"Provocarea mea este ca Animawings să devină o poveste românească de succes"

A CONSEMNAT EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii #Transporturi / 7 septembrie 2022

"Provocarea mea este ca Animawings să devină o poveste românească de succes"

(Interviu cu Cristian Pandel, Chairman of the Board Memento Group)

După ce s-a remarcat în sectorul turismului cu povestea de succes Christian Tour şi a reuşit să consolideze şi alte afaceri, printre care compania de transport Memento Bus, lanţul comercial Yuga, franciza Tui TravelCenter, Cristian Pandel, Chairman of the Board Memento Group, a avut o nouă revelaţie şi de la vis la realitate nu a mai fost decât un pas. Şi-a propus ca, peste ani, atunci când va strânge nepoţii în jurul său, să le povestească nu doar cât şi unde a călătorit, ci să le spună şi că a "zburat cu propriile sale aripi". Astfel, în urmă cu doi ani, cunoscutul antreprenor a înfiinţat compania aeriană Animawings, despre care spune că vrea sa o transforme într-o poveste cu un succes similar celui de care se bucură Christian Tour, dar, mai presus decât orice, să fie compania ce ridică steagul românesc pe cer: "Mi-am dorit să înfiinţăm o companie aeriană cu steagul românesc pe fuzelaj. Provocarea pentru mine este să reuşesc şi în aviaţie. Acum, aviaţia românească este, economic vorbind, la pământ şi tot vin din exterior alte steaguri pe fuzelaj. Chiar dacă avem şi noi acţionari străini în companie, taxele sunt plătitre aici, piloţii sunt români, remuneraţi în ţara noastră, aş dori să nu pierdem industria aceasta de zbor. Nu aş vrea ca pe cerul nostru să zboare orice alt steag numai al nostru nu".

Reporter: Deşi Animawings operează deja de circa doi ani, vă rog sa-mi spuneţi cum a devenit acest vis realitate?

Cristian Pandel: Aşa este, Animawings este un vis devenit realitate. Practic, ideea de proiect s-a născut în 2019 şi a venit oarecum natural, întrucât aveam foarte multe vacanţe în afara ţării şi foloseam multe zboruri pentru extern. Ne-am gândit că ar fi natural să facem şi acest pas, mai ales că piaţa românească de transport aerian nu este foarte bine consolidată. Mi-am dorit să înfiinţăm o companie aeriană cu steagul românesc pe fuzelaj. Am setat toată echipa şi mi-am dat seama că am nevoie de cineva care să aibă un know-how puternic. Fiind într-o relaţie strânsă cu Grecia de 25 de ani, am ales să lucrăm cu compania naţională a Greciei, Aegean Airlines. Aşadar, am încheiat un parteneriat cu Aegean, compania elenă având şi ea acţiuni în acest joint venture, ca să ne ajute pe partea operaţională, pentru că pe comercial ştim ce avem de făcut. Chiar înainte de pandemie, în februaie 2020, am semnat cu Aegean Airlines, care au au achiziţionat atunci 25% din noul proiect. Apoi a venit pandemia, în 13 martie a venit lockdown-ul, s-au amânat toate proiectele şi când am ieşt din lockdown m-am gandit foarte mult, într-o seară, daca să aduc sau nu primul avion. Citeam o carte care spunea că viaţa este de fapt o poveste. Şi atunci mi-am spus că, la 80 de ani, când am să povestesc cu nepoţii mei, vreau să am şi această poveste - că am încercat şi să "zbor". Aşa a venit primul avion, în luna iunie 2020, iar provocarea pentru mine este să reuşesc şi în aviaţie. Acum, aviaţia românească este, economic vorbind, la pământ şi tot vin din exterior alte steaguri pe fuzelaj. Chiar dacă avem şi noi acţionari străini în companie, taxele sunt plătitre aici, piloţii sunt români, remuneraţi în ţara noastră, aş dori să nu pierdem industria aceasta de zbor. Nu aş vrea ca pe cerul nostru să zboare orice alt steag numai al nostru nu. Este foarte importat ca România să aibă şi companii româneşti de zbor.

Reporter: Câte avioane aveţi acum şi câţi angajaţi?

Cristian Pandel: Acum avem două avioane ale noastre şi mai avem unul luat în sistem ACMI (n.r. leasing aerian), deci operăm cu trei avioane. Când avem nevoie mai operăm cu avioane de la fratele nostru mai mare Aegean Airlines. Avem 55 de zboruri săptămânal, fiecare avion face circa trei rotaţii pe zi. Sunt aproximativ 15 destinaţii către care zburăm - cele mai multe sunt pe Antalya, Grecia , Bodrum etc.

În prezent, avem circa 80 de angajaţi la Animawings. Piloţii au o experienţă foarte mare şi fac şi ei traning continuu. Pentru angajaţi este o provocare faptul că suntem o companie mica, dar facem parte dintr-un grup mare.

Reporter: Care este următorul pas?

Cristian Pandel: Următorul pas ar fi să mărim flota şi să intrăm pe anumite destinaţii hibrid, respectiv curse regulate şi charter. Am dori să mărim numărul de zboruri pe Grecia, pentru că există cerere foarte mare şi avem şi parteneriatul cu Aegean. Sper ca anul viitor să reuşesc să demonstrez că şi Animawings poate face o poveste de succes cum a făcut Christian Tour, bazată întotdeauna pe serviciu corect, client şi condiţii de calitate.

Reporter: Ce înţelegeţi prin serviciu corect şi calitate?

