PROBLEMELE S-AU ACUTIZAT LA CFR CĂLĂTORI Grevă "spontană" pe calea ferată

G.M.
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 21 decembrie 2021

Grevă "spontană" pe calea ferată

Ceferiştii nu sunt de acord cu o nouă prorogare a intrării în vigoare a statutului personalului feroviar

Conform acestui statut, de la 1 aprilie 2022, salariile feroviarilor ar fi urmat să fie majorate cu 40%

Guvernul Ciucă a decis prorogarea intrării în vigoare a legii pentru 1 ianuarie 2023

Şapte din cele opt regionale ale CFR Călători, cărora li s-au adăugat şi colegii de la CFR Infrastructură, au oprit, ieri, lucrul, intrând în grevă spontană din cauza infrastructurii feroviare care a fost neglijată în ultimii 32 de ani de guvernele care au trecut pe la Palatul Victoria. Peste 100 de trenuri de persoane au rămas blocate în gări şi au înregistrat întârzieri de sute de minute la destinaţiile finale.

"Cei intraţi în grevă au salariul minim, nu înţeleg de ce oameni calificaţi nu pot să îşi mai asigure existenţa. Toate preţurile au crescut, facturile cresc, iar ei nu mai au cu ce să le plătească. Este inadmisibil ca un inginer să stea pe un salariu de 2300 de lei, bani în mână, în situaţia în care totul s-a scumpit. Nu mai sunt atractive salariile, toate acestea se întâmplă în 2021, anul căilor ferate europene. (...) Peste tot, în UE, în 2021, ţările s-au lăudat cu infrastructură modernă şi cu trenuri noi care circulă cu viteză. La noi trebuie schimbate o treime din trenuri şi proiecte pentru celelalte două treimi şi nu s-a făcut nimic", a declarat Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Fe­deraţiei Sindicatelor Trans­portatorilor Feroviari din România (FSTFR).

Liderul sindical a precizat că angajaţii sunt nemulţumiţi că exact social-democraţii care au votat statutul personalului feroviar şi care acum sunt la guvernare sunt de acord cu prorogarea aplicării acestei legi, care ar fi trebuit să intre în vigoare la 1 aprilie 2022. Conform actului normativ respectiv, salariile angajaţilor din domeniul feroviar ar trebui să fie majorate cu 40%.

"Cei din PSD ne-au promis, când erau în opoziţie, că nu prorogă termenul de aplicare a legii, mai ales că ei au votat statutul personalului feroviar. Iar acum, cu ministru PSD la Transporturi, declară că prorogă termenul. Şi tot acum îşi dau seama că ne confruntăm cu o gravă problemă de personal deşi le-am cerut în ultimii ani, de nu ştiu câte ori, să reia cursurile de formare profesională în domeniul feroviar. Apoi mai există în proiectul de lege a bugetului de stat pentru anul 2022 prevederi care nu dau voie la majorări salariale, nici măcar cu rata inflaţiei. Este vorba despre articolul 47 aliniat 3 din proiectul de act normativ", ne-a spus Gabriel Rodrigo Maxim.

Referitor la durata protestului iniţiat spontan ieri, preşedintele FSTFR a spus că, dacă instanţa va decide că angajaţii CFR trebuie să reia lucrul, îl vor relua, dar şi-a exprimat nedumerirea în legătură cu un eventual demers în instanţă al conducerii CFR Călători şi CFR Infrastructură, dat fiind că în speţă niciun angajat care şi-a întrerupt spontan activitatea nu a declarat că intră în grevă.

Dacă salariile celor de la CFR ar fi majorate cu 10%, impactul ar fi de un miliard lei, bani care nu există în bugetul de stat, susţine Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

"Mă aflu în situaţia următoare: nişte domni înaintea mea au promis foarte multe lucruri. Au promis că va intra în vigoare statul feroviarilor, au promis liderilor sindicali că li se vor majora salariile şi că anumite facilităţi vor fi puse în practică din ianuarie 2022. Totodată, tot acea guvernare spunea că infrastructura feroviară trebuie să dispară sau să fie tratată la «şi altele». (...) Realitatea este o realitate economică neplăcută sau nesustenabilă economic pe CFR Marfă sau CFR Călători. Dacă am mări cu 10% salariile în acest moment, impactul e undeva peste un miliard lei. Aceste resurse nu există. Pe statutul feroviarilor majorările sunt de 40%. (...) Am avut discuţii şi cu ceilalţi colegi din guvern, şi discuţiile au fost pozitive, o să vedem dacă în ianuarie o să putem să discutăm despre o anumită plafonare a preţurilor la energie către beneficiari de tipul CFR, care sunt tot de stat. Aceste lucruri urmează să le detaliem în ianuarie, februarie, pentru a acoperi din pierderi", a spus ministrul Sorin Grindeanu.

El le-a transmis lucrătorilor feroviari că doreşte un dialog pentru rezolvarea problemelor de pe calea ferată.

"Eu sunt dispus cu pixul în mână, cu bugetele în mână, să găsim soluţii sustenabile economic. Nu am nici cea mai mică ezitare să aprob măriri de salarii. Îmi doresc să găsesc soluţia, dar să ştiţi că CFR a fost privit ca ruda săracă în transporturi în aceşti ani. Are nevoie de investiţii masive. În fiecare zi avem evenimente, întârzieri, ăsta este efectul a 30 de ani de neinvestit în domeniul feroviar. Vorbim de companii care sunt într-o situaţie dificilă din punct de vedere economic", a mai spus ministrul Transporturilor.

