Băncile pun presiune pe clienţi să accepte anumite soluţii propuse de acestea, mimând, astfel, un act de negociere, în cazul creditelor în franci elveţieni (CHF), transmite Marius Dunca, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), într-un răspuns pentru deputatul PSD Ana Birchall.
Autoritatea precizează: "ANPC şi-a arătat toată deschiderea în vederea dialogului, pentru identificarea unor soluţii corecte, echitabile, care să împartă povara între client şi bănci. Însă un dialog poate exista doar dacă între cele două părţi există această disponibilitate. (...) Din păcate există o anumită poziţie de forţă a băncilor de natură a afecta, în anumite situaţii, însuşi comportamentul consumatorilor faţă de Autoritate, prin acceptarea, forţată şi tacită, a unor soluţii propuse de bancă, creând, astfel, în mediul public, aparenţa de act juridic negociat. (...)
Băncile înţeleg să păstreze în continuare aceeaşi poziţie de a refuza orice negociere, singurele soluţii din partea lor fiind pentru perioade scurte de timp (trei luni) şi cu reduceri minimale de costuri pentru consumatori".
Ana Birchall a cerut ANPC, la finalul lunii trecute, să ia măsurile necesare astfel încât să fie identificate, "pe calea dialogului, soluţii corecte şi echitabile care să împartă povara între clienţi şi bănci".
Deputatul PSD subliniază, în scrisoarea sa către Autoritate, că nesoluţionarea litigiilor prin asumarea comună între bancă şi client a poverii creditelor neperformante poate afecta pe viitor încrederea publică în procesul creditării.
"În discuţiile din cadrul Comisiei pentru buget din Camera Deputaţilor, atât Banca Naţională a României (BNR), cât şi reprezentanţii Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) au militat pentru negocierea individuală a contractelor de către fiecare bancă în parte, cu respectarea principiului conform căruia povara creşterii cursului la CHF să fie împărţită în mod corect şi echitabil între bancă şi client şi să nu fie lăsată exclusiv pe umerii clienţilor, aşa cum se întâmplă în acest moment. Povara trebuie împărţită!", spune Ana Birchall.
Marius Dunca apreciază, în răspunsul său trimis parlamentarului, că singura care a răspuns corect solicitării ANPC privitoare la creditele acordate de Volksbank a fost Banca Transilvania, care a prezentat "o soluţie reală ce vine în sprijinul clienţilor".
Conform planului BT, debitorii care s-au împrumutat în CHF de la Volksbank, vor beneficia de conversie în lei sau euro, cu o reducere de 22,5% la sold, la care "se adaugă comisionul de risc plătit efectiv de clienţi pe tot parcursul derulării creditului", comision eliminat din contractele de credit încheiate între bancă şi consumatori.
• Consumatorii: "Discountul BT ar fi trebuit să fie de 35%, pentru împărţirea echidistantă a riscului valutar"
Deşi apreciază că oferta Băncii Transilvania "poate aduce modificări semnificative în valoarea ratei", clienţii cu credite în CHF au identificat şi câteva minusuri ale planului BT.
"Există clienţi (de exemplu, cei care au trecut printr-o restructurare începând din 2011) cărora banca le-a crescut dobânda cel puţin proporţional cu valoarea comisionului, care a fost eliminat cu ocazia restructurării. Aceştia sunt o altă categorie care, comparativ cu alţi clienţi care încă mai au comision de risc/administrare vor beneficia per total de o deducere a soldului creditului în CHF mai mică decât a altor clienţi, dar totuşi nu mai mică de 22,5%", subliniază debitorii.
Printre altele, aceştia menţionează că sumele achitate până acum în contul comisionului de risc sunt returnate fără ca banca să plătească dobândă pentru ceea ce Volksbank a încasat abuziv timp de 7-8 ani.
Consumatorii mai consideră: "Reducerea de sold poate fi diminuată de următorii factori: majorarea ratei dobânzii aplicate, pentru toţi cei care au o rată de dobândă la CHF mai mică decât cea obţinută în RON/EUR în urma conversiei; posibila fluctuaţie crescătoare, în timp, a ROBOR; posibila creştere a cursului CHF/RON până la momentul efectuării operaţiunii de conversie. Nivelul ROBOR peste care se anulează efectul discountului pentru cei mai mulţi dintre clienţi este 5%".
