Peste jumătate (54%) dintre tinerii români consideră că cea mai dificilă provocare este aceea de a-şi găsi un loc de muncă permanent şi bine plătit, potrivit unui sondaj internaţional, comandat de Vodafone şi derulat în 15 ţări (Africa de Sud, Egipt, Germania, Grecia, India, Irlanda, Italia, Marea Britanie, Noua Zeelanda, Portugalia, Republica Ceha, România, Spania, Turcia şi Ungaria).
Florin Petrescu, directorul departamentului de Resurse Umane, din cadrul Vodafone România, a afirmat, ieri, că 51% dintre tinerii români cu vârste de la 18 la 24 de ani preferă să lucreze pentru ei înşişi, sau să fie antreprenori, decât să lucreze pentru o companie, iar 46% dintre ei corelează gradul de fericire cu găsirea unui loc de muncă permanent şi bine plătit. Studiul a relevat faptul că ţara noastră se situează pe primul loc, în această privinţă, pe ultima poziţie clasându-se Marea Britanie, cu un procent de 20%.
De asemenea, 37% dintre tinerii care au făcut parte din eşantionul de la nivelul ţării noastre cred că cele mai multe profesii vor fi înlocuite de roboţi în următorii 50 de ani, odată cu creşterea utilizării inteligenţei artificiale, a mai precizat reprezentantul Vodafone România.
Sondajul a fost realizat de compania de cercetare de piaţă YouGov, pe un eşantion de 6.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani.
Potrivit sondajului, cele mai atractive locuri de muncă pentru tinerii de la noi din ţară sunt: programator (27%), marketing/vânzări (25%), designer de jocuri (23%), youtuber/video blogger (22%), designer de aplicaţii (17%), specialist în securitatea cibernetică (14%) şi jurnalist (8%).
În privinţa consilierii în carieră a tinerilor, ţara noastră se situează, în sfera superioară, 48% dintre respondenţi afirmând că au primit consiliere, însă nu îndeajuns; 28% au spus că au primit suficientă consiliere, iar 18% spun că nu au primit consiliere în carieră. Tot-odată, 44% dintre tinerii de la noi din ţară spun că au avut parte de consiliere în carieră în şcoală şi liceu, iar 37% spun că au primit consiliere în carieră în cadrul universităţii.
De asemenea, 35% spun că procesul de consiliere s-a concentrat pe locurile de muncă tradiţionale, iar 27% spun că acest demers a inclus mai multe locuri de muncă din sfera digitală, orientate spre viitor.
53% dintre respondenţii din Româ-nia au spus că sunt încrezători în ceea ce priveşte găsirea unui loc de muncă, potrivit abilităţilor lor (ţara înregistrând cel mai ridicat procent), iar tinerii cei mai puţin încrezători, din acest punct de vedere, sunt în Marea Britanie (26%).
În ceea ce priveşte economia digitală, 32% dintre respondenţii din ţara noastră spun că aceasta va deschide uşi pentu noi locuri de muncă, tinerii din ţara noastră fiind, şi aici, mai optimişti decât cei din alte state, România ocupând locul patru(după Turcia - 36%; Africa de Sud - 36%; India - 34%), pe ultima poziţie din clasament clasându-se Noua Zeelandă (15%).
Sondajul a avut în vedere şi modul în care tinerii din eşantion percep calitatea viitorului şi a vieţii, în ţările lor. Astfel, 10% dintre tinerii din România susţin că nu îşi vor permite niciodată calitatea vieţii pe care o au părinţii lor (ţara noastră ocupă locul patru de la finalul clasamentului, în timp ce Marea Britanie - 36% - se clasează în fruntea clasamentului, iar Turcia (7%) pe ultima poziţie.