Directorii de la CFR Infrastructură şi CFR Călători spun că legea nu permite o majorare salarială în acest moment şi le-au cerut angajaţilor să se întoarcă la lucru.

"Am avut o întâlnire cu dl ministru şi am găsit soluţiile potrivite pentru a depăşi acest moment, dar aceste soluţii trebuie să fie şi sustenabile din punct de vedere economic. Ca vechi CFR-ist, îi rog pe toţi colegii mei să înceapă deîndată lucrul, pentru că acţiunea lor se răsfrânge în economia naţională, nu doar în transportul călătorilor, ci şi în transportul mărfurilor pe calea ferată. Consecinţele în acest moment sunt deosebit de grave", a spus Alexandru Ioan Simu, directorul CFR Infrastructură.

"Fiind vorba de o grevă spontană, nici nu ştim dacă avem sau nu avem, pentru că trenul se opreşte şi nu mai ştim cine-l opreşte. Greva spontană nu şi-o asumă nimeni, teoretic, doar că ea crează prejudicii. Şi colegii trebuie să ştie că aceste prejudicii nu pot fi suportate pe costurile companiilor. Fac apel la toţi colegii să deblocheze şi să dea drumul la trenuri", a spus Traian Preoteasa, directorul CFR Călători.

Amintim că vineri, 17 decembrie, într-un apel deschis la adresa Guvernului, ceferiştii arătau: "În condiţiile în care noi, ceferiştii din România, vom constata că lucrurile nu se vor schimba în bine nici de această dată, în condiţiile în care salariile noastre sunt la limita subzistenţei, iar pericolul pierderii locurilor de muncă devine din ce în ce mai evident, înţelegem să decidem spontan, pe parcursul zilei de luni, 20 decembrie 2021, dacă va fi sau nu nevoie să «PROROGĂM» desfăşurarea activităţii in sectorul feroviar, pe perioada nedeterminată, ca soluţie ultimă de a ne apăra drepturile stabilite prin lege de Parlamentul României şi pentru a ne păstra locurile de muncă, singurele care pot garanta viitorul nostru şi al zecilor de mii de familii care depind de munca noastră".

Practic, ameninţarea cu greva spontană era anunţată încă de vineri de către angajaţii din domeniul feroviar, în cazul în care Guvernul sau ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu nu le transmitea ieri, la ora 8, data la care va intra în vigoare legea care reglementează statutul personalului feroviar din ţara noastră.

În aceste condiţii, conducerea CFR Călători a anunţat că va înainta către Parchet plângeri penale privind acţiunea spontană de ieri şi va solicita tragerea la răspundere a iniţiatorilor acestei greve.

Ministerul Transporturilor cedează: mărire salarială la CFR pentru acoperirea inflaţiei

Reprezentanţii Ministerului Transporturilor au anunţat, după negocierile cu sindicatele angajaţilor din domeniul feroviar, că părţile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze, ca soluţie, creşterea salariilor tarifare cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru anul 2022. "Astăzi, 20 decembrie 2021, la sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, la solicitarea ministrului Sorin Grindeanu a avut loc întâlnirea cu reprezentanţii federaţiilor sindicale din calea ferată. Discuţiile s-au concentrat pe problemele existente în domeniul feroviar, dar şi pe situaţia creată de protestul spontan al unor lucrători din calea ferată. Părţile au convenit ca pentru perioada imediat următoare să se agreeze ca şi soluţie creşterea salariilor tarifare cu indicele de creştere a preţurilor de consum pentru anul 2022, în condiţiile aprobării cadrului legal şi financiar. Vorbim aici de legea bugetului de stat şi bugetele companiilor feroviare, ca o primă etapă în vederea aplicării statutului personalului feroviar", se arată într-un comunicat de presă emis de Ministerul Transporturilor.

"S-a stabilit o majorare salarială cu rata inflaţiei. Statutul personalului feroviar se va aplica de la 1 ianuarie 2023. Până atunci am convenit să ne întâlnim periodic cu reprezentanţii ministerului pentru a monitoriza investiţiile făcute în calea ferată şi în materialul rulant. Noi vrem redresarea sistemului feroviar şi o infrastructură modernă, deoarece dorim dezvoltarea activităţii în acest domeniu. Ni s-a promis că vor fi făcute mai multe cursuri pentru formarea profesională a mecanicilor de locomotivă. Am pus în discuţie că se aduc firme care încasează bani pe diferite studii de fezabilitate, documente care nu aduc bani şi care nu au vreo finalitate într-un proiect realizat", ne-a declarat, la finalul negocierilor, Gabriel Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Români.

Liderul sindical ne-a asigurat că toate garniturile CFR Călători vor funcţiona, începând de azi, conform Mersului Trenurilor, asigurând transportul pasagerilor către toate colţurile ţării. De altfel, activitatea CFR Călători a fost reluată la parametri normali începând de aseară.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. CFR-istii au fost și sunt în fruntea clasei muncitoare din România!

    O dovedesc și în aceste zile. 

    Dau o lovitură puternică clicii criminale securiste! 

    Clica securista, banditi idioți cu grade militare, aplica lovituri penale.

    Este o deosebire fata de acțiunile bandiților din anul 1933! 

    "[...] Este inadmisibil ca un inginer să stea pe un salariu de 2300 de lei, bani în mână, [...]"

    Fara cuvinte... 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb