Privatizarea CFR Marfă este mijlocul prin care statul va curăţa, din nou, de datorii pe CFR SA, după ce, anul trecut, a şters cele aproape 4 miliarde lei pe care CFR le datora bugetului de stat, prin conversia lor în acţiuni.
Potrivit unor surse guvernamentale citate de Mediafax, CFR Marfă va prelua datorii bugetare de 606 milioane lei de la CFR SA, prin compensarea unei părţi din sumele pe care operatorul feroviar de marfă le are la compania de infrastructură, iar creanţele bugetare vor fi convertite în acţiuni, astfel că veniturile din privatizare vor intra la buget.
"Va fi o ordonanţă de urgenţă prin care CFR Marfă va prelua datoria de 606 milioane lei pe care CFR Infrastructură o are la ANAF. Prin această operaţiune, ANAF va descărca pe CFR Infrastructură de creanţă, iar CFR Marfă îşi va stinge parţial datoria pe care o are la CFR Infrastructură. În pasul al doilea, statul va putea transforma datoriile preluate în acţiuni, în vederea privatizării".
"Prin această procedură se scad semnificativ şi arieratele companiilor de stat monitorizate de FMI şi se completează şi veniturile bugetare", au explicat sursele citate, precizând că operaţiunea a fost discutată şi cu reprezentanţii Comisiei Europene.
CFR SA datorează statului 610 milioane de lei - restanţe acumulate în mai puţin de un an, după cum a afirmat, zilele trecute, Dimitris Sophocleous, managerul general al companiei de cale ferată, precizând: "CFR înregistrează lunar datorii la bugetul de stat de 40-45 de milioane de lei. (...) CFR are probleme financiare, la finalul lui 2012 având arierate semnificative la stat şi la furnizorii de energie electrică. Avem poprite aproape toate conturile bancare ale companiei de către ANAF şi de salariaţi, în cazul acestora din urmă pentru drepturi salariale neachitate din 2008 şi câştigate în instanţă".
Pe lângă restanţele la buget, CFR mai are arierate şi la furnizorii de energie, de peste 400 milioane de lei, dar şi la alţi furnizori, totalul datoriilor companiei ridicându-se la 1,6 miliarde lei.
La rândul său, CFR Marfă înregistrează datorii de 1,5 miliarde lei, potrivit ministrului transporturilor, dintre care circa 600 milioane lei la buget şi 600 milioane lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalităţi de întârziere şi restanţe către furnizori privaţi.
Anunţul de privatizare a companiei feroviare de transport marfă a fost publicat vineri, acesta prevăzând că licitaţia pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă va porni de la un preţ de 798,05 milioane lei (180 milioane de euro). Câştigătorul va fi stabilit la jumătatea lunii iunie.
Ministrul transporturilor Relu Fenechiu a precizat că evaluarea societăţii a avut în vedere transformarea în acţiuni a tuturor datoriilor pe care compania le are la statul român, până la privatizare. Potrivit oficialului, Comisia Europeană consideră că transformarea obligaţiilor financiare în acţiuni este ajutor de stat, care nu este permis decât în contextul privatizării.
Datoriile CFR SA au fost şterse, anul trecut, prin derogare de la legislaţia actuală ce reglementează datoria publică. Ordonanţa în baza căreia datoriile CFR Infrastructură au fost convertite în acţiuni sublinia că, întrucât CFR se află pe lista companiilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, neadoptarea acestei măsuri "în regim de urgenţă" ar împiedica îndeplinirea obiectivelor stabilite în acordul cu instituţia financiară internaţională.
Relu Fenechiu a spus că, până în prezent, un număr de opt "companii importante" şi-au manifestat interesul de participare la privatizarea CFR Marfă.
"Acum trei zile, când am avut o discuţie cu consultanţii, ne-au spus că erau 27, cred, de companii care se interesaseră de CFR Marfă şi opt companii importante, nu vorbim de diverşi, care şi-au anunţat intenţia clară de a participa la procedură", a declarat ministrul de resort.
Fenechiu a menţionat că există şi condiţionalităţi sociale, statul fiind interesat ca investitorul care va prelua controlul CFR Marfă să păstreze cât mai mulţi salariaţi care lucrează în prezent în companie.
Privatizarea CFR Marfă reprezintă unul dintre angajamentele asumate de Guvern prin acordul cu FMI.