Lumea în care trăim este marcată la fiecare pas de schimbări şi transformări, de inovaţii şi de nevoia de adaptare. Industria auto nu face nicio excepţie. După frâna bruscă pusă, anul trecut, de pandemie întregului domeniu, în urma căreia producătorii auto au fost obligaţi să-şi oprească pentru o perioadă activitatea, industria nu are încă în faţă un drum întins. Uniunea Europeană o obligă să facă virajul către vehiculele electrice cât mai curând. Comisia Europeană dezbate stabilirea unui obiectiv cu emisii zero pentru vehiculele vândute după 2035 - o schimbare uriaşă faţă de traiectoria actuală a standardelor din industrie, care ar marca o revoluţie pentru producătorii auto din Europa.
Motoarele diesel şi pe benzină sunt lăsate, astfel, rapid în spate, cei mai mulţi producători anunţând deja anul în care acestea îşi vor cunoaşte sfârşitul.
Maşinile electrice aşteaptă lângă prize momentul în care societatea va deveni un loc mai primitor pentru ele, din punct de vedere al infrastructurii. Progresele sunt vizibile, dar insuficiente momentan, însă planurile pe acest sector dau speranţe considerabile că situaţia se va îmbunătăţi, iar trecerea către maşinile electrice va fi una lină.
În plus, consumatorii par deschişi să achiziţioneze maşini hibrid sau electrice. Cu multe minusuri dacă ne gândim la infrastructură şi la fiabilitate, dar totodată cu suficient de multe plusuri, dacă ne referim la costul mai mici pentru încărcare sau la subvenţiile din partea guvernelor menite să încurajeze vânzarea, automobilele electrice încep să apară tot mai des prin showroom-uri, pe străzi sau prin parcări, după ce ani de zile erau partea science- fiction-ului de la saloanele auto.
Astăzi le vedem destul de des pe străzile din oraşe şi le distingem, de regulă, fie după aspectul futurist, fie după un sticker care ne anunţă că este vorba despre o maşină electrică, sau, de cele mai multe ori, după faptul că se deplasează fără să scoată niciun sunet.
În plus, datele publicate de Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) arată că vânzările de autovehicule electrice şi hibride în Uniunea Europeană s-au triplat, anul trecut, depăşind pragul de un milion de unităţi şi fiind responsabile pentru mai mult de 10% din numărul total de vehicule vândute.
La această provocare pentru producătorii auto se adaugă şi schimbările în comportamentul noilor generaţii. Tânăra generaţie este caracterizată de comoditate şi nu îşi mai doreşte să deţină maşini, după cum arată mai multe sondaje.
Tinerii consumatori sunt atraşi mai degrabă de abonamentele auto, de posibilitatea de a se bucura de flexibilitatea şi libertatea de mobilitate pe care ţi-o oferă un autoturism, dar fără obligaţiile şi responsabilităţile pe care aceasta le implică, mai exact mentenanţa sau asigurările necesare.
Astfel, apar în piaţă noi servicii, precum abonamentul auto, care se adresează unei categorii din ce în ce mai mare de clienţi ce se deplasează preponderent cu automobile pe care nu le deţin în proprietate, fie că vorbim despre Car Sharing, Ride Sharing, închiriere clasică.
Noul serviciu este destinat, potrivit reprezentanţilor companiilor emitente, persoanelor care nu doresc să devină proprietarii autoturismului, ci preferă să plătească pentru folosinţa sa. În plus, produsul este potrivit pentru cei care au nevoi de mobilitate diferite în timp, celor care doresc folosirea unui model pe perioade mai lungi, anterior unei eventuale achiziţii, cât şi celor care vor să acceseze ultimele tehnologii din domeniu. De asemenea, produsul răspunde perfect nevoilor de mobilitate în schimbare.
Astfel, întreaga industrie este pusă faţă în faţă cu o mulţime de variabile care par să-i complice existenţa, dar tototdată să aducă îmbunătăţiri pentru mediu şi consumatori.