Cristian Pandel: Aeronavele noastre au 174 de locuri, comparativ cu cele Airbus 320, low-cost, care au 180 de locuri. La noi este mult mai mult loc la fiecare scaun. Echipa este impecabilă, pentru că este important ca turistul nostru că plece mulţumit. Aegean a fost votată, în ultimii zece ani, de Sky Trucks, compania anului la nivel regional - companie de 4 stele. Ne dorim ca şi noi să avem o companie de 4 stele în România, în care să nu-ţi fie teamă să zbori, iar personalul să te servească şi să-ţi zâmbească întotdeauna. Sunt foarte încântat că reuşim să păstrăm standardul din aviaţie. Acest lucru îl facem printr-un traning continuu, pentru ca oamenii să-şi facă meseria aşa cum trebuie, să aibă ţinuta care trebuie etc. Provocarea noastră pe Animawings va fi pe partea comercială, să reuşim ca şi această companie să-şi găsească locul în piaţă.

Reporter: Cu ce noutăţi aţi venit în această vară şi ce urmează să lansaţi?

Cristian Pandel: Ca noutăţi, am operat pe Spania - Mallorca, Tenerife -, am deschis zboruri în toate oraşele mari ale ţării, pe toate insulele greceşti, pe destinaţii în Turcia. Ca destinaţii noi, aş vrea să deschidem rute comerciale către Israel, probabil vom intra şi pe Athena, pe Cipru şi pe ceva destinaţii din Italia. Avem chartere pe Zanzibar toată iarna, pe Iordania, pe Maroc. A rămas deschis Egiptul, pe care l-am operat tot timpul anului, şi am pus pentru prima oară chartere pe Istanbul.

De Sărbători vom face toate zborurile exotice şi ne pregătim pentru vara anului viitor, când ne dorim să extindem paleta de destinaţii şi să creştem. Pentru prima oară, anul viitor vom încerca să depăşim 2019, suntem consolidaţi, am închis rănile din pandemie şi suntem pregătiţi operaţional să depăşim performanţele din 2019. Va trebui să recrutăm noi echipe la Christian Tour şi ne vom dubla şi spaţiul în care lucrăm. Pe întreg grupul, acum avem circa 700 de angajaţi.

Reporter: Cum a reuşit Animawings să opereze fără probleme mari în acest sezon, având în vedere haosul care a fost în aeroporturi?

Cristian Pandel: Lipsa de personal a fost problema din aeroporturi în această vară, iar noi fiind o companie mai mică şi cu destinaţii de vacanţă, nu am avut întârzieri majore. Orice defect care apare la un avion produce întârzieri si, având în vedere că a fost o cerere foarte mare, nu era cu putinţă să găseşti înlocuire pentru un avion defect. În acest condiţii, trebuie să faci parte dintr-un grup de companii mari, care să te poată susţine, să nu ai întârzieri de câte 12 ore. A mai fost şi lipsa de echipaj. Multe companii aeriene nu au ştiut în aprilie-mai ce va urma şi nu şi-au mai luat personal. Noi am angajat tot personalul necesar, pentru că noi ştiam care este business-ul nostru, operând chartere. Contractul era semnat şi am angajat exact oamenii care ne trebuie. O companie mare care are 15 avioane şi în anii trecuţi 7 au fost ţinute la sol nu a ştiut dacă să ia personal pentru toate 15, iar în sezon a fost foarte greu. În plus, în aviaţie şi în aeroport nu poţi lua pe cineva azi să-l angajezi şi mâine să înceapă lucrul, este nevoie de 3-6 luni de traning, iar companiile nu au beneficiat de acest timp.

În tot acest haos care a fost pe aeroporturi, Animawings şi noi, Christian Tour, avem cel mai mare grad de satisfacţie din ultimii ani, pentru că am făcut lucrurile foarte corect, împreună cu partenerul nostru grec, concentrându-ne foarte mult pe client. Întârzieri vor fi întotdeauna în aviaţie. De exemplu, recent am avut un bird strike, a intrat o pasăre într-un avion, şi automat avionul nu a mai putut decola. Dar întarzierea noastră a fost minoră, pentru că am reuşit să aducem din flota noastră de 78 de avioane de la Aegean. Într-o oră şi 20 de minute poate veni un avion de la Atena sau piesa pentru a repara aeronava lovită, ceea ce ne ajută foarte mult operaţional. În acelaşi timp, echipa s-a structurat foarte bine, iar eu sunt mândru că am reuşit pe zona de calitate. Nu suntem perfecţi, mai avem foarte mult de lucrat, dar focusul echipei este calitatea şi aşa am reuşit în acest sezon greu.

Reporter: Ce rezultate financiare a înregistrat Christian Tour anul trecut şi ce estimări aveţi pentru anul în curs?

Cristian Pandel: În acest an nu am avut ca target să facem mulţi bani, ne-am propus ca după doi ani în care am nedreptăţit oarecum clienţii, deşi nu din vina noastră, să le recâştigăm încrederea. Noi am avut un an profitabil şi în 2021, nu ca în 2019 dar suntem în top 3 în ceea ce priveşte profitul, în domeniul agenţiilor de turism. Ca rulaj, în 2021 am fost cam la 70% din 2019 şi estimez că în 2022 rulajul va atinge circa 90-95% din nivelul înregistrat în 2019. Aşadar, stăm bine la capitolul profitabilitate, dar nu aşa cum ne-am fi dorit, pentru că a crescut preţul petrolului, fapt care ne-a afectat şi pe noi. Sunt, însă, mulţumit că avem un feedback bun de la clienţi.

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 1 )

  1. Dle nu-ți lipsește curajul și se pare că gândești bine .Îți doresc mult,mult succes!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
chocoland.ro
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

20 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7908
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3538
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9910
Gram de aur (XAU)Gram de aur401.4137

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb