România se află pe lista ţărilor cu deficienţe privind numărul pentru apeluri de urgenţă 112 neavând încă un sistem de localizare a apelantului în cazul apelurilor către serviciul 112 efectuate din reţelele mobile, se arată într-un comunicat publicat pe site-ul UE.
În cadrul UE, şase ţări (Italia, Lituania, Ţările de Jos, Polonia, România şi Slovacia) fac, în prezent, obiectul procedurilor privind încălcarea dreptului comunitar, datorită lipsei unui sistem de localizare a apelantului în cazul apelurilor către serviciul 112 efectuate din reţelele mobile, nouă ţări nu au furnizat informaţii despre timpii de reacţie la apelurile către serviciul 112 din momentul stabilirii legăturii (Belgia, Franţa, Italia, Cipru, Luxemburg, Malta, Polonia, România şi Slovacia) iar privind capacitatea centrelor de preluare a apelurilor de urgenţă 112 de a răspunde în cel puţin o limbă a Uniunii Europene diferită de cea naţională sau oficială, 10 ţări nu au furnizat informaţii, printre care şi România.
În luna februarie a acestui an, în urma unui sondaj de opinie conform căruia doar 22% dintre cetăţenii UE ştiau că, în caz de urgenţă, pot apela 112 oriunde în Europa, Comisia a solicitat autorităţilor naţionale să îmbunătăţească gradul de informare a publicului cu privire la serviciul 112.
Potrivit comunicatului Uniunii Europene, România contribuie la creşterea gradului de informare a publicului prin marcarea alături de Finlanda, a zilei numărului european 112 la 11 februarie.
Şi în alte ţări ale Uniunii Europene se urmăreşte creşterea gradului de informare a publicului privind numărul pentru apeluri de urgenţă, 112. În Cipru, Republica Cehă, Letonia şi Suedia se difuzează programe de televiziune care promovează serviciul 112, iar în Austria şi Ungaria se folosesc panourile de pe autostrăzi, pliantele distribuite în punctele de peaj (Spania) şi mesajele SMS transmise utilizatorilor de telefonie mobilă în sistem roaming (Ungaria).
"Milioanele de cetăţeni ai UE care pleacă în vara aceasta în vacanţă trebuie să reţină doar un singur număr pentru apeluri de urgenţă: 112. Acum că serviciul este disponibil în toate ţările Uniunii Europene, cu o singură excepţie, doresc să invit statele membre să facă acest serviciu mai cunoscut şi mai eficient. Toţi cetăţenii UE ar trebui să ştie că pot forma 112 pentru a contacta serviciile de urgenţă. Aş dori să invit în special statele membre care nu au introdus încă un sistem de localizare a apelantului, sistem care ajută serviciile de urgenţă să localizeze victimele accidentelor, să realizeze acest lucru pentru toate apelurile la 112 cât mai curând cu putinţă. De asemenea, am încrederea că autorităţile bulgare vor lua rapid măsurile necesare pentru ca, în sfârşit, serviciul 112 să fie disponibil la nivel naţional", a declarat comisarul UE pentru telecomunicaţii, Viviane Reding.
Până în prezent, pentru a asigura o implementare eficace a serviciului 112, Comisia Europeana a deschis 16 proceduri privind încălcarea dreptului comunitar împotriva a 15 ţări pentru lipsa unui sistem de localizare a apelantului, printe care şi România. Şase dintre aceste proceduri au fost închise în urma măsurilor corective întreprinse.