Antibiotice Iaşi, companie listată la Bursa de Valori Bucureşti de aproape un sfert de secol, şi-a redefinit recent direcţiile de dezvoltare strategică, producătorul de medicamente urmând ca, în următorii şapte-opt ani, să se concentreze îndeosebi pe adaptarea resursei umane la modficările din piaţă şi pe orientarea culturii organizaţionale spre inovare şi performanţă, după cum reiese din Planul de Organizare şi Dezvoltare Strategică (PODS) al societăţii.
În perioada 2016 - 2020, producătorul de medicamente s-a concentrat, în principal, pe internaţionalizarea afacerii, ceea ce bineînţeles că a presupus adaptarea portofoliului de produse, precum şi eficientizarea activităţilor operaţionale, financiare şi investiţionale.
• Antibiotice şi-a dublat exporturile ca pondere în cifra de afaceri, în ultimii 20 de ani
De fapt, a fost o direcţie pe care compania s-a înscris încă din anul 2000, Antibiotice reuşind ca, în ultimii aproape 20 de ani, să îşi dubleze exporturile ca pondere în cifra de afaceri, după cum se arată în datele pe care ni le-a pus la dispoziţie producătorul de medicamente.
Practic, dinamica creşterii exporturilor a fost mai accelerată faţă de cea a afacerilor. Astfel, dacă în anul 2000 Antibiotice avea o cifră de afaceri de 62 milioane de lei, din care 12 milioane de lei, echivalentul a 19%, erau vânzări la export, în 2010 compania ajusese la afaceri de aproape 244 milioane lei, 22% fiind exporturi. Tendinţa a continuat şi în anii următori astfel încât, în 2019, compania ajunsese la afaceri de aproape 391 milioane de lei, din care 39%, adică 153 milioane de lei, erau exporturi.
În toată această perioadă, au fost deschise reprezentanţe comerciale în Republica Moldova, Ucraina, Serbia şi Vietnam - unde Antibiotice este cel mai mare exportator român de medicamente.
În plus, compania este de şapte ani lider mondial în producţia de Nistatină, iar din 2017, United States Pharmacopedia (USP) acordă Antibiotice standardul de referinţă la nivel internaţional pentru substanţa activă.
• Taxa clawback a fost cu o treime mai mare decât profitul companiei, în 2019
Pe de altă parte, cu toate că a avut o tendinţă pozitivă, profitabilitatea companiei a fost puternic erodată de taxa clawback. Astfel, dacă în 2010, taxa clawback era un milion de lei, reprezentând aprox. 7% din profitul Antibiotice, în 2015 taxa ajunsese să fie aproape egală cu profitul net al companiei. În 2019 taxa clawback a ajuns la 42 milioane de lei, cu circa o treime mai mare decât profitul obţinut de Antibiotice (31 mil. lei) consolidând împreună (taxa + profit) o valoare de 73 mil.lei adică aproape 20% rentabilitate pentru afacerea Antibiotice.
• Resursa umană - pilonul principal pe care Antibiotice îşi bazează dezvoltarea, în următorii opt ani
Începând de anul acesta, având în vedere faza de consolidare şi de maturizare a afacerii, dar şi a provocărilor aduse de pandemie, pilonul principal pe care Antibiotice îşi bazează dezvoltarea este resursa umană.
Planul de Organizare şi Dezvoltare Strategică al companiei pentru perioada 2021-2028 sintetizează direcţiile Antibiotice pentru următorii opt ani, ce includ adaptarea strategică a resursei umane şi a portofoliului de produse, perfecţionarea Sistemului de Management Integrat, Planificarea strategică şi managementul performanţei precum şi perfecţionarea Sistemului de Guvernanţă Corporativă. Fiecare dintre piloni sunt însoţiţi de planuri manageriale specifice, după cum ne-au spus reprezentanţii companiei.
• Continuarea demersurilor de internaţionalizare a afacerii, astfel încât 50% din cifra de afaceri să fie reprezentată de exporturi - obiectiv al companiei
Planul are asociate obiective cantitative, care în esenţă ţintesc creşterea competitivităţii şi profitabilităţii afacerii pe termen lung, cât şi asigurarea dezvoltării sustenabile a companiei.
Obiectivele Planului de Organizare şi Dezvoltare Strategică sunt:
- dublarea cifrei de afaceri a Antibiotice, până la 700 milioane lei;
- obţinerea unui profit brut de 70 milioane lei, de circa două ori şi jumătate mai mare decât cel de anul trecut;
- continuarea demersurilor de internaţionalizare a afacerii, astfel încât 50% din cifra de afaceri să fie reprezentată de exporturi;
- păstrarea poziţiei de lider mondial în producţia substanţei active Nistatină;
- 800-1000 de salariaţi, cu un salariu mediu net lunar de 7000 - 7.500 lei;
- atingerea unei valori adăugate de 300 milioane de lei.
Planul va fi adaptat periodic şi monitorizat prin indicatori de performanţă, care să asigure obţinerea datelor în timp real, referitoare la aportul fiecărei divizii executive ca formă de organizare, al fiecărui angajat ca mod de implicare şi al fiecărui produs ca rezultat al activităţilor, la:
-creşterea cifrei de afaceri şi a profitului;
-creşterea valorii acţiunilor pe piaţa de capital;
-creşterea activului net şi capitalurilor proprii ale acţionarilor;
-realizarea obiectivelor de protecţie a mediului;
-realizarea principalelor obiective de responsabilitate socială.
În esenţă, planul va determina: sustenabilitatea şi durabilitatea afacerii Antibiotice; standardizarea şi eficientizarea proceselor; maximizarea potenţialului de piaţă; optimizarea structurii de vânzare în "teritorii ATB"; maximizarea profitabilităţii, eficientizarea cheltuielilor generale ale companiei; precum şi o politică şi un management judicios al sistemului de finanţare şi al echilibrului financiar.
Conform prognozelor companiei, în 2025, Antibiotice va atinge o cifră de afaceri de 500 mil. de lei, în timp ce profitul brut se va ridica la 46 mil. lei, iar taxa clawback va fi de 33 milioane lei. Pentru 2028, compania estimează un profit brut de 70 mil. lei şi o taxă clawback de 40 mil. lei sau de 110 mil. lei fără taxa clawback.