• Ei ameninţă cu greve ample
Sindicaliştii nu vor mai accepta, în acest an, noi disponibilizări în companiile "CFR" SA şi "CFR Călători" şi ameninţă cu greve ample. Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei "Mişcare Comercial", ne-a declarat: "În aces-te companii, personalul a ajuns la cotă de avarie şi la infrastructură există un risc la siguranţa circulaţiei. Am înţeles restructurările de personal pe timp de criză, dar aceste companii tot nu fac performanţă. Înseam-nă că problemele de management sunt în altă parte. Este nevoie şi de eficientizarea activităţii şi cheltuielilor, nu numai de scăderea salariilor şi disponibilizări. În plus, statul a investit puţin şi continuă să investească din ce în ce mai puţini bani în infrastructura feroviară".
Din Federaţia "Mişcare Comercial" fac parte, pe lângă angajaţii altor companii CFR, şi 10.800 de sindicalişti din CFR SA (companie care administrează toată infrastructura noastră feroviară). Din aceştia, 8.000 conduc circulaţia. Domnul Frăţică ne-a precizat: "Aceşti 8.000 de oameni au efectuat 250.000 de ore suplimentare, ceea ce arată că personalul CFR SA este subdimensionat. Doar o mică parte din aceste ore sunt şi plătite, iar oamenii lucrează în condiţii mizere. Anual, din CFR SA, cei care ies la pensie cumulează 3-5% din totalul personalului. Dacă se mai fac noi disponibilizări, atunci siguranţa pe calea ferată este pusă serios în pericol. Şi la CFR Călători personalul este la cotă de avarie, am putea spune".
Anul trecut, pe lângă disponibilizările de personal din toate companiile CFR, salariaţii au pierdut o treime din venituri. Pentru acest an, ei cer ca veniturile să le fie îngheţate la nivelul din 2010 şi nu mai sunt dis-puşi să renunţe şi la alte drepturi. "Oamenii sunt hotărâţi să înceteze lucrul dacă nu li se respectă această dorinţă", a mai spus domnul Frăţică.
• Situaţie mai puţin tensionată la "CFR Marfă"
La "CFR Marfă", situaţia nu este atât de încordată. Sindicatele şi conducerea societăţii au semnat contractul colectiv de muncă pentru anul în curs. Sindicaliştii au renunţat la sporul de recuperare a forţei de muncă pentru ca cei disponibilizaţi în acest an să poată primi câte şase salarii compensatorii. În plus, în interes de serviciu, ei vor călători la clasa a II-a şi nu la clasa I.
La CFR SA şi CFR Călători, sindicatele nu au semnat contractele colective de muncă pentru acest an pentru că, în cadrul acestor societăţi, nu sunt dispuse să piardă drepturile sus-menţionate. Liderul de la "Mişcare Comercial" ne-a explicat: "La CFR Călători, conducerea a apucat, în ianuarie, să acorde sporul de recuperare pentru o parte din salariaţi. Aşa că nu mai pot da înapoi şi trebuie să continue să-l dea tuturor. La CFR SA oamenii lucrează, cum v-am mai spus, în condiţii mizere, respectiv fără apă curentă şi încălzire în multe dintre puncte şi nu vor să renunţe la acest spor. Noi am deschis deja conflictul de interese la nivelul acestor societăţi şi intrăm în grevă în maxim zece zile dacă negocierile eşuează".
La niciuna dintre companiile CFR nu au început, până acum, negocierile pentru restructurarea cheltuielilor cu personalul.
Gheorghe Frăţică ne-a menţionat că sindicatele sunt îngrijorate pentru că propunerile de bugete presupun reduceri de cheltuieli între 20 şi 30% faţă de nivelul anului trecut.
Domnia sa a ţinut să sublinieze: "La CFR Marfă, noi estimăm că nu există motive să fie disponibilizaţi mai mult de 1.200 de oameni. Conducerea a anunţat că ar fi vorba de maxim 3.000. Transportul de marfă începe să-şi revină şi se vede şi în veniturile companiei. Oficialii au făcut planurile de restructurare din birouri, aplicând un procent de reducere egal pentru toate punctele de lucru. Pe teren, situaţia este alta. Oamenii trebuie să plece numai din acele puncte unde nu mai au de lucru. De exemplu, sucursala Craiova asigură singură 52% din totalul veniturilor CFR Marfă".
Astfel, sindicatele insistă să analizeze cu conducerea societăţii activitatea pentru fiecare post în parte înainte de a se face noi restructurări.
• Boagiu: Planul de restructurare a "CFR Marfă", cel mai eficient
Planul de restructurare a "CFR Marfă" este cel mai eficient, chiar dacă nu a fost aprobat miercuri de Guvern, a precizat ieri, Anca Boagiu, ministrul Trans-porturilor. Domnia sa a declarat, citată de Agerpres: "Managerul acestei companii a înţeles foarte bine modul de restructurare pentru a ajunge spre zero cu pierderile acestei companii. CFR SA se poate redresa prin închirierea liniilor neoperabile. La CFR Călători, scumpirea biletelor nu este neapărat o soluţie pentru eficientizarea companiei, ci mai degrabă societatea ar trebui să colaboreze cu infrastructura şi marfa". Pentru eficientizarea celor trei companii, doamna Boagiu a precizat că este necesară cooperarea între Ministerul Transporturilor, Ministerul Economiei şi Minis-terul Finanţelor.
Potrivit scrisorii de intenţie a României convenite cu FMI, CFR SA va închide circa 1.000 de kilometri de cale ferată până în luna august ca măsură de restructurare impusă de Fondul Monetar Internaţional. De asemenea, scrisoarea de intenţie prevede scoaterea spre închiriere a circa 20% din lungimea de cale ferată rămasă operaţională. Prin planul de restructurare, se urmăreşte o reducere cu 25% a pierderilor şi stoparea acumulării de noi arierate în 2011. Nu au fost stabilite cote de personal care trebuie disponibilizate.
Administraţiile porturilor Constanţa şi Pendik (Istanbul) au semnat, ieri, un protocol de colaborare privind deschiderea unor linii regulate de transport marfă pe Marea Neagră. "Prima companie va începe să opereze în curând şi şi-au mai arătat interesul alte două companii turceşti şi una românească", a declarat, ieri, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Domnia sa nu a precizat ce companie va lansa operaţiuni pe linia maritimă respectivă, însă a spus că aceasta ocupă locul 7 în lume şi poziţia a 4-a în zona Mării Negre, informează Mediafax.
Anca Boagiu a menţionat că, în prezent, se pregăteşte operarea unor linii de feribot, care aparţin "CFR Marfă": "Ei (partea turcă - n.r.) sunt deja pregătiţi să opereze. A fost o problemă cu noi, pentru că a existat o altă dificultate cu CFR Ferry-Boat, care este în subordinea CFR Marfă, dar săptămâna trecută am purtat deja discuţiile cu CFR Marfă şi Portul Constanţa să începem să pregătim zona de operare şi linia de feribot să fie deschisă". Ministrul a evitat să detalieze problemele "CFR Ferry-Boat".