REFERENDUM: CENTRE FOR AMERICAN PROGRESS: Victor Ponta apără democraţia, nu o subminează

ALEXANDRU SÂRBU
Ziarul BURSA #Politică / 26 iulie 2012

Victor Ponta apără democraţia, nu o subminează

Premierul Victor Ponta apără democraţia, nu o subminează, potrivit unui material publicat de către Center for American Progress (CAP), un think tank american de orientare progresistă. Acuzele din partea unor publicaţii precum The Washington Post şi The Economist, potrivit cărora primul-ministru ar fi responsabil pentru criza politică din ţara noastră, atacând democraţia şi stabilitatea politică a ţării, nu sunt doar greşite, ci şi induc în eroare, în mod intenţionat, publicul, consideră autorii articolului.

Acest lucru ar fi sugerat de o analiză mai atentă a comportamentului din trecut, precum şi a unor acţiuni recente, ale preşedintelui suspendat Traian Băsescu, dar şi deciziile Curţii Constituţionale a României (CCR) cu privire la suspendare şi referendum, potrivit domniilor lor.

Membrii CAP amintesc că Traian Băsescu a fost acuzat de acte de corupţie, fraudare a alegerilor şi comportament neadecvat de la câştigarea alegerilor prezidenţiale din anul 2004 şi a fost suspendat pentru prima oară în urmă cu cinci ani în urma unor acuzaţii potrivit cărora Ministrul Justiţiei de atunci, Monica Macovei, conducea anchete penale motivate politic.

Acum, Traian Băsescu se află în confruntare cu premierul Victor Ponta. Acesta, care nu a împlinit încă 40 de ani, şi-a făcut un nume ca procuror general şi reformator al Partidului Social Democrat (PSD), care a format, recent, un guvern de coaliţie cu Partidul Naţional Liberal (PNL), sub numele de Uniunea Social Liberală (USL), explică autorii, care amintesc că Victor Ponta este cea de a treia persoană care ocupă funcţia de prim ministru în mai puţin de şase luni.

"Între timp, enorm de nepopularul preşedinte Băsescu, disperat să îşi revitalizeze perspectivele politice, a continuat să agite apele în favoarea sa. Lovit de o serie de măsuri dure de austeritate, poporul român şi-a pierdut încrederea în preşedintele Băsescu, a cărui popularitate se afla deja în declin, ca urmare a unei serii de încălcări ale Constituţiei, printre care schimbarea majorităţii necesare pentru a-l suspenda", scriu domniile lor.

După instalarea în funcţie, premierul Ponta a încercat rapid să se concentreze pe poli-tici, nu pe politică, prioritatea sa fiind să implementeze reforme sociale şi economice destinate să orienteze Guvernul către crearea de locuri de muncă şi stimularea creşterii economice, potrivit CAP. În timp ce a asigurat că acordurile cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Banca Mondială (BM), încheiate de către guvernele anterioare, vor fi menţinute, Victor Ponta a căutat să asigure creştere, prin îmbunăţirea capacităţii ţării de a absorbi fondurile europene, arată organizaţia americană.

În paralel, noul premier a promis că va creşte salariile din sectorul public şi va returna pensionarilor banii care le fuseseră con-fiscaţi în mod ilegal, în speranţa de a stimula investiţiile şi cererea internă şi de a îi ajuta pe cei care au fost loviţi cel mai puternic de politicile de austeritate ale preşedintelui Băsescu.

Politicile noului guvern s-au dovedit popu-lare în ochii electoratului, acest lucru ducând la o victorie clară pentru USL la alegerile locale din luna iunie. "Drept răspuns, preşedintele Băsescu a lansat ceea ce poate fi catalogat drept un veninos atac personal şi politic la adresa premierului Ponta. A căutat să oprească agenda reformatoare a Guvernului, apelând, mai mult decât i se permitea, la Curtea Constituţională pentru a bloca reformele", scriu membrii CAP.

Pe fondul tensiunilor în creştere, USL a schimbat conducerea celor două camere ale Parlamentului şi l-a suspendat pe preşedinte. Aceste decizii au fost declarate constituţionale de către CCR, arată domniile lor. Deşi majoritatea membrilor Curţii au fost numiţi de către Traian Băsescu, aceasta a stabilit că preşedintele a încercat să reducă puterile Parlamentului şi ale premierului şi că a eşuat în rolul său de a media între puterile statului, adaugă autorii articolului.

"După ce Curtea Constituţională şi-a prezentat opinia cu privire la condiţiile de validare a referendumului, premierul Ponta a scris liderilor celor două camere parlamentare, insistând ca această opinie să fie respectată, - nu tocmai reacţia unui tiran însetat de putere şi nedemocratic", mai scriu domniile lor, care consideră că Victor Ponta s-a arătat echilibrat în timpul crizei, comunicând cu comunitatea internaţională şi apărând Curtea.

