Strategia Energetică a României 2016-2030 nu întrevede o pătrundere puternică a mobilităţii electrice până în 2030, date fiind vechimea parcului auto din România, ponderea mare a maşinilor rulate între cele nou înmatriculate şi preţul mediu relativ scăzut al celor achiziţionate, potrivit documentului postat pe site-ul Ministerului Energiei.
Conform Strategiei, numărul autoturismelor electrice este estimat la 30.000 în 2025 şi la 126.000 în 2030.
În schimb, în lipsa subvenţiilor, autovehiculul electric urmează să devină mai avantajos pentru şoferi spre sfârşitul anilor 2020, iar scenariile optimiste arată o prezenţă puternică a autovehiculelor hibride, a celor hibride cu baterie şi a celor electrice în statele dezvoltate, cel mai devreme peste cinci ani, mai informează raportul.
În Strategie mai este menţionat faptul că pătrunderea semnificativă a autovehiculelor electrice pe piaţa din România depinde de schemele publice de sprijin - în prezent direcţionate atât către construcţia de staţii de reîncărcare, cât şi către sprijin financiar la achiziţia de automobile electrice - şi de creşterea viabilităţii economice a acestui tip de locomoţie.
Ministerul Mediului a început în 2016 un program de sprijin pentru construirea de staţii de reîncărcare a bateriilor, ce va acoperi 80% din costul investiţiilor în limita unui buget total de 70 milioane de lei, suficient pentru construirea a circa 400 de staţii cu reîncărcare rapidă şi alte 400 cu reîncărcare lentă.
În cadrul Strategiei se mai estimează că, deşi distanţa totală parcursă de autoturisme pe şoselele din România va creşte până în 2030 cu aproximativ 35%, emisiile de CO2 vor rămâne constante, la aproximativ opt milioane de tone.
Documentul mai precizează: "Consumul de carburant este estimat să crească cu doar 6% până în anul 2030, ca efect al creşterii eficienţei energetice a noilor generaţii de motoare. Întreaga creştere va fi acoperită de combustibili alternativi - în primul rând, biocarburanţi şi GPL".
Totodată, numărul maşinilor pe bază de hidrogen ar putea depăşi 10.000.
Poluarea aerului cauzată de autoturisme va scădea considerabil, ca urmare a standardelor tot mai stricte cărora li se conformează generaţiile noi.
Astfel, costurile nevăzute ale poluării asociate folosirii autoturismelor sunt estimate la circa 500 milioane de euro în 2015, însă ele vor scădea cu mai mult de 40% până în 2030, la mai puţin de 300 de milioane de euro.
La începutul lui 2016 erau înmatriculate în România 5,15 milioane de autoturisme, dintre care aproximativ 3,2 milioane cu motoare pe benzină, 1,9 milioane de diesel şi 60.000 alimentate cu GPL.
Companiile "Electrica" şi "OMV Petrom" au inaugurat, recent, prima staţie de încărcare rapidă pentru maşini electrice, într-o benzinărie OMV din Bucureşti, unde aceste vehicule se pot alimenta în numai 20 de minute, faţă de 7 - 8 ore cât ar dura la o priză non-dedicată acestui serviciu. Evenimentul face parte dintr-un proiect pilot în cadrul căruia vor fi instalate puncte de încărcare rapidă a maşinilor electrice în Bucureşti, în patru staţii OMV şi la sediile centrale ale OMV Petrom (Petrom City) şi Electrica.
Ramiro Angelescu, directorul de vânzări al Electrica, a precizat că, în cadrul staţiei de încărcare rapidă, preţul pentru maşini electrice este de un leu/kWh, iar pentru clienţii OMV care solicită serviciul de spălare a maşinii, încărcarea este gratuită.
Conform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, în anul 2015 s-a dublat numărul maşinilor electrice şi hibrid în România la 495, faţă de 236, în anul 2014.
Mulţi dintre constructorii de automobile prezic o creştere semnificativă a pieţei vehiculelor electrice în deceniul următor, informează Reuters, întrucât progresele în domeniul tehnologiei bateriilor şi a sistemelor de conducere autonomă potrivite pentru vehiculele electrice alimentează expansiunea acestei pieţe. Recent, patru mari metropole mondiale - Atena, Madrid, Ciudad de Mexico şi Paris - s-au angajat să elimine vehiculele cu motoare diesel până în 2025, pentru a reduce poluarea.
Republica Populară Chineză va fi rampa de lansare a vehiculelor electrice, ţara asiatică fiind deja cea mai mare piaţă pentru maşinile electrice din lume, ajutată de subvenţii de la guvern în valoare de până la 10.000 de dolari pe maşină şi scutiri de la restricţiile de trafic în oraşe cum ar fi Beijing şi Shanghai.