Renault-Nissan a ajuns vineri la un acord preliminar cu guvernul Franţei, după un conflict de opt luni, referitor la măsuri menite să echilibreze influenţa sporită a statului în cadrul alianţei auro, au declarat surse apropiate situaţiei, potrivit Reuters, citat de Mediafax.
Două acorduri, care urmează să fie aprobate, vor oferi Nissan garanţii împotriva amestecului Renault şi a celui mai mare acţionar al acestuia, statul francez, în conducerea companiei japoneze.
Board-ul Renault se întruneşte vineri pentru a discuta proiectele de acord.
Reprezentanţii Renault-Nissan au refuzat să comenteze.
Tensiunile s-au acumulat din luna aprilie, când ministrul Economiei, Emmanuel Macron, a majorat temporar participaţia statului la Renault, pentru a asigura o creştere permanentă a drepturilor de vot şi o capacitate mai mare de a respinge prin veto decizii strategice care ar putea pune în pericol interesele interne, inclusiv locurile de muncă.
Măsura a nemulţumit Nissan, la care Renault are o participaţie de 43,4%, provocând un conflict între Carlos Ghosn, directorul general al alianţei celor doi constructori auto, şi ministrul Macron.
Din 1999, când Nissan a fost salvată de Renault, compania japoneză a depăşit constructorul auto francez şi are rol de lider în probleme de inginerie şi ale domenii majore.
Alianţa este al patrulea mare constructor auto din lume, în funcţie de vânzări.
Acordurile în fază de proiect ar garanta Nissan dreptul de majorare a participaţiei deţinute la Renault la 25%, în cazul unui amestec în deciziile companiei japoneze a statului francez sau a Renault.
Nissan a avertizat că se va retrage din alianţă dacă nu se va ajunge la un acord până vineri.
Creşterea participaţiei Nissan la Renault ar anula practic drepturile de vot ale Renault la compania japoneză, potrivit legislaţiei din Japonia.
"Este un pericol serios. Este un risc pe care ministrul de Finanţe nu vrea să şi-l asume, aşa că Ghosn se află pe o poziţie puternică", a spus o sursă apropiată situaţiei, înainte de şedinţa consiliului de administraţie al Renault.
Garanţiile prevăzute în acord includ faptul că Renault nu va controla niciodată majoritatea în board-ul Nissan format din nouă membri, a arătat una din surse. În prezent, producătorul auto francez are doi reprezentanţi în board-ul Nissan.
Compania japoneză a renunţat la unele dintre pretenţii, astfel că Renault va păstra dreptul de a numi primii trei directori din conducerea de vârf a Nissan.