Directiva europeană privind serviciile de plată PSD2 (Payment Services Directive), menită să faciliteze inovaţia şi concurenţa prin deschiderea sectorului bancar către companiile fintech şi alte companii interesate, a intrat în vigoare în 13 ianuarie 2018, în majoritatea ţărilor europene, anunţă Deloitte România, menţionând că iniţiativa le va oferi consumatorilor un spectru mai larg de servicii financiare online.
În contextul dat, Deloitte a efectuat două sondaje independente - Directiva europeană PSD2 (Vocea băncilor VoB) - în rândul a 90 de bănci din spaţiul UE, care analizează gradul de pregătire al acestora privind trecerea la era "open banking", cu atenţie asupra regiunii CEE, şi un altul, Directiva europeană PSD2 (Vocea clienţilor VoC), care analizează preferinţele în materie de digital banking ale clienţilor şi măsura în care sunt aceştia pregătiţi să adopte servicii inovatoare, facilitate de PSD2.
"Directiva PSD2 nu va avea un impact imediat de tip «big bang» în sectorul serviciilor financiare, pe termen scurt. Totuşi efectele sale, care vor avea loc gradual, vor fi ireversibile", declară Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner Reff & Asociaţii, societatea de avocaţi reprezentând Deloitte Legal în România. Domnia sa a adăugat: "Rivalii PSD2 vor trebui să investească în creşterea gradului de încredere şi în creşterea notorietăţii în rândul consumatorilor pentru a dezvolta noi oportunităţi".
La rândul său, Dimitrios Goranitis, Partener servicii de risc şi reglementare Deloitte România, spune: "Pentru bănci, PSD2 este un mesaj clar de a deveni proactive în eforturile lor privind transformarea digitală. Datorită naturii închise şi reglementate a sistemului bancar, serviciile bancare au stat departe de ofertele digitale inovatoare furnizate de sectoarele eCommerce şi FinTech. Prăpastia faţă de experienţa consumatorului a continuat să se adâncească. Multe procese bancare nu au fost încă digitalizate sau nu pot fi accesate online de către clienţi".
Concluziile principale ale sondajelor Deloitte arată că băncile din Europa Centrală şi de Est (ECE) au tendinţa să fie mai puţin agresive în ceea ce priveşte strategiile lor PSD2 faţă de băncile din Europa de Vest.
"Au apărut două grupuri distincte de bănci ECE - Pretendenţii, reprezentaţi de băncile tradiţionale universale de mari dimensiuni, sunt jucătorii cei mai deschişi la oportunităţile generate de PSD2. O majoritate importantă a acestora urmăreşte o strategie de cooperare ce implică şi alte părţi. Pe de altă parte, minimaliştii sunt de obicei jucătorii de dimensiuni medii şi mai mici care urmăresc deseori o abordare care se limitează doar la o conformitate defensivă sau încă nu s-au hotărât în ceea ce priveşte strategia lor. În schimb, o parte însemnată a băncilor occidentale au o strategie PSD2 agresivă, care urmăreşte să câştige cotă de piaţă", conform Deloitte, care adaugă că, potrivit estimărilor, impactul cel mai puternic va fi resimţit pe segmentul de retail banking, în ceea ce priveşte plăţile şi creditarea clienţilor.
Studiul mai susţine că băncile din Vestul Europei sunt, în general, mai avansate în implementarea PSD2, iar în ECE, PSD2 se implementează cu mai multe viteze. "În general, băncile mari din Vestul Europei tind să fie într-un stadiu mai avansat în ceea ce priveşte programele lor PSD2 decât cele din ECE. Până în prezent, băncile şi-au dedicat majoritatea resurselor pentru a răspunde la PSD2 din punctul de vedere al conformităţii, nu din punct de vedere strategic. Există diferenţe semnificative în rândul ţărilor din ECE, parţial generate de ritmul diferit al proceselor legislative pe plan naţional - în câteva ţări, legislaţia va fi amânată până în mijlocul anului 2018 şi către finalul acestuia, indicând un 2018 aglomerat pentru majoritatea băncilor din ECE", conform Deloitte.
Analiza mai precizează că majoritatea clienţilor bancari din ECE folosesc în continuare canale bancare multiple, în ciuda migrării constante către digital şi către mobilitate. Regiunea ECE poate fi împărţită în două grupuri distincte: dacă România şi Bulgaria se menţin sub cota de 20% din canalele bancare digitale, pieţe digitale mai mature decât Polonia, Ungaria, Slovacia şi Republica Cehă ajung deja la 70%.