Una din nouă maşini noi vândute în Europa anul trecut a fost un vehicul hibrid electric sau plug-in, conform datelor Agenţiei Europene de Mediu. Vânzările de maşini cu emisii reduse au cunoscut o creştere chiar în timp ce pandemia COVID-19 a pus la pământ vânzările totale de vehicule, a transmis ieri Agenţia Europeană de Mediu.
Numărul mai mare de maşini electrice vândute anul trecut a provocat o scădere de 12% a emisiilor medii de CO2 ale maşinilor noi vândute în Europa anul trecut, comparativ cu 2019, inversând tendinţa de creşterea a acestor emisii care se afla pe un trend ascendant în ultimii trei ani.
Agenţia Europeană de Mediu a anunţat că a fost cea mai mare scădere anuală a acestor emisii de când Uniunea Europeană a introdus standardele de CO2 pentru maşini în 2010.
Din cele 11,6 milioane de maşini noi înregistrate în UE, Islanda, Norvegia şi Marea Britanie anul trecut, 11% au fost vehicule electrice complet, hibride sau plug-in, conform datelor provizorii. Aceste vehicule au cunoscut o triplare a vânzărilor în ponderea de maşini noi, de la 3,5% în 2019.
Anul trecut au intrat în vigoare obiective mai stricte cu privire la emisiile de CO2 pentru producătorii de autovehicule, împingând producătorii de autovehicule să-şi reducă emisiile la nivelul întregii flote prin vânzarea mai multor vehicule cu emisii reduse, cumpărarea de credite de la alţi producători de automobile care şi-au depăşit obiectivele sau se confruntă cu amenzi. Agenţia Europeană de Mediu nu a anunţat încă ce producători auto şi-au îndeplinit obiectivele.
Ţările, inclusiv Franţa şi Germania, au inclus şi subvenţii pentru vehiculele electrice în pachetele de redresare economică COVID-19 anul trecut.
În timp ce vânzările de maşini noi au scăzut, vânzările de maşini electrice şi hibride din Europa au crescut la peste 1 milion în 2020.
Grupul de campanie Transport şi Mediu a declarat că datele arată că obiectivele privind emisiile funcţionează, dar a cerut Bruxellesului să propună standarde de CO2 care să interzică vânzările de maşini noi pe benzină şi diesel până în 2035, care vor fi anunţate luna viitoare, pe 14, când se discută un pachet de politici climatice. Oficialii UE au declarat că factorii de decizie politică nu au confirmat încă ce obiective specifice de CO2 pentru maşini vor propune Comisiei.
Durata medie de viaţă a unui automobil este de 10-15 ani, iar militanţii spun că vânzarea de vehicule poluante după 2035 ar zădărnici obiectivul UE de a avea emisii nete zero până în 2050.
Emisiile medii pentru maşinile noi înmatriculate în Europa au fost de 107,8 grame de CO2 pe kilometru în 2020, o scădere de 14,5 grame faţă de 2019.