării valutelor la nivel mondial, îndeosebi a dolarului.