Producătorul de obiecte din sticlă "Star Glass" Tîrgu Jiu a obţinut anul trecut o cifră de afaceri preliminată de 162 miliarde de lei, în creştere cu 8,4% faţă de vînzările din 2002. Din producţia realizată, 96% este destinată exportului. Principala piaţă externă este cea din Statele Unite, cu o pondere de 70% în cifra de afaceri a societăţii. Produsele "Star Glass" sînt exportate şi pe pieţele din Germania, Franţa, Austria, Belgia, Canada, Japonia, Australia.
"Deşi ne bucurăm de renume în exterior şi cererea pentru produsele pe care le oferim este în creştere, nu cred că vom reuşi se menţinem poziţia pe piaţă", ne-a declarat Tiberia Bicheru, administrator economic al societăţii. "Costurile de fabricaţie sînt din ce în ce mai mari şi nu vor mai putea permite încadrarea în nivelul preţurilor practicate de concurenţi, care înregistrează în ultimul timp un trend descendent", ne-a explicat domnia sa.
Un mare dezavantaj pentru "Star Glass" îl reprezintă faptul că preţul materiilor prime este exprimat în euro, în timp ce vînzarea produselor se face cu precădere în dolari. "Numai în ultima lună a anului trecut societatea a înregistrat o pierdere de un miliard lei, rezultată din diferenţa de curs valutar între data de livrare a produselor şi data la care acestea au fost achitate", ne-a declarat doamna Bicheru. Principalii furnizori de materii prime ai societăţii sînt "Mindo" Dorohoi (pentru nisip), "Celrom" Severin (carton), USG Govora (sodă), calcarul fiind procurat de la Băiţa Hunedoara.
Creşterea preţului gazelor na-turale reprezintă o altă problemă pentru conducerea societăţii, aceasta întrucît cheltuiala cu utilităţile reprezintă circa 20% din costurile de fabricaţie.
Tiberia Bicheru consideră că un alt element ce va avea o influenţă negativă asupra profitului societăţii în anul 2004 îl reprezintă majorarea impozitu-lui pe profitul realizat din export, de la 12,5%, cît era pînă în prezent, la 25%.
O preocupare majoră a managementului "Star Glass" o reprezintă forţa de muncă. Societatea a organizat în anul 2003 cursuri de calificare pentru sticlari, gravori, pictori, cursuri ce urmează să fie reluate în anul în curs. "În anul 2007, la categoriile profesionale menţionate se vor înregistra pensionări masive", spune Tiberia Bicheru.
Productivitatea muncii, calculată ca raport între cifra de afaceri şi numărul mediu de salariaţi, a înregistrat o creştere de la 157,6 milioane de lei în 2002, la 163,4 milioane de lei, anul trecut, urmare a creşterii cifrei de afaceri într-un ritm superior ritmului de creştere al numărului mediu de salariaţi. Procedeul de fabricaţie este cel de sticlărie manuală, care presupune un volum foarte mare de muncă fizică. Din totalul cos-turilor de fabricaţie, 60% sînt costuri cu salariile. Societatea a lucrat anul trecut cu un număr mediu de 992 de salariaţi, cu 4,53% mai mult faţă de anul precedent.
Profitul net preliminat pentru anul 2003 este de 550 mili-oane de lei, în creştere cu 22% faţă de anul anterior. Adminis-tratorul economic al societăţii ne-a declarat că nu vor fi acordate dividende, întregul profit fiind repartizat pentru realizarea de investiţii. Planul inves-tiţional pentru anul 2004 cuprinde efectuarea unei reparaţii capitale la turnul de amestec, achiziţionarea de transpalete hi-draulice, achiziţionarea unei maşini de lipit cutii şi achiziţionarea unui flan fonometru utilizat pentru măsurarea temperaturii sticlei.
"Star Glass" avea la finele a-nului 2003 creanţe de 11,9 miliarde de lei, în scădere cu aproximativ 20% faţă de 2002. Datoriile totale ale societăţii au scăzut cu 40,5%, la 21,3 miliarde de lei. Plăţile restante se situau la 31 decembrie 2003 la un nivel de 2,1 miliarde de lei, faţă de 13,1 miliarde de lei, cît erau sfîrşitul anului 2002.
"Star Glass" Tîrgu Jiu are un capital social de 34,1 miliarde de lei, divizat în acţiuni cu o valoare nominală de 6.000 lei. Principalul acţionar al societăţii este PAS, care deţine 37,9% din capitalul social. Titlurile emise de "Star Glass" sînt listate pe piaţa Rasdaq, sub simbolul STGL.
Compania "Star Glass" Tîrgu Jiu, care activează în industria sticlei, exportă 96% din producţie. Principala piaţă de desfacere este cea americană. Vînzările în dolari şi aprovizionarea în euro au făcut ca societatea să înregistreze pierderi semnificative din diferenţa de curs valutar. Creşterea preţului la gaze şi dublarea impozitului pe profitul din export sînt alte probleme cu care societatea se confruntă în acest an.