Numărul comunicaţiilor digitale va creşte considerabil în acest an, acestea se vor diversifica şi vor avea un rol vital în viaţa noastră, arată studiul Deloitte "Previziuni în domeniul telecomunicaţiilor 2008". România a fost de multe ori "în pas cu dezvoltarea" în ceea ce priveşte implementarea soluţiilor noi de telecomunicaţii, un ritm care va fi probabil păstrat şi în 2008. Evoluţia surprinzătoare din 2007 a pieţei de telefonie mobilă din România, care a demonstrat că mai există suficiente resurse de creştere atât ca număr de clienţi noi, cât şi ca venituri, va trebui să se adapteze competiţiei feroce din 2008 când vor intra doi noi jucători (RDS&RCS şi re-lansarea Zapp) şi vor ataca podiumul ocupat de Orange, Vodafone şi Cosmote.
Andrei Ionescu, Senior Manager Deloitte Romania, a declarat: "Piaţa de telecom din România în 2008 va oferi surprize interesante. Se vor accentua legăturile dintre operatorii de telefonie fixă şi mobilă. Aceste legături au început să fie vizibile în anul 2007, dar în 2008 vor fi mult mai solide şi promovate mai mult. Lupta pe piaţa de telecom va fi din ce în ce mai înverşunată pentru clienţi. Doar câţiva jucători vor putea să acopere ambele zone (telefonie fixă şi mobilă) fără a avea nevoie de un aliat".
Prada se transformă în prădător
Deşi este probabil ca în 2008 dificultatea obţinerii de credite să tempereze fuziunile şi achiziţiile, se observă totuşi în cadrul industriei telecomunicaţiilor o tendinţă crescută de dezvoltare prin intermediul achiziţiilor. Cu toate că au deja o poziţie bine definită pe piaţa telefoniei mobile din întreaga lume, operatorii mobili importanţi pot fi interesaţi în 2008 de achiziţii, totul luând o altă turnură. Operatorii de top de pe pieţele emergente se pot transforma din pradă în prădător. Deoarece lichidităţile acestora provin din vânzarea a sute de milioane de noi abonamente, aceştia vor crea adevărate stocuri de bani, fără a fi constrânşi de creşterea ratei dobânzii, ca efect al înăspririi condiţiilor de contractare a unui credit.
Nevoia de viteză, pusă sub semnul întrebării
Ca şi în anii precedenţi, în acest an, polemicile pe tema vitezei optime în telecomunicaţii par a fi la fel de aprinse. Dar preocuparea legată de costul finanţărilor va face ca firmele din domeniul telecomunicaţiilor şi acţionarii acestora să pună sub semnul întrebării nevoia de viteză. Mânate de dorinţa arzătoare de a obţine profituri mari, companiile din domeniul telecomunicaţiilor nu trebuie să facă din încercarea de a atinge limitele a ceea ce este posibil din punct de vedere tehnic un scop principal.
"În ceea ce priveşte tehnologia, în 2008 trendul în România va fi acelaşi ca în Europa - competiţie accentuată. Diferenţa între competitori o va face strategia de marketing şi de PR, dar şi cel care va avea cel mai bun suport tehnologic. Acum clientul îşi doreşte ca mijlocul de telecomunicaţie să fie modern şi să încorporeze cât mai multe funcţionalităţi (folositoare sau nu), iar cel care poate oferi toate acestea va fi câştigător", a declarat Andrei Ionescu, Senior Manager la Deloitte România.
Direcţionarea GPS-ului mobil
Se aşteaptă ca în 2008, preţul chipset-urilor GPS să scadă la câţiva dolari, lucru ce va face ca numărul dispozitivelor care încorporează această tehnologie să crească simţitor. Este posibil ca în 2008, industria mobilă să scape din vedere câteva aspecte esenţiale, unul dintre acestea fiind diferenţa dintre modul în care navigaţia prin satelit este utilizată de către vehicule şi felul în care aceasta ar putea fi utilizată de către oamenii care se deplasează pe jos. Cu toate că în 2008 vor fi vândute tot mai multe telefoane mobile cu GPS încorporat, dincolo de utilizarea iniţială, acestea nu vor fi prea des întrebuinţate. Ceea ce înseamnă costuri suplimentare fără efecte scontate.
Exploatarea cerinţei crescute în materie de comunicare venită din partea noilor concepte media
În 2008 numărul comunicaţiilor digitale va creşte considerabil, acestea se vor diversifica şi vor avea un rol vital în viaţa noastră. Noile concepte media, precum reţelele sociale, blog-urile şi "lumile sintetice", vor oferi acele tipuri de servicii prin intermediul cărora se iniţiază un volum foarte mare de forme de comunicare, fie ele noi sau tradiţionale. Toate aceste tendinţe par să confirme că în 2008 cererea în ceea ce priveşte comunicarea va fi foarte mare. Cererea în materie de noi concepte media poate să denote faptul că sectorul telecomunicaţiilor se află în incapacitatea de a valorifica la maximum această cerere.
GSM ajunge la maturitate
Pe 7 septembrie 2008, GSM-ul ajunge la maturitate: se întrevede că în cele peste 700 reţele GSM din mai bine de 200 de ţări se vor transmite 6 miliarde de mesaje text şi se vor consuma peste 16 miliarde de minute de convorbiri. În anul maturităţii sale, viitorul GSM-ului pare a fi mai promiţător ca niciodată, arată studiul Deloitte. În 2008, operatorii GSM vor trebui să-şi revoluţioneze strategiile în întreaga lor activitate. În copilărie, GSM-ul a fost supradotat, la maturitate însă, acesta va fi nevoit să se coacă foarte repede, să dezvolte noi relaţii şi abilităţi, şi să depună efort mai mult ca niciodată pentru a se menţine în top.