În aceste condiţii, clienţii propun, printre altele, "inversarea ordinii în cazul reducerilor aplicate - întâi operarea discount-ului şi abia apoi scăderea comisionului de risc/administrare", considerând că reducerea pe sold trebuia sa fie de 35%, pentru ca riscul valutar să fie împărţit în mod echidistant.
Oferta ar trebui să fie accesibilă tuturor clienţilor Volksbank cu credite în CHF, mai opinează consumatorii, apreciind că este posibil ca o serie dintre clienţii care vor dori să beneficieze de oferta BT să nu o poată face din diverse motive, printre care şi condiţia să ajungă cu creditul la zi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.05.2015, 08:21)
povara se imparte ici -colo, dar nu cu jumatati egale!cat a fost francul cand ai luat creditul?cat e acum?facem fifty-fifty...ar fi cea mai simpla imparteala...dar , lacomia avocatilor e peste limite, asa ca clientii vor curs istoric, iar bancile nu vor nimic sau foarte putin...cine va castiga?banca, always!
2. Tot in calul care trage dai.
(mesaj trimis de tudor în data de 13.05.2015, 08:43)
Adica, tot in ala care incearca, sa depaseasca problema CHF, adica in Banca Transilvania, se da, ca vorba aia, daca poate sa traga atat, de ce sa nu traga mai mult ?
se uita ca celelalte banci practic nu reduc mai minoc din dificultatile clientilor, si se vine cu " farmacisme " tocmai pe cel care rezolva.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 14.05.2015, 10:45)
Sa faca si Credit EUROPE cea facut banca Transivania..nu tin cu bancile dar asta e un precedent care poate fi impus de BNR pentru toate bancile.Credit Europe nu apare in evidentele BNR, pentru ca si-a externalizat creditele si nu depun efort financiar ca sa-i usture pentru a constitui PROVIZIOANE.Mai mult decat atat ei au scapat de CHF in anul 2009 cand au cesionat creditele catre OLANDA VALOAREA CHF-ULUI ERA ALTA ...AU STIUT SI NU AU TRANSFORMAT CREDITELE IN LEI SAU EURO. BNR AR TREBUI SA SE AUTOSESIZEZE....
4. fără titlu
(mesaj trimis de SILVIU LUNGU în data de 14.05.2015, 22:04)
ATENTIE !!!!!! Ce negociere.... Nu exista asa ceva,eu sunt la zii cu ratele am in contract clauze abuzive,marirea marjei in val de 5400 de chf si comision administrare de 900 de chf... vb. cu bancile din ianuarie pana in prezent sa imi restituie doar diferenta de marja ,am renuntat la comisionul de administrare...DORESC DOAR CA CONTRACTUL DE CREDIT SA INTRE IN LEGALITATE ATENTIE BANCA NU DORESTE CA CONTRACTUL SA INTRE IN LEGALITATE.... IMI RAMANE ULTIMA SPERANTA JUSTITIA.........STATUL ROMAN CARE TREBUIA SA VEGHEZE PRIN INSTITUTILE ABILITATE DOARME....... ROMANIA TE IUBESC ... DORESC SA MI SE IA CETATENIA ROMANA RENUNT IMEDIAT...rOMANIA TREZESTETE......
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.05.2015, 22:05)
AM UITAT SA SPUN ESTE VORBA DE banca romaneasca
4.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de avocat clauze abuzive Cerpaz în data de 18.05.2015, 13:10)
In mod firesc fiecare parte contractanta isi vede propriul interes. Deci si bancile, prin ofertele lansate, au in vedere, in primul rand, propriul interes.
5. prin ofertabanca a avut in vedere propriul interes
(mesaj trimis de avocat clauze abuzive Cerpaz în data de 18.05.2015, 13:05)
Practica instantelor este in mod clar favorabila clientilor bancari. Se dispune eliminarea pentru viitor a comisionului de risc (redenumit de administrare) si restituirea sumelor percepute cu titlu de comision. Clientii bancilor trebuie sa-si vada propriul interes si sa analizeze foarte bine daca oferta le este sau nu favorabila. Banca a emis oferta avand in vedere propriul interes. Deci, atentie.