Reprezentanţii CAP sunt de părere că, dacă Traian Băsescu ar fi arătat acelaşi res-pect pentru agenda de reforme sociale şi economice ale Guvernului şi pentru Constituţia României, perspectivele economice ale ţării noastre şi nivelul de democraţie ar fi mult mai sănătoare. Domniile lor îşi exprimă speranţa că dorinţa şi interesele cetăţenilor români vor triumfa. "Pe termen scurt, acest lucru depinde de prezenţa la vot; pe termen lung, este, mai degrabă, o chestiune de timp", conchid cei doi autori.

Cine este Center for American Progress?

Center for American Progress (CAP) este un think tank american progresist, înfiinţat în anul 2003, având sediul în Washington, D.C. Actualul Preşedinte-Director General al organizaţiei, Neera Tanden, a fost directorul pentru politici interne în campania pentru alegerile prezidenţiale din 2008 a lui Barack Obama. De asemenea, a lucrat şi pentru campania lui Hillary Clinton, în acelaşi an.

Unul dintre cei doi autori ai articolului, John Podesta, a fost şef de cabinet al preşedintelui Bill Clinton. Domnia sa este primul Preşedinte-Director General al CAP. Având în vedere influenţa sa în formarea Administraţiei Obama, revista TIME scria, în anul 2008, că "de când Fundaţia Heritage a contribuit la ghidarea tranziţiei lui Ronald Reagan în anul 1981, nici un alt grup din exterior nu a mai avut atâta putere".

Opinia Cititorului ( 13 )

  1. Stimata conducere a CAP analiz dumneavoastra este foarte interesanta si aduce un plus de obiectiviate in fata electoratului. Va rog daca se poate sa explicati pe larg care este legatura logica intre ipopularitate vizavi de electorat si reforme sociale respectiv economice pentru crearea de lucuri de munca. Noul Cod al Muncii implementat in timpul presedentiei domnuli Basescu a dus la o liberarlizare a pietei fortei de munca si implicit a apetitului pentru marirea locurilor de munca datorita unei competiitii mai acerbe pe piata fortei de munca creind premisele unei economii competitive asa cum a fost de nenumarate ori iterata in conferintele la nivel inalt de la Bruxelles cu sefii de state si de vuvern. In acest sens puteti consulta o serie de publicatii europene care lauda aceste schimbari de optica in economia romaneasca si care din pacate si in scrisoarea adresata UE de catere intelectualii romani continua sa nu fie luata in seama , dansii fiiind inca adepti unui stat social in defavoasrea celui competitiv , care desi suna darwinist trebuie privit in complexitatea sa care include si instrumentele necesare sustinute de fondurile structurale pentru a permite acest balans extrem de dificil de obtinut si de confirmat prin prezentarea unei doze optimale chair si de membrii marcanti ai factorilor decizionali de la Bruxelles. De aceea consider o abordare a acestei problematici utila pentru cititorii bine informati si exigenti ai publicatiei preferate de factorii deciziionali strategici din viata economico-financiara romaneasca. Va multumesc anticipat pentru efortul de a va fi aplecat asupra acestei remarci.

    Cei doi autori sint fratii din America ai lui Mihai Gadea si respectiv Radu Tudor. Ei sint specializati in campanii electorale si PSD i-a angajat cu ora, pina duminica.

    Articolul este trimis pe e-mail, din Romania. Singura lor contributie este ca l-au semnat. Urmeaza ca Ponta sa-i dea in judecata pentru drepturile de autor. 

    1. esti in pana de cuvinte si le-ai gasit pe acestea de 2 bani , cat defapt si valorezi; intoleranta pdl s-a molipsit; de ce a fost greva parlamentara? de ce a iesit tara in strada; de ce pleaca medicii , tinerinerii, am asteptat opt ani ca vine BINELE, promis dar NIMIC; CE SA MAI FACA ACUM ?? .. AJUNGE ! Franta ce a ales, dreapta sau stanga?! poate nu sti .. STANGA europeana!

    Ce am citit în articolul de mai sus este, sigur dintr-un univers paralel în care un anume Ponta "care nu a împlinit încă 40 de ani, şi-a făcut un nume ca procuror general şi reformator al Partidului Social Democrat". Acesta "După instalarea în funcţie, premierul Ponta a încercat rapid să se concentreze pe poli-tici, nu pe politică, prioritatea sa fiind să implementeze reforme sociale şi economice destinate să orienteze Guvernul către crearea de locuri de muncă şi stimularea creşterii economice, potrivit CAP." Și multe altele care mă îndreptățesc să afirm că sigur este vorba de alt Ponta, nu al nostru, dintr-un univers paralel. Mai trebuia trebuia menționat că în celălat univers nu s-a inventat minciuna. Of, of, of!

    Intrebare In ce conditii statul social este competitiv? Pai, sa iau cazul Olandei si Suediei de exemplu. Cand am fost bursier al Guvernului Olandei la Universitatea din Maastricht in 2001 in domeniul legii competitivitatii in Uniunea Europeana era in documentatie un paragraf art.81 din Legea Competitiei in Uniunea Europeana care se referea la abuzul de pozitie dominanta al corporatiilor(multinationalelo r) si indemnul catre o societate deschisa cu corporatii cu responsabilitate sociala. Cu alte cuvinte statul social occidental este competitiv, deoarece are 3 lucruri fundamentale care lipsesc in Romania postdecembrista si anume tehnologie avansata, infrastructura dezvoltata si nu in ultimul rand corporatii cu responsabilitate sociala.

