Tehnologia devine tot mai mult parte din viaţa de zi cu zi, fie că ne referim la aplicaţii online, reţele de socializare, jocuri online, electrocasnice inteligente sau tehnologii care acum încep sa fie descoperite la nivel local, precum roboţii, realitatea augmentată sau fotografiile şi video-urile 360, arată studiul Tech Trends 2022 realizat de Starcom România, potrivit unui comunicat de presă remis Redacţiei.
"Acest studiu ne-a confirmat că tehnologia a luat un avânt puternic şi nu dă semne să se oprească prea curând. Produse şi servicii care în urmă cu ceva timp ni se păreau greu de înţeles şi utilizat, au devenit realitatea noastră de zi cu zi. Şi, odată ce am văzut posibilităţile la care avem acces, am devenit conştienţi că tehnologia, în orice formă, este un facilitator pentru noi toţi.
Asistăm la următoarea etapă majoră a Internetului, ecosistemul Web 3, un subiect de interes la nivel global, care începe să fie din ce în ce mai cunoscut şi în rândul consumatorilor români, mai ales prin prezenţa criptomonedelor.
Oamenii par să fie tot mai curioşi, însă au nevoie de mai mult timp pentru a întelege şi a profita de experienţele inedite care îi aşteaptă pe aceste platforme digitale", a declarat Mihaela Nouraş, Consumer Strategist, Starcom România.
Echilibru între activitatea online şi cea offline
Conform sursei citate, odată cu retragerea restricţiilor impuse de contextul pandemic, oamenii au vrut să profite la maximum de experienţele offline în 2022. Astfel, putem observa o uşoară scădere a activităţii pe internet în comparaţie cu 2021.
Cu toate acestea, mediul digital este în continuare omniprezent în viaţa oamenilor, persoanele din generaţiile mai tinere (18-34 de ani) fiind în continuare cele mai pasionate de acesta şi fiind într-o mai mare măsură deschise să încerce noi oportunităţi (consultaţii medicale online, Metaverse, comerţ electronic). Pe de altă parte, generaţiile mai în vârstă (45+) continuă să migreze lent către canalele digitale, în special pentru căutarea de informaţii sau pentru a accesa jocuri.
Plăţile şi cumpărăturile online se află în continuare în topul preferinţelor pentru activităţile online ale consumatorilor.
Puterea comunităţilor virtuale
Popularitatea reţelei de socializare Facebook începe să scadă, în special în rândul generaţiilor tinere, pe măsură ce nevoile consumatorilor se schimbă, modelând o nouă eră a Social Media. Astfel, consumatorii devin tot mai interesaţi de comunităţile în care pot genera conexiuni autentice. Dintre acestea, WhatsApp rămâne în topul platformelor utilizate, iar Telegram este adoptat de tot mai multe persoane, întrucât aceste spaţii îndeamnă toţi membrii comunităţii să se exprime liber şi să creeze conţinut de interes pentru întreaga comunitate.
Cu toate acestea, oamenii rămân interesaţi şi ancoraţi în conţinutul postat pe reţelele de socializare, observându-se o creştere semnificativă pentru TikTok, una dintre cele mai populare platforme de Social Media. Twitter înregistrează, de asemenea, o uşoară tendinţă de creştere în rândul utilizatorilor români de internet din mediul urban faţă de 2021.
Regândirea timpului petrecut în faţa ecranului
În ceea ce priveşte activităţile online cele mai populare, utilizarea aplicaţiilor bancare (49%), de comerţ electronic (45%) şi de reţele sociale (45%) sunt în continuare pe lista prioritară pentru consumatori, devenind deja o normă a vieţii de zi cu zi. În plus, aplicaţiile de comandat mâncare (Glovo, Bolt Food etc.) sunt populare în 2022, deoarece consumatorii de astăzi caută comoditate şi posibilităţi de alegere în ceea ce priveşte achiziţiile lor.
Cu toate acestea, oamenii par a fi mai interesaţi să petreacă timp în aer liber, să experimenteze lumea offline, observându-se un interes din ce în ce mai mare pentru aplicaţiile care le permit oamenilor să se deplaseze: hărţi / sisteme de navigare (34%) şi mijloace de transport (Taxi, Uber) (29%).
Jocurile - un spaţiu pentru toată lumea
La fel ca şi alte forme de media, jocurile online au devenit tot mai populare în ultimii ani, în contextul restricţiilor impuse de pandemie.
Printre cele mai apreciate jocuri de către utilizatorii de internet din mediul urban se numără cele tip puzzle (47%), de strategie (38%) şi educative (33%).
Preferinţele pentru tematica podcasturilor se schimbă
Podcast-urile au fost fenomenul din ultimii ani, oferind consumatorilor acces la conţinutul preferat în orice moment şi de oriunde (de exemplu, în timp ce fac naveta, se antrenează sau fac curat în casă).
În 2022, consumatorii îşi mută atenţia şi spre alte tipuri de conţinut, observăm o tendinţă de creştere pentru podcasturile despre tehnologie.
In timp ce podcasturile de divertisment şi informative îşi pierd popularitatea în comparaţie cu anul precedent, cele educative rămân o resursă bună pentru generaţiile mai tinere care pot căuta alternative la trainingurile formale.
Zoom, platforma principală de videoconferinţă
Şi în 2022, Zoom rămâne principala platformă de videoconferinţă utilizată, 67% dintre respondenţi menţionând că apelează la aceasta. Este urmată de Skype (40%), Meet (39%), Teams (33%) şi Webex (9%).
YouTube, în topul preferinţelor privind platformele de muzică
YouTube rămâne platforma de muzică preferată a românilor (83% dintre respondenţi). La o diferenţă considerabilă, urmează Spotify (37%), care înregistrează o creştere semnificativă comparativ cu 2021.
Tehnologia devine parte din viaţa de zi cu zi
În 2022, oamenii sunt expuşi din ce în ce mai mult la noile tehnologii, astfel încât aceştia încep să considere gadgeturile care le îmbunătăţesc viaţa ca fiind ceva firesc.
Cei mai actualizaţi şi dispuşi să integreze în viaţa lor de zi cu zi aceste noi tehnologii, sunt în special bărbaţii şi persoanele din categoria de vârstă Millennials.
Noile tehnologii şi interesul pentru acestea
Cele mai populare tehnologii în rândul utilizatorilor de internet din mediul urban sunt cele care îmbunătăţesc experienţa utilizatorului, cum ar fi 5G (61%), inteligenţa artificială (55%) şi electrocasnicele inteligente (54%).
Dispozitivele inteligente de purtat sunt cele mai utilizate tehnologii şi în 2022, iar interesul oamenilor pentru monitorizarea sănătăţii şi a activităţii de fitness este în creştere. De asemenea, într-o eră a vitezei, tehnologia 5G pare să fie foarte atractivă pentru consumatori, adoptarea ei crescând semnificativ faţă de anul trecut.
În ceea ce priveşte noile tehnologii care abia încep sa fie descoperite la nivel local, oamenii se declară tot mai curioşi, în special faţă de Realitatea Augmentată, fotografii / video 360 şi roboţi, acestea aflându-se pe un trend ascendent.
Cum este percepută Inteligenţa Artificială
Conform studiului Tech Trends 2022, 54% dintre utilizatorii de internet din mediul urban, în special bărbaţi, declară că se simt confortabil să interacţioneze cu branduri care folosesc Inteligenţa Artificială.
Pe de altă parte, 51% dintre respondenţi se arată îngrijoraţi de posibilitatea ca, în viitor, tehnologia să înlocuiască munca oamenilor, impactând negativ numărul locurilor de muncă disponibile.
Tehnologiile Web 3
Dintre utilizatorii de internet din mediul urban, 77% au auzit de cel puţin o tehnologie Web 3, criptomondele fiind cele mai aprofundate atât în rândul bărbaţilor (66%), cât şi în rândul femeilor (54%), cu precădere din generaţiile mai tinere (18-34 de ani), arată sursa citată.
Pentru 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban, criptomonedele/NFT-urile reprezintă viitorul investiţiilor.
De asemenea, utilizatorii de internet din mediul urban se aşteaptă ca, în Metaverse (spaţiu virtual), să interacţioneze cu categorii de produse/servicii precum electrocasnice, servicii bancare şi modă.
Metodologia
Studiul Tech Trends 2022 a fost realizat de agenţia de media Starcom România, în perioada 17 - 20 octombrie 2022, prin metoda CAWI (Computer Assisted Interviews) pe un eşantion de 803 persoane, cu vârsta peste 18 ani, din mediul urban, utilizatori de internet, se mai arată în comunicat.