ADR Sud-Muntenia a avut proiecte depuse de 6 miliarde lei, prin POR 2007-2013, valoarea contractată fiind de 3,3 miliarde lei, după cum ne-a spus Liviu Muşat, directorul Agenţiei.
Până la finalul lunii iunie (n.r. interviul a fost realizat înainte de această dată) erau programate să fie finalizate 53 de proiecte din Programul Operaţional Regional 2007-2013, cu o valoare totală de 1,27 miliarde lei, din care 790.873.589,97 lei sunt fonduri FEDR, iar 138.805.317,32 lei provin din bugetul de stat, după cum ne-a spus domnul Muşat.
Domnia sa estimează că, în noul POR, nu mai este obligatoriu criteriul "primul venit, primul servit". Totuşi, vor exista sesiuni cu termen limită de depunere a proiectelor, în anumite limite bugetare, după care vor fi evaluate în baza unor grile transparente şi vor fi ierarhizate în ordinea punctajului obţinut. Astfel, vor fi prioritizate proiectele care vor fi mai bine realizate din punct de vedere tehnic şi cu impact important în comunităţile respective.
Proiectele incluse în strategiile integrate de dezvoltare urbană vor fi finanţate cu prioritate. Pentru administraţia locală este o bună oportunitate ca să-şi rezolve unele probleme edilitare, ne-a explicat Liviu Muşat.
"În primul rând ne dorim să absorbim cât mai mulţi bani din noul program. Apoi ne vom continua activitatea în coordonatele ştiute în domeniul programării şi planificării regionale, promovării regiunii şi dezvoltării de parteneriate locale", a completat şeful Agenţiei.
În 2015 nu au fost atrase fonduri noi. Liniile de finanţare din noul program au fost lansate în primul trimestru al anului 2016, aşa încât în anul precedent au fost implementate proiectele finanţate din exerciţiul financiar 2007-2013.
Anul acesta au fost lansate primele apeluri de proiecte din Programul Operaţional Regional 2014-2020 - pentru creşterea eficienţei energetice în clădiri rezidenţiale, unde sunt disponibile 57,34 milioane de euro; pentru îmbunătăţirea mediului urban şi conservarea, protejarea şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural, unde avem alocate fonduri de 52,69 milioane de euro; pentru îmbunătăţirea infrastructurii de transport, regiunea având o alocare de 125 de milioane de euro şi pentru dezvoltarea infrastructurii de turism, unde suma de bani alocată este ceva mai mică, respectiv 15,32 milioane de euro.
Domnul Muşat ne-a mai declarat: "Pentru actualul exerciţiu financiar, ne aflăm într-o fază avansată de realizare a documentaţiei proiectelor ce vor viza reabilitarea şi modernizarea infrastructurii de transport.
Regiunea noastră a fost dată ca exemplu pentru modul în care reprezentanţii judeţelor au colaborat pentru realizarea unor proiecte privind infrastructura de transport, pentru a asigura conectivitate la marile artere rutiere naţionale şi europene ce traversează ţara noastră. În momentul de faţă, regiunea Sud Muntenia are trei trasee mari, propuse să fie finanţate prin Axa de infrastructură de transport. Primul traseu va avea 113 km şi va trece prin judeţele Giurgiu, Teleorman şi Argeş; al doilea traseu, de 160 km, va parcurge judeţele Călăraşi, Ialomiţa şi Prahova; iar al treilea, de 77 km, va lega judeţele Prahova şi Dâmboviţa.
Este un prim pas al colaborării dintre administraţiile judeţelor, care sper că va continua şi pe celelalte axe ale noului POR. Administraţia şi-a dat seama că are mai multe şanse de reuşită promovând proiecte europene în parteneriat".
Există trei tipuri de probleme ce au afectat derularea proiectelor în programul 2007-2013: de natură juridică, financiară şi tehnică. Cele de natură juridică ţin de modul în care sunt întocmite licitaţiile şi de modul cum se desfăşoară acestea. Problemele de natură tehnică împiedică foarte mult derularea în condiţii optime a proiectelor. Cât priveşte problemele de natură financiară, au fost lucrări atribuite unor constructori care, din păcate, au intrat în faliment, fapt ce a întârziat nepermis derularea investiţiilor, ne-a explicat Liviu Muşat.
Domnia sa recomandă potenţialilor beneficiari să îşi aleagă cu multă atenţie firma de consultanţă.