    Statul social poate fi si competitiv in acelasi timp.

    Se vorbeste, adesea, in termeni laudativi despre modelul social din Germania si despre cel din tarile nordice, care reusesc sa ramana competitive, in ciuda unei protectii ridicate a angajatilor.  

    Unul dintre "secretele" acestor tari consta in flexibilitatea pietei muncii. Spre exemplu, tarile in cauza nu au o lege care sa stipuleze un salariu minim pe economie. In schimb, au loc negocieri colective in fiecare an, care fixeaza o remuneratie minima la nivel de industrie si regiune (cel putin in cazul Germaniei). Acest sistem pare ca functioneaza mai bine decat cel bazat pe o legislatie a salariului minim, care prezinta anumite rigiditati.  

    Nu am pretentia ca am spus ceva nou. Doar am vrut sa amintesc acest element, in conditiile discutiei despre flexibilizarea pietei muncii pentru a creste competitivitatea economica a Europei. 

    Pare ca, la nivelul continentului, exista diferente de perceptie, intre diferite grupuri de tari, cu privire la ceea ce inseamna, cu adevarat, un "stat social".

    1. Stimate domnule Sarbu,

      aveti perfecta dreptate simbioza intre austeritate si crestere economica este importanta. Este trist sa vezi lucratori ai unui concern ca sunt descrisi drept zilieri in raport cu colegii lor unde concernul isi are centrala, ca in Romania nu exista impamantata notiunea de pensie de intreprindere si ca firmele care au fost privatizate minoritar sau majoritar prea putin se mai gandesc la salariatii acestora si unele dintre ele uita promisiunea de a lista pachete minoritare la bursa. Bineinteles aceasta schimbare de view nu se poate face peste noapte si are un puternic opozant in lobbyul patronal si al multinationalelor, insa asa cum spunea Bosch sunt bogat pentru ca platesc salarii corespunzatoare lucratorilor mei ca sa fie loiali firmei. Deci in concluzie daca doriti ca aceste lucruri sa nu fie puse in practica vor sa nu ma votati la urmatoarele alegeri prezidentiale .

      Cu stima, Virgil Bestea 

    Articolul de fata l-a scris cineva care habar nu are de capitalism !

    "noul premier a promis că va creşte salariile din sectorul privat". Poftim ? Cum poate guvernul sa majoreze salariile in sectorul privat ?. 

    Alta ciudatenie din articol: 

    Presedintele ... "A căutat să oprească agenda reformatoare a Guvernului, apelând, mai mult decât i se permitea, la Curtea Constituţională pentru a bloca reformele" 

    Serios ? Care contestari ale unor reforme ? Care reforme ? Ordonantele de urgenta date pentru modificarea legii referendumului ? O lege se ataca la CC daca este neconstitutionala. Cumva e anormal acest lucru ?

    In esenta articolul de fata aproape in intregime nu are nici o legatura cu realitatea. Este un articol care sustine punctul de vedere al USL, punct de vedere criticat de UE. Sau poate cei din UE nu stiu ce e aia democratie si stat de drept ? 

    1. Imi cer scuze. Am scris din greseala "privat" in loc de "public". Am corectat eroarea.

      pentru corectare.

      Interesant este ca in articol nu se spune nimic despre vizita la Bruxelles a prim ministrului si nici despre cele 11 puncte pe care conducerea actuala a tarii trebuiau sa le rezolve. 

      Toate cel 11 puncte de altfel intareau statul de drept si protejau imporiva imixtiuniii politicului in functionarea lui.

      Cred ca indiferent de rezultat ne asteapta vremuri foarte grele. 

      Articolul este, in mod evident, favorabil premierului Victor Ponta. Ce am incercat sa arat in acest material este ca exista, peste ocean, si voci care iau apararea actualei conduceri a tarii. Si ca aceste voci au o anumita influenta in cercuri inalte. CAP este un grup de lobby, dar nu unul oarecare.

      In legatura cu ultima observatie, cred ca aveti dreptate. Perspectivele economice nu ne ofera prea multe motive de optimism.  

    Baietii astia sunt niste lobbisti din America. Adica niste nenea care spun exact ceea ce sunt platiti sa spuna. Meseria lor este una onorabila, dar sa compari mesajele lor cu articolele din The Economist si Washington Post e ca si cum ai compara o goarna cu orchestra simfonica de la Scala.

    aliass colonelu de propaganda antiromaneasca si legionara mru-nemteanu-kakavei-preda

    doua fituici ordinare cu care arunca jegurile cu matasea broastei in ochii romanilor. 

    bravo ma sndule, de mult n-am mai putut scrie pe internet cu majuscule un nume, bravo Alexandru Sarbu  

    de fapt aceasta e realitatea din romania 

    pentru tine sandule am sa mai vin pe bursa si dupa 29, 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb