România s-a clasat, în Europa Centrală şi de Est, ca fiind a două ţară ce oferă resursele necesare pentru evoluţia optimă a pieţei de business, după Polonia, aşa cum reiese dintr-un studiu comandat de Target Executive Search şi realizat de GfK şi CEU Business School.
Studiul a fost realizat în 6 ţări din ECE pe baza răspunsurilor a peste 1.000 de manageri străini şi locali din Bulgaria, Cehia, Polonia, România Slovacia şi Ungaria, din perspectiva a 4 domenii: mediul de business general, stilul de management, managerii şi piaţa, transparenţă şi aspectele interculturale.
Studiul permite comparaţii cu rezultatele şi tendinţele constatate acum 6 ani, el fiind în mare parte o continuare a celui realizat în 2009 de compania de recrutare şi head hunting Target Executive Search.
La 25 de ani după schimbarea regimului politic, în ciuda evoluţiei multor domenii de activitate, probleme critice precum birocraţia, corupţia, lipsa orientării către client şi a responsabilităţii manageriale, împiedică în continuare companiile din Europa Centrală şi de Est să devină mai competitive. Studiul evidenţiază şi punctele forte ale regiunii, cum ar fi perseverenţa în muncă şi etosul managementului local, atitudinea forţei de muncă feminine şi abilităţile de comunicare interpersonală; oricum, pentru a deveni cu adevărat competitivă, întreaga regiune ar fi necesar să mai parcurgă câteva etape de dezvoltare.
"Lipsa unei direcţii axate pe client pare a fi unul din principalele motive pentru care companiile nu devin mai competitive. În mod interesant, managerii locali sunt de părere că acest lucru nu este o problemă, managerii străini fiind cei care cred că aceste companii au rămas în urmă în această privinţă", explică Klemens Wersonig, CEO al Target Executive Search Group. "Dacă acest lucru, împreună cu diminuarea birocraţiei şi eliminarea corupţiei, ar putea fi schimbat, companiile din această regiune ar putea avansa mult mai mult. Ar putea, cu şanse bune, să recâştige acel «momentum» de imediat după schimbarea regimului comunist precum şi de aderarea la UE, pe care se pare că l-au pierdut după criza economică din 2009", a afirmat Klemens Wersonig.
Punctajul României privind domeniile analizate o clasează pe locul 2 în regiune, după Polonia; o creştere semnificativă în poziţionare, comparativ cu studiul din 2009, unde era clasată antepenultima, înaintea Ungariei şi Bulgariei.
Managerilor străini le place să locuiască în această regiune, iar părerile lor despre faptul că lucrează aici sunt împărţite. "Un loc extraordinar în care să trăieşti, dar nu un loc foarte bun în care să munceşti", comentează unul dintre aceştia. Respondenţii sunt de părere că oamenii sunt prietenoşi, în general, şi dobândirea contactelor este un aspect important al pieţei de business. Acest lucru este cel mai evident în cazul domeniilor de activitate care prezintă orientare spre client. "Managerii români sunt foarte talentaţi şi ambiţioşi. Sunt foarte creativi în a găsi soluţii alternative pentru problemele ivite. Acesta poate fi şi motivul pentru care organizarea nu este punctul lor forte. Oricum, îmi place foarte mult optimismul şi dinamismul lor", a menţionat un expat german în România.
Comparativ cu 2009, punctajul general este mai mic în fiecare din ţările evaluate, România înregistrând o creştere semnificativă în poziţionare, Slovacia o scădere, iar Polonia se păstrează în top, cu cel mai bun scoring. Părerile expatilor susţin că Bulgaria suferă de corupţie, managerii cehi au probleme cu clienţii şi colegii străini, în timp ce maghiarilor le lipseşte orientarea către client.
Target Executive Search a fost înfiinţată în 1994 şi este una dintre companiile de resurse umane şi head hunting de top din Europa Centrală şi de Est, cu birouri în Austria, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia.
GfK a fost înfiinţată în 1934, în Nuremberg, şi este a 5-a organizaţie de cercetare la nivel mondial.
Central European University Business School reprezintă un hibrid sofisticat - cu sediul în New York, desfăşurându-şi activitatea în inima Europei timp de mai mult de un sfert de secol - şi pregătind directori şi manageri pentru cele mai atractive oportunităţi ale secolului 21.