Piaţa muncii trece printr-un amplu proces de transformare. Evoluţia tehnologică şi pandemia contribuie din plin la acest lucru. Peste 60% dintre angajaţii români care îşi caută un alt loc de muncă se consideră subapreciaţi de angajator, iar într-o pondere similară (61%) s-ar gândi să accepte un post în străinătate, dacă acesta le permite să lucreze la distanţă, reiese din rezultatele ediţiei de toamnă a studiului Randstad Workmonitor. Media globală a salariaţilor care se simt subapreciaţi la locul de muncă actual este de 54%. Procentul minim este înregistrat în Luxemburg (34%), iar cel maxim în India (76%), în timp ce, la nivelul Europei de Est, în Turcia acesta este de 67%, iar în Republica Cehă de 47%. Pentru angajaţii români, pachetul de compensaţii rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui loc de muncă, dar elementele non-financiare vor fi cele care îi vor diferenţia pe angajatori în strategia lor de atragere a forţei de muncă. Astfel, 48% dintre cei chestionaţi declară că sunt mulţumiţi de situaţia lor actuală, dar rămân deschişi la noi oportunităţi. Alţi 15,7% caută activ un alt loc de muncă, plănuiesc să se pensioneze în curând şi-au schimbat recent locul de muncă, s-au mutat într-o altă industrie ori şi-au luat o pauză. În acelaşi timp, doar o treime (33%) dintre aceştia s-au declarat mulţumiţi de situaţia curentă şi nu intenţionează să îşi schimbe locul de muncă, chiar dacă aproape jumătate din angajaţii români se simt mai stresaţi de când a izbucnit pandemia de COVID-19.
Cercetarea Randstad Workmonitor mai arată că 49% dintre români se simt inspiraţi de colegi şi/sau prieteni să facă o schimbare în cariera lor, faţă de 51%, media globală, peste 60% îşi caută un alt job, pentru că se consideră subapreciaţi la locul de muncă actual, 79% ştiu mai bine ce vor referitor la cariera lor, ca urmare a pandemiei, iar 61% s-ar gândi să accepte un loc de muncă în străinătate, dacă acesta le permite să lucreze la distanţă. Conform sursei citate, peste 80% dintre angajaţii români îşi doresc mai multă flexibilitate la locul lor de muncă şi, în general, în cariera lor (faţă de media globală, de 76%). Totodată, 70% simt nevoia unor teste de evaluare, din partea angajatorului sau a instituţiilor statului, pentru a înţelege mai bine asupra căror abilităţi să pună accentul, în dezvoltarea lor, în vreme ce media globală înregistrează un pondere de 66% în această direcţie, marjă în care cea mai ridicată rată se regăseşte în China (94%). De asemenea, aproape 19% din totalul celor intervievaţi consideră că, în ultimul an, şi-au îmbunătăţit abilitatea de a atrage venituri, peste 15% au fost promovaţi, în perioada pandemiei, primind, în acelaşi timp, o mărire de salariu şi doar 7,2% dintre salariaţi au fost avansaţi fără ca acest lucru să se reflecte asupra câştigurilor. Alte aspecte de care românii ţin cont atunci când iau o decizie legată de cariera lor sunt, printre altele: pachetul de compensaţii şi beneficii (66%); un mediu de lucru sigur (51%); flexibilitatea programului, pentru a avea timp pentru responsabilităţi extra-profesionale (50%); un job cu un nivel de stres acceptabil (43%); oportunităţile de dezvoltare a carierei (37%); lucrul pentru un angajator respectat, căruia îi pasă de angajaţi (34%); opţiunile de lucru la distanţă (27%); oportunităţile de a-şi dezvolta abilităţi pe termen lung, valoroase pentru piaţa muncii (25%); o activitate cu sens (18%); un loc de muncă unde să se poată conecta cu alte persoane (17%); lucrul pentru o companie în dezvoltare şi/sau inovatoare (17%); un şef/superior care le reprezintă interesele (14%); un loc de muncă unde angajaţii manifestă grijă şi atenţie unii faţă de alţii (14%). Lansat în anul 2003, Randstad Workmonitor include în prezent 34 de pieţe din Europa, Asia-Pacific, America de Nord şi America de Sud. Studiul este realizat online, în rândul angajaţilor cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani.