• Virgil Păunescu, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii: "Avizul CES este consultativ, adică proiectul de lege poate trece chiar dacă partenerii sociali nu sunt de acord"
Greutatea cu care înaintează aprobarea pachetului de legi care vizează reforma din Sănătate este mascată de Ministerul Sănătăţii. Deşi pachetul de legi a fost prezentat săptămîna aceasta Parlamentului şi trebuia să fie dus ieri şi Guvernului, piedicile pe care le întîmpină sînt mult mai mari decît lasă oficialii ministerului să se vadă.
Consiliul Economic şi Social (CES) a dat aviz nefavorabil proiectului de reformă cu puţin timp înainte ca acesta să fie asumat de Eugen Nicolăescu în faţa Parlamentului. Nemulţumirile partenerilor sociali care reunesc patronatele şi sindicatele nu au fost dezvăluite pînă acum de Ministerul Sănătăţii, deşi sindicaliştii vorbesc de disfuncţionalităţi grave în dialogul tripartit.
Iacob Baciu, preşedintele Confederaţiei Sindicatelor Democratice din România (CSDR) ne-a declarat că "pachetul de legi trebuia să primească avizul CES", iar acesta a fost amînat după discuţiile pe care reprezentanţii sindicatelor şi patronatelor le vor avea cu premierul şi cu ministrul Sănătăţii miercurea viitoare. Domnia sa ne-a spus că "deşi proiectul a fost supus dezbaterii publice, observaţiile făcute de noi nu au fost luate în seamă". Iacob Baciu ne-a mărturisit că din informaţiile pe care le deţine, Eugen Nicolăescu urma să-şi asume răspunderea asupra pachetului de legi pe 27 ianuarie, contrazicînd astfel varianta ca pachetul de legi să intre în dezbaterea Parlamentului. Nemulţumirile sindicaliştilor vizează printre altele lipsa de importanţă acordată consiliilor de administraţie ale instituţiilor sanitare care "ar trebui nu doar să avizeze anumite hotărîri ci să hotărască în privinţa acestora".
Bogdan Hossu, preşedintele Cartel Alfa ne-a declarat: "prin faptul că aceste consilii de administraţie nu sînt funcţionale este demonstrată nerespectarea principiilor tripartidismului".
Nici Dumitru Costin, preşedintele BNS, nu este de acord cu proiectul de reformă care "nu are deocamdată o formă finală", din moment ce "sînt neconcordanţe flagrante în corpul textului de lege". Dumnealui a făcut referire la faptul că sînt pasaje în lege care prevăd unificarea activităţii CNAS din teritoriu pentru a se ajunge la o singură Casă la nivel naţional, în timp ce în alte pasaje se menţionează că asiguratul îşi poate alege Casa la care să fie asigurat. Dumitru Costin ne-a mai spus că proiectul de lege acordă preşedintelui CNAS putere de decizie pe o sumă de bani impresionantă: "cele 100.000 de miliarde lei vechi cît este bugetul Casei nu pot fi în responsabilitatea unui singur om deoarece acesta îi poate folosi după bunul plac".
Procedura CES arată "nevoia unei dezbateri publice reale", este de părere Dumitru Costin, lăsînd să se înţeleagă că publicarea pe site-ul ministerului a proiectului de lege spre dezbatere nu a fost decît o mimare a dialogului.
O altă nemulţumire a sindicaliştilor este aceea care prevede că banii colectaţi la Casă sînt destinaţi nu numai asiguraţilor pentru servicii medicale ci finanţează şi programele de sănătate ale ministerului. "Mai mult, în proiectul de lege, ministrul aprobă prin ordin programele de sănătate naţionale, în-să acestea trebuie să facă obiectul dezbaterilor publice şi adop-tării prin Hotărîre de Guvern", consideră Bogdan Hossu.
Nici problema societăţilor comerciale ce trebuie să plătească asigurările sociale ale asiguraţilor care nu beneficiază de venit nu a fost rezolvată, ne-a mai spus Bogdan Hossu. "Societăţile trebuie să facă anchete sociale pentru a vedea care din acţionari nu mai are venituri şi vor plăti 6,5% din dividendele pe acţiunile acestora".
Pe de altă parte, Virgil Păunescu, secretar de stat în Ministerul Sănătăţii ne-a spus ieri că nu auzise de decizia CES de a nu acorda aviz favorabil reformei şi că oricum "avizul CES este consultativ, adică proiectul de lege poate trece chiar dacă partenerii sociali nu îl agreează".
Dificultăţile apărute nu pot ară-ta decît că reforma din Sănătate pare că este făcută din mers, deşi hotărîrea ministrului este admirabilă. Problema este că, odată reforma aprobată într-o formă neadecvată va fi corectată cu Ordonanţe de Urgenţă pentru a putea funcţiona.