Proiectul autostrăzii Tg. Mureş - Iaşi - Ungheni (A8) a fost aprobat, ieri, printr-o lege în Parlament, conform anunţului făcut de asociaţia "Împreună pentru A8".
Ionel Apostol, preşedintele asociaţiei, ne-a declarat: "Astăzi (n.r. ieri), în Parlamentul României s-a consumat un fapt normal. Legea pentru autostrada A8 a trecut cu 261 de voturi «pentru». Fără să ne arogăm mari merite, este pentru prima dată când societatea civilă, ajutată de partide din opoziţie - USR, PMP şi PNL - a reuşit să producă ceea ce societatea românească aşteaptă de foarte mulţi ani.
Aşteptăm cu mare interes promulgarea legii de către Preşedintele Româ-niei şi sperăm că Guvenul nu va contesta la Curtea Constituţională această lege. Suntem conştienţi că mingea este în curtea Executivului, însă suntem la fel de conştienţi că mâine nu vor începe lucrările la A8. După votul final din Parlament am fost invitaţi de preşedintele PSD, Liviu Dragnea, la o discuţie, ocazie cu care am reiterat motivele pentru care susţinem cu atâta putere A8. Domnul Dragnea, care nu ne-a promis nimic concret, susţine în continuare că în România avem foarte mult de lucru".
Domnul Apostol a mai spus pe pagina sa de Facebook: "Acum avem pârghii importante pentru ca această autostradă sa prindă viaţă! Lupta noastră pentru acest obiectiv continuă!".
Legea în cauză prevede ca autos-trada de circa 320 de km să fie realizată până la graniţa cu Republica Moldova, cu un pod peste Prut la Ungheni; să fie realizată din credite externe, pe fonduri europene şi/sau prin parteneriat-public privat, iar procedurile să demareze în termen de 30 de zile de la promulgare.
Cătălin Drulă, deputat USR, care a susţinut acest proiect, a explicat pe Facebook: "Consecinţele importante după promulgarea legii sunt: în 30 de zile trebuie începute procedurile de achiziţie publică pentru acest proiect de investiţie; fiecare lege a bugetului de stat anuală va trebui să prevadă exact, de acum încolo, creditele bugetare solicitate de Minis-terul Transporturilor pentru acest proiect (sau să deroge explicit de la legea autostrăzii); limitele geografice sunt clar definite de la graniţa cu Republica Moldova (cu un nou pod peste Prut) până la conexiunea cu autostrada Transilvania lângă municipiul Tg.Mureş; se termină «aventura» subordonării proiectului la Comisia de Prognoză din subordinea premierului Viorica Dăncilă întrucât legea prevede explicit că Ministerul Transporturilor ges-tionează proiectul".
Cătălin Drulă a adăugat: "Le-am transmis şi în plen astăzi celor de la PSD: gata cu amânările, gata cu sabotajul acestui proiect!".
Amintim că, la data de 25 octombrie, preşedintele României, Klaus Iohannis, a primit, la Palatul Cotroceni, o delegaţie formată din reprezentanţi ai asociaţiilor "Moldova vrea autostradă", "Împreună pentru A8" şi "Pro Infrastructura", prilej cu care Preşedintele şi-a exprimat susţinerea pentru proiectul autostrăzii A8, precizând că este nevoie de responsabilitate şi de asumarea unor termene clare de către Guvern în vederea realizării investiţiei, care reprezintă o prioritate naţională.
Tot luna trecută, asociaţiile "Împreună pentru A8" şi "Moldova vrea autostradă" au lansat o campanie civică de strângere de semnături pentru construirea autostrăzilor A8 şi A7. Acţiunea se va desfăşura pe durata a trei sau şase luni, în func-ţie de rezultatele campaniei, după cum ne-a declarat domnul Ionel Apostol.
Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din fondurile europene structurale şi de investiţii şi este responsabilitatea autorităţilor române să pregătească un proiect în acest sens, a declarat, ieri, comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, potrivit Agerpres.
Domnia sa a precizat: "Autostrada Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni poate fi eligibilă pentru cofinanţare din Fondurile europene structurale şi de investiţii, având în vedere faptul că este situată în reţeaua TEN-T de bază şi este totodată parte a Master Planului general de transport. Mai mult, accesibilitatea regiunii de nord-est a României este foarte importantă, zona urbană Iaşi este cea mai populată din Romania, după capitala Bucureşti".
În context, Corina Creţu a subliniat că investiţiile în infrastructura de transport a Uniunii Europene se axea-ză pe finalizarea reţelelor transeuropene de transport (TEN-T) şi că statele membre au căzut de acord să finalizeze părţile centrale şi globale ale acestora până în 2030, respectiv 2050.
"Ar fi de dorit să se dea prioritate investiţiilor care primesc fonduri nerambursabile din Fondul European de Dezvoltare Regională şi Fondul de Coeziune şi care vizează construirea secţiunilor româneşti ale coridoarelor TEN-T, în special construirea secţiunilor transcarpatice nefinalizate. În acest sens, merită să i se acorde o atenţie specială Moldovei, care este o regiune situată la graniţa externă a Uniunii Europene. De asemenea, această regiune este slab conectată la celelalte regiuni ale ţării, la vest (Transilvania) şi la sud (Bucureşti şi Constanţa)", a subliniat Corina Creţu.
Potrivit domniei sale, autorităţilor române le revine sarcina de a selecta proiectele, de a pregăti cereri de finanţare, respectiv proiecte solide şi de a le trimite spre aprobare serviciilor Comisiei Europene, în cazul proiectelor majore, al căror cost total depăşeşte 75 milioane euro.
"Este responsabilitatea autorităţilor române să pregătească un proiect în acest sens, inclusiv un studiu de fezabilitate obiectiv, care să poată recomanda dacă o conexiune rutieră ar trebui să fie sub forma unei autostrăzi sau a unui drum expres; ce traseu ar trebui sa aibă şi dacă toate aces-tea ar trebui să se realizeze într-un termen scurt, mediu sau lung, ţinând cont de asemenea de fondurile dis-ponibile. Serviciile Comisiei (DG REGIO) nu au primit încă o cerere de finanţare pentru acest proiect", a spus comisarul european.
--------------
Cătălin Drulă: "Luni, PSD a încercat blocarea Legii pentru autostrada Tg. Mureş-Iaşi prin manevra retrimiterii la Comisie (fără nicio explicaţie). Au pierdut în plen cu 81 de voturi pentru retrimitere, o abţinere şi 84 de voturi contra.
Mai mulţi parlamentari moldoveni PSD au votat pentru retrimitere. Deşi declarativ susţin legea, la vot fac altfel".
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2018, 01:31)
Constructia acelei autostrazii contravine intereselor Rusiei, asa incat PSD va obstructiona constructia.
1.1. Logica invers (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2018, 09:58)
Spun ca plec la Varșovia , ca lumea sa înțeleagă ca nu plec la Varșovia , si eu de fapt sa plec la Varșovia .
2. Autostrada nepoților
(mesaj trimis de anonim în data de 08.11.2018, 09:51)
De ani de zile se chinuie cu finalizarea unor autostrăzi cu termene depășite. Mai vorbim si de Sibiu-Pitești , Comarnic-Brasov. Acum si de A8 . Încă nu exista o autostrada pana la capăt. In parlament se pot vota toate intr-o săptămâna.