Vânzările de cafea în hoteluri, restaurante şi cafenele (HoReCa) au scăzut cu peste 20% în acest an pentru că românii merg mai puţin la restaurante, iar consumul anual, de 2,3 litri de cafea pe cap de locuitor, este mai mic de două ori comparativ cu Ungaria şi de cinci ori sub cel din Finlanda. "Vânzările în HoReCa nu merg bine pentru că oamenii nu mai merg la restaurant atât de mult. Nu vorbim de cele 50 de locaţii pe care putem să le numărăm în Bucureşti sau 100 la nivel de ţară. Pe fond, volumele mari nu se fac doar în Centrul Vechi din Capitală, care este o atracţie şi unde barurile sunt pline. Centrul Vechi nu măreşte consumul, ci doar îl mută din foarte multe locaţii din Bucureşti", a declarat Marius Meleşteu, directorul general al producătorului de cafea Strauss România, citat de Mediafax.
El estimează o scădere a vânzărilor în HoReCa, la nivel naţional, de cel puţin 20%.
Meleşteu a adăugat că vânzările de cafea în HoReCa au scăzut semnificativ şi anul trecut. Pentru acest an se estimează că vânzările de cafea în hoteluri şi restaurante vor coborî până la 65 de milioane de lei (15 milioane de euro).
"Sunt foarte puţine restaurantele din România unde cafeaua se prepară aşa cum trebuie. Încercaţi să mergeţi oriunde prin ţară şi să cereţi un expresso şi o să vi se ofere o cafea filtru, sau făcută din cafea instant. O să cereţi un cappuccino şi o să vi se dea o cafea filtru, cu frişcă deasupra", a afirmat Meleşteu.
Reprezentantul Strauss spune că în Româ-nia peste 70% din populaţie consumă cafea la ibric.
Nu doar vânzările din HoReCa au scăzut în acest an, ci întreaga piaţa românească a cafelei s-a contractat, în volum, cu circa 6%, potrivit lui Meleşteu, după ce anul trecut s-a diminuat, tot în volum, cu 12%.
"Anul trecut, piaţa de cafea a fost evaluată la 250 de milioane de euro. Noi estimăm că piaţa a rămas relativ constantă ca valoare, dar ca volum a scăzut. Asta înseamnă că au fost nişte creşteri de preţ. Piaţa a scăzut în ultimii doi ani din cauza situaţiei economice. Orice înseamnă consum este afectat. În continuare există două opţiuni: să creştem în continuare preţurile, şi nu vrem să facem asta, pentru că nu vrem să afectăm volumele, sau să tăiem din costuri", a afirmat directorul Strauss România.
România ocupă locul 49 în lume din punctul de vedere al consumului anual de cafea pe cap de locuitor (2,3 litri), potrivit World Research Institute, fiind depăşită de Polonia (2,4 litri), Bulgaria (2,9 litri), Ungaria (3,1 litri) sau Cehia (4 litri). Cei mai mari consumatori de cafea din lume sunt finlandezii, cu 12 litri pe cap de locuitor, urmaţi de norvegieni (9,9 litri), islandezi (9 litri), danezi (8,7 litri) şi olandezi (8,4 litri).
Potrivit lui Meleşteu, consumul redus de cafea este legat şi de trecut, pentru că înainte de 1989 cafeaua nu făcea parte din obiceiul zilnic de consum al oamenilor, care nu găseau acest produs în magazine.
El crede că "nu este ok" nici păstrarea accizei la cafea în România, pentru că aceasta nu poate fi considerat nici produs de lux şi nici viciu.
Accizele la cafea vor fi menţinute şi în 2012, deşi eliminarea acestora a fost programată încă din 2010, România fiind printre puţinele ţări din Europa unde se plăteşte în continuare această taxă. Astfel, operatorii economici care produc sau care importă cafea vor plăti anul viitor accize de 153 euro/tonă pentru cafeaua verde, 225 euro pe tonă pentru cafea prăjită şi de 900 de euro pe tonă pentru cafeaua solubilă.
"Practica Uniunii Europene, şi bănuiesc că ştiu ce fac, este aceea de a nu acciza cafea-ua, pentru că este un produs de largă necesitate, de zi cu zi, considerat un produs alimentar. Acciza influenţează preţul cafelei şi se regăseşte în buzunarul consumatorului. La o valoare a pieţei estimată la 250 milioane de euro, accizele sunt de aproximativ 10 milioane de euro", a afirmat reprezentanul companiei Strauss.
El a mai spus că piaţa de cafea are o inerţie foarte mare, menţionând că doar 8% dintre consumatori au schimbat marca în ultimul an.
În România, principalii concurenţi ai Strauss, companie cu capital israelian, prezentă în 20 de ţări, sunt Kraft Foods şi Nestlé.