Reporter: Ce transformări a suferit piaţa de IT&C după pandemie şi război?
Diana David: Am fost martorii unor ani grei, care au avut un impact puternic asupra lumii aşa cum o ştiam şi au determinat schimbări în toate industriile. Concentrându-ne în special asupra industriei software, aceste schimbări s-au produs într-un ritm incredibil de rapid. Cu toate acestea, inovaţia stă la baza acestui sector, motiv pentru care industria s-a adaptat prompt la schimbările care au avut loc în ultimii ani. Prin adaptarea care a avut loc, sectorul IT a sprijinit şi alte afaceri în acest proces anevoios de transformare. Datorită faptului că am fost conştienţi de situaţia unică a fiecărei organizaţii şi, prin urmare, de provocările unice, am reuşit să identificăm şi să oferim soluţii personalizate pentru o mare varietate de probleme de afaceri. La SAP, în special, ne-am axat pe transformarea întreprinderilor pentru a deveni mai agile, astfel încât acestea să îşi poată continua călătoria inovatoare. Crearea unor lanţuri de aprovizionare reziliente a fost, de asemenea, un aspect la care am lucrat. În acelaşi timp, suntem conştienţi de faptul că împărţim cu toţii aceeaşi planetă şi ştim că practicile de afaceri sustenabile conduc, în timp, la rezultate sustenabile, aşa că am oferit şi continuăm să oferim sprijin în cloud în această direcţie.
Reporter: Angajaţii au revenit la birouri, evenimentele au loc în mod tradiţional; cum a "reacţionat" sectorul dumneavoastră la aceste schimbări?
Diana David: Nu există nimic mai presus de contactul uman, lucru pe care l-am observat în timpul unuia dintre primele evenimente la faţa locului pe care le-am organizat după pandemie, în octombrie anul trecut şi pe care intenţionăm să îl organizăm şi anul acesta - SAP Discovery Day. Am avut o rată de participare incredibilă şi puteai vedea entuziasmul în comportamentele oamenilor, în aparent cele mai banale activităţi, cum ar fi discuţiile între sesiuni sau împărţirea aceleiaşi mese în timpul pauzei de prânz.
Dacă ne uităm la ultimii ani, companiile au fost nevoite să devină creative şi să permită cele mai bune condiţii de lucru atât în interiorul, cât şi în afara organizaţiilor lor. Şi, deşi au găsit soluţii pentru fiecare provocare presantă care a apărut pe parcurs, a existat un element care lipsea constant - întâlnirea cu ceilalţi într-un cadru face-to-face.
Prin urmare, în acest moment, piaţa pare să se străduiască să obţină ce e mai bun din ambele lumi - să menţină bunele practici care au apărut în ultimii ani, în timp ce se întoarce la rădăcini pentru acele componente care ne-au lipsit, cum ar fi întâlnirile faţă în faţă.
Reporter: Proiectele d-voastră au fost afectate de evenimentele globale?
Diana David: Nu cred că situaţia noastră este cu mult diferită de a altor companii din diversele industrii. Întâmplările ultimilor ani, deşi negative în adevăratul sens al cuvântului, mi-au oferit, în acelaşi timp, un sentiment de unitate, ca şi cum brusc am fost cu toţii în aceeaşi barcă. Cu riscul de a mă repeta, voi spune că scopul nostru principal a fost să ne adaptăm - atât pe plan intern, cât şi extern. Dacă ne gândim la activităţile cu clienţii noştri, ceea ce facem este să ajutăm business-urile să funcţioneze mai bine şi, din moment ce evenimentele globale au dus la o schimbare bruscă a contextului în care ne aflam cu toţii, ceea ce a trebuit să facem a fost să ne ajustăm soluţiile astfel încât acestea să răspundă problemelor actuale ale clienţilor noştri.
Reporter: Care sunt oportunităţile apărute între timp?
Diana David: Ultimii ani au arătat că, pentru a deveni cu adevărat transformatoare în noua realitate de afaceri, organizaţiile trebuie să descopere noi oportunităţi şi să investească în soluţii tehnologice inovatoare. Soluţiile cloud şi-au făcut deja loc în operaţiunile de afaceri cruciale în multe întreprinderi din România.
Pandemia COVID-19 şi, mai târziu, războiul, au dus la o realizare a faptului că business-urile trebuie să adopte o nouă mentalitate pentru a rămâne competitive pe pieţele în continuă evoluţie, care sunt din ce în ce mai sensibile la perturbările digitale. Schimbările economice în curs de desfăşurare şi diversele provocări cauzate de pandemie şi de război au dus la o mai bună conştientizare a necesităţii investiţiilor în soluţii flexibile, agile şi uşor de implementat precum soluţiile cloud.
Reporter: Raportul cerere/ofertă s-a modificat?
