Producătorii de energie din surse regenerabile sesizează potenţiale disfuncţionalităţi în regulamentul care tratează piaţa spot şi piaţa la termen de certificate verzi.
Pieţele de certificate verzi în regim anonim, create începând cu data de 1 septembrie, trebuie să lichidizeze piaţa într-un mod în care toţi producătorii să aibă acces echitabil la schema de sprijin şi toţi furnizorii să poată avea acces la cel mai bun preţ pentru certificatele ce le sunt necesare conform cotei anuale, potrivit Organizaţiei Patronale a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România - PATRES, care a analizat Regulamentul de organizare şi funcţionare a pieţei de certificate verzi conform OUG 24/2017, propus de ANRE, precum şi documenţia privind funcţionarea şi administrarea Pieţei de Certificate Verzi - PCV elaborată de OPCOM.
Oficialii PATRES precizează: "În noile condiţii de piaţă - creşterile mari de preţuri la energie pe bursă, de care producătorii din surse regenerabile nu beneficiază datorită prevederilor absurde ale Ordinului 78/2014 - crearea acestor pieţe pe OPCOM reprezintă posibilităţi de tranzacţionare a certificatelor verzi pentru furnizori şi producătorii din sectorul regenerabilelor, cu precădere a celor mici şi mijlocii, mulţi dintre ei ameninţaţi cu falimentul. Potrivit estimărilor PATRES, o treime din producătorii mici şi mijlocii din cei 100 membri cu o putere totală instalată de aproximativ 1000 MW din toate tehnologiile (solar, eolian, microhidro şi biomasă) sunt de-facto în stare de incapacitate de plată şi urmează să intre în insolvenţă sau chiar să închidă capacităţile de producţie".
PATRES îşi exprimă îngrijorarea în ce priveşte aşteptările investitorilor din sectorul regenerabilelor ca OUG 24/2017 să producă efecte benefice în piaţă, care în realitate întârzie să apară: "Apelul nostru la autorităţi este să creeze cadrul de reglementare care să vină în sprijinul tuturor producătorilor de E-SRE. România are nevoie de energie regenerabilă, fapt dovedit şi în perioadele de criză din acest an când aportul regenerabililor a fost considerabil, cu efecte benefice în preţul energiei".
Viorel Lefter, Preşedinte PATRES, spune: "În forma propusă de ANRE, cele două pieţe nu vor asigura în realitate cadrul anonim şi nediscriminatoriu prevăzut de legislaţia primară în vigoare. Constatăm lipsa modificării principiului de corelare a ofertelor prin alocare pro-rata în cazul PCSCV (Piaţa centralizată spot de certificate verzi) şi lipsa standardizării cantităţii în cazul PCTCV (Piaţa centralizată la termen a contractelor bilaterale de certificate verzi)".
Potrivit PATRES, concret, la Piaţa centralizată spot - PCSCV, articolul 28 defineşte modalitatea de corelare automată a ofertelor de vânzare cu cele de cumpărare în funcţie de două criterii succesive: preţul şi marca de timp. "În condiţiile unui excedent uriaş de certificate verzi în piaţă de 9.482.469 CV, conform datelor OPCOM la data de 21.08.2017, preţul nu poate fi un element de departajare. Prin urmare, singurul criteriu obiectiv de departajare a ofertelor de vânzare şi cumpărare în viitoarea piaţă va rămâne marca de timp, criteriu considerat de PATRES a fi discriminatoriu şi în defavoarea producătorilor mici şi mijlocii, care nu vor reuşi să îşi vândă certificatele pe această piaţă".
Martin Moise, PrimVicePreşedinte PATRES, consideră: "În condiţii de excedent uriaş de certificate verzi, reacţia pieţei va fi una singură: toţi producătorii se vor «înghesui» să depună oferte de vânzare la deschiderea porţilor. Cum criteriul de departajare este marca de timp (preţul fiind acelaşi), vor avea succes întotdeauna doar acei operatori care au sau pot avea acces la sisteme performante de trading automatizat, care să poată emite ordine de vânzare exact la ora 9.00. Dată fiind situaţia critică în care se află în prezent, producătorii mici şi mijlocii independenţi nu-şi pot permite să achiziţioneze sisteme performante de trading".
PATRES a solicitat ANRE corelarea ofertelor funcţie de preţ urmată de o alocare pro-rata, similar cu modul de funcţionare actual al PCCV: "Apreciem faptul că s-a ţinut cont de propunerea noastră şi ordinul ANRE, publicat în Monitorul Oficial, a fost modificat în acest sens, însă începând cu ianuarie 2018! Ceea ce înseamnă că OPCOM trebuie să opereze noi modificări la proceduri până la finele anului.
În cazul pieţei la termen - PCTCV, considerăm că păstrarea unor produse ne-standard din punct de vedere cantitate corelate cu ne-eliminarea posibilităţii «tranzacţionare integrală cu un participant» încalcă prevederile OUG 24/2017 care impun trazacţionarea anonimă, transparentă şi nediscriminatorie".
Martin Moise, PrimVicepreşedinte PATRES, declară: "Pentru a asigura un regim anonim se impune ca definiţia produselor standardizate să includă obligatoriu şi criteriul cantitate. Propunem ca un ofertant să poată alege o cantitate predefinită (exemplu 100, 500, 2000, 5000 bucăţi), alegerea unei cantităţi de exemplu de 4953 CV putând fi ipotetic stabilită de către producător şi furnizor înaintea emiterii ordinelor de vânzare şi cumpărare pe care le pot emite concomitent, reuşind astfel să materializeze o înţelegere în afara pieţii prin intermediul platformei de tranzacţionare. De asemenea, în cazul produselor standard, propunem eliminarea posibilităţii de alegere a funcţiei «tranzacţionare integrală cu un participant» versus «tranzacţionare cu mai mulţi participanţi», singura posibilitate care să fie valabilă fiind «tranzacţionare cu mai mulţi participanţi» din aceleaşi considerente explicate mai sus".
PATRES îşi exprimă speranţa că ANRE şi OPCOM vor lua în considerare observaţiile şi soluţiile propuse astfel ca cele două pieţe centralizate anonime de certificate verzi să corespundă scopului pentru care au fost create.