Mai puţin de o treime dintre consumatorii români se simt protejaţi de măsurile actuale în domeniul protecţiei consumatorului, ceea ce plasează România sub media din UE-27, relevă un raport al CE dat ieri publicităţii, al doilea tablou de bord anual (cel pentru 2009) privind pieţele de consum din Uniunea Europeană.
Documentul, prezentat de comisarul european pentru protecţia consumatorului, Meglena Kuneva, indică faptul că aproximativ o treime dintre consumatorii din România au încredere în autorităţile publice şi organizaţiile din domeniul protecţiei consumatorului şi consideră că vânzătorii şi furnizorii îşi respectă obligaţiile faţă de consumatori.
Potrivit studiului, nu mai puţin de 27 la sută dintre consumatorii din România au mărturisit că au fost induşi în eroare de ofertele vânzătorilor sau de publicitate, iar 13 la sută din români s-au declarat victimele publicităţii frauduloase.
În acelaşi timp, 3 la sută dintre consumatorii români au spus că s-au simţit presaţi pentru a achiziţiona bunuri/servicii sau a semna un contract.
Proporţia consumatorilor români care cred că un număr semnificativ de produse sunt nesigure este relativ mare (38 la sută) comparativ cu media în UE, România situându-se pe poziţia a doua în această privinţă, după Grecia.
Studiul mai arată că 15 la sută dintre vânzătorii cu amănuntul cred că un număr semnificativ de produse sunt nesigure pentru consumatori, iar 65 la sută dintre retaileri au spus că au făcut obiectul unor inspecţii din partea autorităţilor din domeniul protecţiei consumatorilor.
La nivelul UE, studiul pune în evidenţă două mari tendinţe la nivelul UE. În primul rând, consumatorii sunt nemulţumiţi de serviciile de bază. Serviciile le produc în mod constant consumatorilor mai multe probleme decât pieţele de bunuri tradiţionale. Ancheta referitoare la gradul de satisfacţie desfăşurată pe 19 pieţe arată încă o dată o diviziune clară între pieţele de servicii şi pieţele de bunuri. Gradul de satisfacţie este deosebit de scăzut în ceea ce priveşte transportul urban, (trenurile, autobuzele şi tramvaiele), energia, telefonia fixă şi serviciile poştale. În toate aceste sectoare, mai puţin de 60 la sută din consumatori sunt satisfăcuţi de serviciile oferite.
Apoi, cele mai problematice trei sectoare pentru consumatori (pe baza a 5 indicatori) sunt energia, transportul şi serviciile bancare. Astfel, în ceea ce priveşte energia, mai puţin de două treimi din consumatori sunt satisfăcuţi de furnizorul lor de energie. Distribuitorii de electricitate şi de gaz sunt evaluaţi deosebit de nefavorabil în ceea ce priveşte creşterile de preţ semnalate. Circa 60 la sută din consumatori au semnalat creşteri de preţ din partea furnizorului lor de energie, în timp ce numai 3-4 la sută au constatat scăderi de preţ. Una dintre principalele concluzii ale studiului este aceea că, pe pieţele cu rate de schimbare mai ridicate, consumatorii sunt mai puţin susceptibili de a semnala creşteri de preţ - aceste pieţe sunt cele ale asigurărilor de maşini (25 la sută dintre consumatori în ultimii doi ani), precum şi ale Internetului (22 la sută) şi telefoniei mobile (19 la sută).
În privinţa serviciilor bancare, s-a ajuns la concluzia că atât comisioanele bancare, cât şi ratele dobânzilor diferă considerabil şi în mod inexplicabil între statele membre. De exemplu, ratele dobânzilor pentru creditele de consum, ajustate pentru o perioadă cuprinsă între 1 şi 5 ani, variază între 0,21 în Suedia şi 12,12 la sută în Estonia, ceea ce evidenţiază existenţa unor divergenţe după calcularea costului capitalului. Serviciile bancare constituie un sector deosebit de problematic în legătură cu posibilitatea de comparare a ofertelor, facilitatea de a schimba banca şi realizarea efectivă a schimbării. În medie, 11 la sută din utilizatorii serviciilor bancare cu amănuntul au schimbat prestatorul în ultimii doi ani.
În fine, în ceea ce priveşte transportul, consumatorii cel mai puţin satisfăcuţi şi care întâmpină cele mai multe probleme sunt cei care utilizează serviciile de transport urban şi extraurban (autobuzele, trenurile, tramvaiele), mai puţin de jumătate din consumatori fiind satisfăcuţi de aceste servicii. Principalele motive de nemulţumire pe pieţe sunt legate de nivelul preţurilor, atractivitatea ofertelor comerciale, facilităţile de cumpărare şi atenţia acordată consumatorilor.