Diana David: Începând cu anul 2022 şi continuând cu 2023, am observat un accent sporit pe transformarea afacerilor în cloud. SAP merge mult mai departe de o simplă migrare tehnică. Le permitem clienţilor noştri să îşi adapteze afacerile la mediul provocator de astăzi, să adopte noi modele de business şi să crească automatizarea prin intermediul tehnologiilor inteligente. Începând cu acest an, am ales, de asemenea, să ne apropiem şi mai mult de organizaţiile mici şi mijlocii prin noua noastră ofertă, GROW with SAP. De mai bine de 50 de ani, SAP lucrează cot la cot cu clienţii din toate industriile şi foloseşte această expertiză pentru a face analize comparative şi pentru a defini cele mai bune procese specifice fiecărei industrii. GROW with SAP oferă aceste bune practici preconfigurate pe care companiile le pot adopta imediat. Datorită capacităţilor încorporate de inteligenţă artificială şi automatizare, clienţii pot vedea rezultate rapide.
Reporter: Ce decizii ar trebui să ia autorităţile pentru a dezvolta ţara noastră din punct de vedere digital şi pentru a reduce decalajele faţă de statele din Uniunea Europeană?
Diana David: Observăm şi salutăm eforturile depuse de autorităţi pentru elaborarea strategiei lor digitale. Considerăm că putem susţine progresul din ultima perioadă oferind soluţii ce adresează uniform nevoile din administraţia publică şi centrală. Decizia de adoptare a acestor tipuri de soluţii ar putea genera, aşa cum a făcut-o şi pentru alte state, îmbunătăţiri la nivelul interoperabilităţii şi creşterea aptitudinilor la nivelul angajaţilor din sectorul public prin utilizarea noilor instrumente digitale. De asemenea, ele pot constitui un suport avansat în luarea pe mai departe a deciziilor prin rapoartele ce pot fi consultate având o bază de date comună şi transparentă.
Reporter: Care sunt perspectivele de dezvoltare ale domeniului?
Diana David: Industria IT reprezintă la momentul actual una dintre cele mai dinamice sectoare, cu schimbări foarte rapide. De aceea, cred că vorbim despre o dezvoltare continua. De exemplu, industria IT se confruntă cu lipsa personalului înalt calificat din piaţa IT autohtonă, situaţie care a dus la o redefinire a rolurilor din organizaţii. Atât în 2023, cât şi în anii ce vor urma, vedem că departamentele IT se vor baza din ce în ce mai mult pe simplitate, creând roluri precum cel de "business technologist", o persoană care nu are abilităţi avansate de scriere de coduri, dar care va folosi o suită precum SAP Build. Cu soluţiile SAP Build, oamenii apropiaţi de nucleul business-urilor - manageri financiari, experţi ai lanţurilor de aprovizionare şi alţi profesionişti - pot crea aplicaţii, automatiza procese şi proiecta site-uri fără a scrie cod, ceea ce le va permite dezvoltatorilor să se concentreze pe susţinerea proiectelor mari care necesită o atenţie deosebită. Astfel, consider că dezvoltarea industriei IT se va afla mereu în strânsă legătură cu schimbările care au loc în piaţă.
Reporter: Cum a evoluat piaţa muncii?
Diana David: De-a lungul timpului, sectorul IT a oferit şi continuă să ofere foarte multe poziţii remote, care în momentul actual se află şi la mare căutare. În mod paradoxal, oamenii par să pună tot mai mult accent pe relaţiile interumane. Ştiţi cum se spune, nu ştii ce ai avut până nu ai pierdut acel lucru. Angajaţii caută astfel oportunităţi prin care să se întâlnească şi în afara mediului online, la birou, de exemplu. Ce rămâne, însă, extrem de important, este flexibilitatea pe care o caută şi fără de care angajatorii pot doar foarte greu să asigure niveluri crescute de motivaţie şi productivitate. Cred că angajaţii au nevoie de libertatea de a alege ce mod de lucru li se potriveşte cel mai bine. Luând în considerare ultimii ani, cred că flexibilitatea este un element care va rămâne constant în cerinţele viitoare ale candidaţilor.
Reporter: Care este strategia organizaţiei pe care o reprezentaţi pe termen mediu şi lung?
Diana David: Unul dintre principalele noastre obiective a fost şi rămâne să ne ajutăm clienţii pe drumul lor spre transformarea digitală, devenind astfel organizaţii reziliente şi sustenabile - companii care beneficiază de vizibilitate a datelor în funcţiile şi procesele lor de afaceri pentru a lua cele mai importante decizii strategice şi operaţionale. Mai mult decât atât, permitem tuturor partenerilor şi clienţilor noştri să lucreze împreună ca parte a celei mai mari reţele de business din lume - reunind lanţuri de aprovizionare deconectate pentru a gestiona mai bine impactul asupra oamenilor şi mediului. În plus, colaborăm cu un puternic ecosistem global de parteneri, inclusiv cu firme de consultanţă strategică, firme de tehnologie, ONG-uri şi alte organizaţii care ne împărtăşesc angajamentul de a accelera transformarea afacerilor sustenabile.
