Vânzările de maşini electrice (BEV) pe principalele pieţe europene au crescut în 2022 cu 28% faţă de anul precedent, însă pentru acest an evoluţia va depinde de politicile de stimulente financiare guvernamentale acordate populaţiei pentru aceste achiziţii, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din reţeaua PwC, conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit comunicatului citat, în ultimul trimestru al anului trecut, vânzările au înregistrat un avans de 39%, raportat la perioada corespunzătoare din 2021, consumatorii grăbindu-se să beneficieze de stimulentele integrale. Începând din acest an mai multe state cu pieţe auto importante au diminuat sau eliminat stimulentele.
"Mai multe ţări trec acum la o altă etapă de dezvoltare a pieţei BEV, în care consideră că stimulentele acordate de guverne şi-au atins scopul şi în care se bazează pe un interes mai mare din partea consumatorilor, precum şi pe reglementările privind limitarea emisiilor de CO2. Rămâne însă de văzut dacă eliminarea sau reducerea stimulentelor, atât în Europa, cât şi în China, vor avea un impact semnificativ asupra pieţei. Nici în România nu este exclus ca sumele acordate prin Rabla Plus să fie limitate la maşinile electrice mai scumpe de 60.000 de euro, o practică deja întâlnită în alte state europene. De altfel, România acordă acum printre cele mai mari stimulente, de 10.000 euro, ceea ce s-a reflectat într-o creştere semnificativă a vânzărilor de maşini verzi, cu aproape 50% în 2022", a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider pentru industria auto, PwC România.
După ce în trimestrul al patrulea, germanii au cumpărat pentru prima dată mai multe vehicule hibride şi BEV decât vehicule cu combustie internă (+66%), consumatorii grăbindu-se să profite de stimulentele integrale, de la începutul anului se vede o contracţie a pieţei, pe fondul reducerii sumelor. Din ianuarie 2023, stimulentele au scăzut de la 6.000 euro la 4.500 euro pentru modelele sub 40.000 euro şi de la 5.000 euro la 3.000 euro pentru modelele cu preţuri mai mici de 65.000 euro, iar stimulentele pentru PHEV au fost eliminate, adaugă comunicatul citat.
Şi cumpărătorii de BEV din Franţa primesc, de la începutul anului 2023, maximum 5.000 de euro din partea statului, în scădere cu 1.000 de euro. Cu toate acestea, stimulentul pentru gospodăriile cu venituri mici a crescut la 7.000 de euro. În China, piaţă care a crescut cu 87% anul trecut, subvenţiile pentru BEV au fost retrase complet.
Alte concluzii ale raportului:
- Vânzările totale de maşini electrice - BEV, hibride şi plug-in de pe principalele cinci pieţe europene au crescut cu 12%, la 3,7 milioane vehicule. Dacă mai sunt adăugate Austria, Norvegia, Suedia, Elveţia şi Olanda, vânzările au avansat cu 11,4%, la 4,4 milioane.
- În ciuda tensiunilor geopolitice şi a preţurilor ridicate la energie, vânzările globale de BEV-uri au crescut cu 70% în 2022, faţă de anul anterior.
- Vehiculele electrice vor depăşi vehiculele cu combustie internă în ceea ce priveşte costurile totale ale deţinerii unei astfel de maşini.
- Tensiunile geopolitice sporesc presiunea asupra producătorilor europeni de echipamente originale pentru a-şi construi propriile facilităţi de producţie de baterii în Europa.
- Piaţa BEV din Statele Unite a prins avânt cu o creştere de 88% anul trecut.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.02.2023, 11:42)
Ar cam fi culmea ca sa-ti iei masina peste 60000 eur si sa mai vrei si subventie. Alea sunt deja de lux, luxul nu se subventioneaza din taxe.
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.02.2023, 13:30)
Corect ! Mai bine subventionam Spring made in China.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.02.2023, 13:48)
Si vecinul meu vrea sa cumpere e-masina,
dupa ce vinde cele 2 capre pe care-l mai are
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.02.2023, 14:27)
Iarasi "algerianul" de pe malul lacului Balaton:-)