"Faţă de forma adoptată de Guvern, Parlamentul a operat o singură modificare în conţinutul normativ al OUG 136/2020 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. Astfel, articolul unic din legea supusă reexaminării - cu referire la art. 3 alin. (1) din OUG nr. 136/2020 - prevede: «(1) Bugetul asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii pe anul 2020 se diminuează la venituri cu suma de 427.076 mii lei, subvenţia de la bugetul de stat majorându-se cu aceeaşi sumă». Această soluţie legislativă viza corelarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii pe anul 2020 cu bugetul de stat pe anul 2020, ca urmare a intervenţiilor legislative adoptate de Parlament prin Legea privind aprobarea OUG nr. 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare", se arată în cererea de reexaminare.
În document se menţionează că, prin Decizia Curţii Constituţionale nr. 1/2021, Legea privind aprobarea OUG 135/2020 a fost parţial declarată neconstituţională.
"Astfel, prin această decizie, Curtea a reţinut că, prin dispoziţiile art. I pct. 8 şi pct. 9 din legea analizată, s-a creat un vid legislativ, întrucât «abrogarea art. 42 şi art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 135/2020, determină o stare de insecuritate juridică, neputându-se determina dacă de la intrarea în vigoare a legii, pe de o parte, se menţine modul de calcul al pensiilor prin recurgerea la valoarea unui punct de pensie, punct a cărui valoare nu mai există din punct de vedere normativ, iar, pe de altă parte, care va fi modul de creştere a salariilor personalului didactic»", mai scrie în cerere.
Conform sursei citate, prin aceeaşi decizie, Curtea a reţinut că revine Parlamentului competenţa de a infirma/confirma, în termeni clari şi neechivoci, atât valoarea punctului de pensie, stabilită prin articolul 42 din OUG 135/2020, cât şi etapizarea creşterii drepturilor salariale pentru personalul didactic, stabilită prin articolul 43 din OUG 135/2020.
"În acest context, în care actul normativ ce a generat intervenţia legislativă din cuprinsul legii supuse reexaminării a fost declarat neconstituţional, considerăm că este necesară reanalizarea de către Parlament a Legii pentru aprobarea OUG 136/2020 pentru rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 în vederea corelării celor două acte normative. Această corelare este cu atât mai necesară cu cât legea supusă reexaminării reglementează exclusiv măsuri de ordin tehnic, prin care se asigură finanţarea de cheltuieli ale bugetului asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii estimate în baza unui nivel deja decis al punctului de pensie, respectiv în baza unui calendar deja aprobat de modificare a acestuia. Or, creşterea sau diminuarea punctului de pensie se va stabili prin legea privind aprobarea OUG 135/2020 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2020, modificarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri bugetare, care se află pe agenda Parlamentului în vederea punerii de acord cu Decizia 1/2021 a Curţii Constituţionale", se precizează în solicitarea de reexaminare.
Pe 22 septembrie 2020, Camera Deputaţilor şi Senatul au adoptat în plen reunit proiectele de lege care aprobă rectificarea bugetară în forma care include amendamentul PSD ce prevede majorarea pensiilor cu 40%. Guvernul a sesizat Curtea privind proiectele care vizează rectificarea bugetară pe data de 13 octombrie 2020. Pe 13 ianuarie, CCR a admis sesizarea privind OUG 135/2020, dar a respins obiecţia Executivului privind legea ce a modificat OUG 136/2020 referitoare la rectificarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2020. Judecătorii constituţionali au respins sesizarea cu privire la OUG 136/2020 în considerentul că Parlamentul poate stabili majorarea de 40% a punctului de pensie, stabilindu-i valoarea, şi atunci ordonanţa respectivă nu poate fi stabilită ca fiind neconstituţională.