Reporter: Ce decizii majore aţi luat în ultimul an?
Diana David: Am anunţat recent o serie de progrese pentru SAP Business AI, împărtăşind astfel angajamentul nostru de a încorpora capabilităţi puternice de inteligenţă artificială în întregul nostru portofoliu cu scopul de a ne ajuta clienţii să rezolve probleme critice de afaceri în fluxul lor de lucru. Printre aceste progrese se numără şi inovaţii menite să extindă capacităţile organizaţiilor de a găsi şi dezvolta talentele esenţiale sau care fac achiziţiile mai productive. O altă decizie pe care am luat-o a fost legată de domeniul sustenabilităţii. Am observat cu toţii schimbările rapide ale cerinţelor de reglementare şi presiunea tot mai mare a părţilor interesate de a opera într-un mod sustenabil, motiv pentru care a devenit clar că organizaţiile au nevoie de un sistem de contabilizare a emisiilor care să fie la fel de auditabil, transparent şi fiabil ca şi contabilizarea datelor financiare. Cu noul Green Ledger de la SAP, care trece de la estimări ale emisiilor de carbon la date reale, companiile îşi pot gestiona linia verde cu niveluri de vizibilitate, acurateţe şi fiabilitate ridicate.
Reporter: Una dintre marile provocări ale momentului este Inteligenţa Artificială. Cum vedeţi avantajele şi dezavantajele dezvoltării acestui tip de tehnologie pentru sector, dar şi pentru economie în general?
Diana David: În ultimele câteva luni, lumea a asistat la o explozie a tehnologiilor de inteligenţă artificială şi a modelelor lingvistice de mari dimensiuni, care au potenţialul de a remodela societatea şi afacerile în moduri pe care abia acum începem să le înţelegem. Pe măsură ce dezvoltarea inteligenţei artificiale continuă să accelereze, aducând valuri de inovaţie, la fel se va întâmpla şi cu cunoştinţele noastre despre potenţialul său şi cu ideile despre cum am putea să o aplicăm pentru a spori şi extinde abilităţile umane în beneficiul tuturor. Beneficiile sunt multiple. Procesele complexe pot fi automatizate şi optimizate, resursele pot fi conservate, întreruperile lanţurilor de aprovizionare pot fi prezise şi remediate, iar noi oportunităţi de afaceri pot fi detectate şi valorificate. Cu toate acestea, important de menţionat este că toate acestea trebuie făcute în timp ce se respectă practici responsabile şi de încredere. În ceea ce priveşte soluţiile noastre în mod specific, de ani de zile lucrăm cu experţi de top în domeniul eticii, ca parte a Grupului consultativ de etică pentru inteligenţă artificială al SAP, pentru a explora implicaţiile implementării inteligenţei artificiale în cadrul companiilor. Mai mult, am fost una dintre primele companii care a definit principii directoare pentru utilizarea AI în software-ul nostru în 2018 şi continuăm să fim un lider în domeniul AI responsabil. SAP AI respectă cele mai înalte standarde ale industriei privind AI responsabil, iar inteligenţa artificială din aplicaţiile noastre este transparentă, astfel încât clienţii să înţeleagă modul în care aceasta face deducţii şi construieşte recomandări. Sunt respectate confidenţialitatea datelor sensibile, ceea ce ajută la evitarea prejudecăţilor, astfel încât companiile să rămână obiective în luarea deciziilor.
Reporter: Unde se află România pe harta europeană a digitalizării şi a tehnologiei?
Diana David: Un studiu realizat recent de noi împreună cu Kantar a dezvăluit că firmele din Europa Centrală şi de Est s-au dovedit a fi pregătite să se transforme şi să se adapteze la vremuri solicitante. Războiul din Ucraina a evidenţiat şi mai mult nevoia tot mai mare de continuitate a activităţii, de securitate a datelor şi de creştere sustenabilă. Chiar dacă linia de bază de la care întreprinderile din Europa Centrală şi de Est (CEE) îşi încep evoluţia este adesea mai mică decât în majoritatea ţărilor integrate în cloud, dinamica acestora este mult mai mare decât pe pieţele mai mature. Ponderea companiilor din România care utilizează soluţii cloud pentru cel puţin un domeniu de activitate se află, conform studiului, la 75%. În ceea ce priveşte aşteptările de creştere în cloud, România prezintă perspective solide. Companiile din România au planificat să cheltuiască 27% din bugetul IT pentru soluţii cloud în acest an fiscal, iar 76% dintre managerii români intervievaţi se aşteaptă la o creştere a investiţiilor în cloud, ceea ce înseamnă că România se situează peste media regiunii Europei Centrale şi de Est.
Reporter: Vă mulţumim!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 04.07.2023, 08:22)
mentalitatea este doar una in colonie.....nu esti in politica, dai faliment.