Planurile producătorilor de vehiculele electrice se împiedică de creşterea puternică, de aproape trei ori, a preţului cobaltului folosit la baterii, relatează Bloomberg.
Când BMW a anunţat că proiectează versiuni electrice ale SUV-ului X3 şi Mini, preţul a 21 de kilograme de cobalt, cantitatea de metal necesară pentru o baterie auto, era de sub 600 de dolari.
După doar 16 luni, preţul ţintă al cobaltului se apropie de 1.700 de dolari şi creştere în fiecare zi.
Pentru producătorii auto care vor să se concentreze pe vehiculele electrice, creşterea preţului cobaltului a fost o trezire dură la realitate, despre cât de mult se bazează succesul lor pe un metal care să găseşte în mare parte într-una dintre cele mai corupte şi subdezvoltate ţări din lume, Republica Democrată Congo.
"Creşterea a devenit tot mai rapidă în ultimul an". Trebuie să urmărim cu atenţie evoluţiile, în special în cazul litiului şi cobaltului, din cauza pericolului unui deficit al ofertei", a declarat Markus Duesmann, director pentru achiziţii al BMW, responsabil cu contractarea materiilor prime utilizate la bateriile litiu-ion, cum sunt cobaltul, manganul şi nichelul.
Ca şi alţi producători concurenţi, BMW vrea să fie lider al celei mai mari revoluţii din transporturile auto de la inventarea motorului cu combustie internă, având în plan fabricarea a 12 modele de automobile electrice, până în 2025, potrivit sursei citate.
Directorii de companii nu au luat însă în considerare, acum doi ani, necesitatea de a deveni experţi în domeniul prospectării metalelor.
Producătorii auto se află în prezent pe un teren nefamiliar, în care companii miniere ca Glencore şi China Molybdenum au pentru prima oară toată puterea de negociere, pentru a discuta despre ofertă.
"Sunt mult mai mari, dar realitatea este că cei ca noi deţin toate cărţile", a afirmat Trent Mell, director general la First Cobalt, care extrage cobalt în nordul regiunii Ontario şi poartă negocieri cu productorii auto pentru livrări pe termen lung.
Ceea ce complică procesul este faptul că cobaltul provine din Republica Democrată Congo, unde corupţia este împământenită în afacerile curente, conform sursei citate.
Statele Unite au impus săptămâna trecută sancţiuni împotriva unui partener de lungă durată al grupului Glencore, miliardarul israelian Dan Gertler, pentru că acesta s-ar fi folosit de relaţiile apropiate avute cu preşedintele congoles Joseph Kabila pentru a-şi asigura afaceri în industria minieră.
În comunicat se precizează: "În calea negocierilor se află şi un obstacol de natură etică. Statul african produce peste 60% din cobaltul extras la nivel global, din care o cincime este extras de mineri în mod artizanal, cu mâinile, iar unii dintre aceştia sunt copii. Acest stat intenţionează şi să dubleze taxa impusă pentru exploatarea cobaltuluo.
Dacă fiecare dintre miliardele de vehicule aflate în circulaţie ar fi înlocuite astăzi de un Tesla Model X, ar fi necesare 14 milioane de tone de cobalt, de două ori rezervele mondiale".